דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרזיה ''מחוץ לקופסה'' 

מאת    [ 13/09/2010 ]

מילים במאמר: 2075   [ נצפה 2496 פעמים ]

כולנו רוצים להרזות או לעשות סדר בתזונה שלנו ולבטח שאיפתנו הגדולה להבטיח לעצמנו רמת בריאות טובה ויציבה בשנים. ניסיונות לעשות זאת באופן מבוקר ומצליח מנסים רבים וטובים בארץ ובעולם והאמת, על פי דיווחים סטטיסטיים, הצלחות מרשימות אינן בנמצא. העולם משמין בממדים מעוררים איימה ומחלות קשורות להשמנה הפכו לסיבות שכיחות ביותר לקטל בני אדם על כדור הארץ בגיל הולך ומצעיר.

כאשר אני נקלטתי למצב של השמנה החלטתי לבנות תוכנית מילות משלי והיה לי ברור מההתחלה שלפטרון המיוחל אין אפשרות להגיע בדרכים אותם הלכו ובהם כשלו אלפי חוקרים אחרים. היה לי ברור מההתחלה א' שאין מצב ואין פטרון לבעיה וב' הפטרון האמתי מסתתר מעבר למוסכמות מקובלות ביותר ואקסיומות מקודשות ביותר של מעדי התזונה.

מצאתי את התשובות ברורות, מבוססות פסיכולוגיה ורפואה. פטרונות מאפשרות לרעייתי, לי ולרבים מאנשים שעשו את הדרך אחרינו להגיע למצב של הרזיה למצב תקין של הגוף, תזונה מצוינת וסיפוק רגשי ופיזי. מצב החדש מונע אפשרות להשמין מחדש בעתיד משום שחשיבה, חווית המזון ועקרונות התנהגות שונו באופן יסודי ביותר. שיטה שלי שונה בתכלית מכול השיטות הקיימות וזאת הסיבה מדוע היא משיגה הרזיה מהירה, קלילה במהלך הביצוע וחוסמת השמנה חוזרת. במה השוני בין שיטתי ובין כל השיטות אחרות? בכול. למעשה, אין דבר וחצי דבר בשיטה שלי דומים אלה של שיטות אחרות, פרט העניין שכולן עוסקים בהשמנה ובהרזיה.

ראשית, יש חשיבות אדירה בעובדה שאני ניגש לטיפול בבעיה מהשקפת עולמי כרופא, ומבסס פעולותיי על מאגר ענק שיש לרפואה בנושא של פזאולוגי, אנטומיה, ביוכימיה ופסיכולוגיה של בן אדם. השמנה אינה בעיקר בעיה איך שאנחנו נראים. לא בעיה אסטטית או של נוחות פיזית. השמנה פוגעת אנושות בתפקוד תקין של כל מערכות חיים בגוף האדם ומביא בהכרח למחלות קשות. לכן, העוסק בהרזיה ובויסות משקל הגוף מותב שידעה באופן יסודי חוקי תפקוד התקין של גוף האדם, פרזיאולוגיה, מנגנון היוצרות תקלות בתפקוד הגוף, פאתו-פיזיולוגיה, ושיטות של טיפול קליני בתקלות בתפקוד גוף האדם - תראפיה. חובה עבור מטפל בהרזיה להיות רופא בהכשרתו ובעל ניסיון קליני בטיפול מחלות אדם. כך יוכל להנחות אנשים לחזק טפל של סוכרת, לחץ דם, מחלות לב, מחלות מערכת עצבים ומחלות ממאירות על ידי הסרת משקל עודף וויסות חילוף חומרים בגוף.

שנית, טיפול ממוקד ומקורי בפן הפסיכולוגי של הפרעות תזונה. השמנה מלווה ונשמרת על ידי מגוון עיוותים בתודעה של האדם. מצבים נפשיים רגישים, יחסים גוף-נפש חסרים שליטה על היצרים, הערכה עצמית ירודה, רגשי אשם וצורך בפיצוי תזונתי עבור כישלונות אנושיים - אלה מעמיסים על תודעתנו ולעיתים מוצאים פורקן באכילה בלתי סבירה.

כל רופא סביר חייב ידע רב בפסיכולוגיה מחוק לימודיו בבית ספר לרפואה ומעבודתו הקלינית בבני אדם. להזכיר, שפסיכולוגיה כמדע נוצר על ידי רופאים. גם היום אנשים בעלי הכשרה הראשונה ברפואה עומדים בראש סולם המחקר וטיפול פסיכולוגי בעולם. לפני כי 50-40 שנים בלבד הצליחו פסיכולוגים אמריקאים שלא רופאים לקבל זכות חוקית לטיפול פסיכולוגי בבני אדם, ללא חובה לימודי הרפואה קודם.

עיסוק בטיפול של השמנה והרזיה במדינות אירופה מחייב עד היום רישיון לעסוק ברפואה, דבר נכון בבחינה עובדתית.

כל הדיאטות הידועות מנסות להתגבר על ההשמנה כאשר האדם השמן מופעיה כי מקור של הבעיה ואובייקט ניסיונות להתגבר על ההשמנה. גישתי שונה ותחליט. בני אדם אינם המקור להשמנתם. המקור האמתי להשמנה הנו המצב הסביבתי והתרבותי שמהלצה רוב הציבור להתנהג באופן בלתי טבעי בסביבת אוכל. טבעי לאדם להיות רזה. בריא לאדם להיות רזה. קל לאדם יותר להצליח בחיים ולהתמודד מול אתגרים פיזיים , אינטלקטואליים ויצירתיים במצב שמשקלו תקין. שרדנו מיליונים שנות אבולוציה משום שהצליחו מעות אלפים דורות קדומות לנו להמשיך ולהתקיים במצוקת מזון. פחד להישאר רעבים ליווה אותנו מיליונים של שנות מחסור מזון אמיתי. בתקופות אלה נוצר בנו גנום נותן לידינו יכולת להתקיים במעט אוכל. סיבות ההשמנה נתונות בפרדוקס שבין היכולת הגלומה של בני אדם לתפקד מעולה בחוסר מזון והפחד להישאר בלבד. בשפע הולך ומתרחב של המזון, נפלנו כולנו, שמנים ורזים, למלכודת. הגוף שלנו אינו מאומן ולא מסוגל מבחינה אבולוציונית-גנטית לטפל בכמות אסטרונומית של מזון. מדובר במזון מודרני, אשר שונה ממזון המקורי שעליו חיינו מיליונים שנות אבולוציה והוא המזון שהגנום שלנו, חבילת תוכנות מפעילה ותומכת בחילוף חומרים בגוף, יודע לטפל בו.

כל הדיאטות מנסות להשיג תוצאות רצויות להסרת עודף משקל על ידי שינויים של אדם ומזונו. זו "הקופסה, בה טמונים כל התקוות ופעילויות של ההרזיה של דורי מטפלים. הוכחנו לעצמינו שלא נוכל לפטור בעיית השמנה בדרך של התעסקות בקלוריות, סוגי מזון, סוג דם, מנטרות של מחתים באוזניים וגלולות לדיכוי תאבון. גם התאכזרות על הגוף שלנו בניתוחים באריאטרים לא תביאו פטרון הולם להרזיה.בגישתי חיפשתי ומצאתי מה ניתן לעשות מחוץ לתיקון אדם והמזון שלו, "מחוץ לקופסה".

עיקרון הפשוט והיעיל של שיטתי הנו לגרום לכל אחד מאיתנו להתמקד ב"אני יכול!" הנצחי וסגולי שלו. השיטה עובדת בדרך של התנתקות מסטיגמות, אגדות ותירוצים מקיימים את "אני לא יכול!" שלנו.

בסדנאות הרזיה שלי אני לא מאמן אנשים דברים שאינם ידועים להם. אני לא עוסק בחלוקת עצות, הוראות, פקודות ותפריטים.

קביעת מטרה זאת ראשונה השאילות. מטרה ראויה היא זאת היוצרת דחף עילאי להגיע עליה. מטרה מסוג של "ברצוני להוריד חמישה קילוגרמים" אינה מטרה עבורה נתלהב להתאמץ. זאת לא מטרה, אלה ביטוי סמוי לחסר אימון בעצמי ובעתידי. כלל: סיכוי של המטרה להתממש עולה לביצוע כול עוד היא גובלת לחוצפה וטירוף. אני כי כמנחה הסדנאות מצליח לתמוך באנשים להעיז לקבוע עבור עצמם מטרות שוות ערך לנס. ואז נס קורה

להתמקד נכון בציר הזמן.

העבר איין, העתיד - עדיין והחווה כי הרף עין. האם אנחנו חיים באמת על פי הנוסחה הזאת חכמה ופשוטה? בדרך כלל לא. אנו טרודים בתיקון טעויות העבר שלא ניתן לתקנם. נביט בילדים קטנים. הם פועלים לרוב ביצירתיות מדהימה, לומדים מהר הרבה דברים מורכבים. זאת משום שאין לילדים עבר או עברם קצר, לא עמוס בסטיגמות ולא משחק עניין רב בהווה שלהם. גם על העתיד ילדים לא מתאמצים לחשוב יתר על המידה. רוב האנרגיות שלהם מושקע בהווה וזה עובד יופי. כלל: אי אפשרת לעשות מפנה של ממש במצב של משקל עודף ובתזונה לקויה אם ננווט את הדרך על ניסיון של העבר. כל הפטפוטים על למידת טעויות העבר והפקת לקחים לא שווים זמן ואנרגיות להשקיע בהם. בסדנה לומדים אנחנו ליצור מרחב פעולה חופשי על ידי ויתורים. ויתורים לשם ההשערה.

להיות "מחוץ מהקופסה" פירושו לזנוח ללא היסוס דרכים בהם כבר הלכנו והם לא הובילו לשום מקום. לעשות זאת ללא קשר לעבר ועתיד, לפעול כאן ועכשיו, במלוא נחישות וכוח.

נכחות סתומה בעתיד חסרה הגיון ויוצרת סיכויים להיכשל. ידועים הצהרות מסוג: אני אטפל במשקלי התופח. אני אטפל במחלת סוכרת שלי. מתי? אחרי החגים, אחרי שאחתן את ביתי, אחרי שאחזור מחו'ל. מצליחים להסיר עודף משקל רק אלה שמצליחים לטפח בעצמם תחושת דחיפות ונחיצות של מימוש מחוייבות. טיפוח יושרה אישית הנה בין המשימות שיש להם חשיבות מיוחדת בשיטת הרזיה שלי.

מחויבות זאת ערך שבהעדרו לא ניתן להסיר השמנה מנוף חיינו. רבים מהסובלים מהשמנת יתר בוחרים לטפל במשקלם בעזרת מומחים ל"שמירת משקל". למעשה, מדובר בשקר מוסכם ביו מטופל ומטפל. מטפל מקבל הכנסה צנוע, אבל קבוע, כמו תשלומי ארנונה. מטופלים קונים כופר למצפונם המתוסכל מחוסר מעש נגד ההשמנה.

התמיכה. זהו כלי שונה בתכלית מכל פעולות הדרכה, הנחיה או יעוץ הניתנים בדרך כלל בשיטות הרזיה אחרות. על פי שיטתי, כול משתתף בסדנה חייב לקבל שני שיחת תמיכה טלפונית בשבוע, בין המפגשים. לכל משתתף מוקצב מאמן אישי לתקופת הסדנה. בתמיכה ניתנת למשתתף תחושה אוטנטית ואמינה ש נימצא בקרבתו אדם סמכותי ובעל ידע, והוא זמין ומוכן להושיט למשתתף עזרה וכתף בכל רגע.

פעילות רבת חשיבות בסדנה זאת גיוס מכוון של כל תקשורת חיובית בסביבה של המשתתף להעצמת כוחו לעשות עבודה על הצד הטוב ביותר.

כאלה הם זוגיות ויחסי חברות ומטרתם לעזור לאדם לבנות בסביבתו מרחב תזונתי חדש, מרענן ומוקיר למאמצים של המרזה. הסרנו משקל עודף רב מעצבנו רעייתי ואני, כבני זוג. התברר לנו למהירה במהלך הסדנאות שלנו שהתעסקות משותפת בהרזיה, בהכנת המזון, תמיכה הדדית ושיחות הדדיות יוצרים מרחב פורה, בו מצליחים בקלות יחסית להסיר הרבה משקל בקלות יחסית ותחושת רעב סבירה.

ייחודיות בעבודה קבוצתית

עבודה קבוצתית מוכרת כשיטת עבודה יעילה בתחומים עוסקים בשינוי דרכי חשיבה, התנהגות, הרגלים ומודעות. הצלחה יוצאת דופן של שיטה שלי בהרזיה ויציבות של משקל לאחר מכן, נובעת מדרך מקורית של יצירת דינאמיקה קבוצתית בין המשתתפים.

משתתפים בסדנה מוזמנים לדמות עצמם לנרשמים לחדר כושר של ההרזיה. איש בקבוצה אינו חייב דבר למשתתף לאחר. נימנע מהמשתתפים לנדב עצות ולהביא דעות על מצבם של האחרים, בפרט אסורים באיסור מוחלט הארות שיפוטיות או דיון פרונטאלי בין החברים בקבוצה. כל אחד מוזמן להבין שתוצאות חיוביות של האימון בחדר כושר של דר' ווסק מושגות אך ורק על ידי תרגול של "שרירים" של מתאמן עצמו. יש בחדר מאמן אחד - המנחה. הוא היוזם והמרכז של השיחות. אין ברברת והבאת דעות בקבוצה. יש עבודה מרוכזת ונחושה על ה"שרירים" רגשיים וקונטיביים של המשתתפים. אין משתתפים מצטיינים או מצטיינים פחות. שום עצה מעולה ככול שתהיה לא תועיל לחיזוק שריר זה או אחר שלי, אלה אם כן אני יעשה תרגיל בעצמי. בקבוצת הרזיה שלי תחרות אסורה ונפסלת. תחרות בעיניי תופעה שלילית למפסיד ולמנצח. משתתפים מוזמנים להפנים עיקרון פשוט: ההישג של שכני בקבוצה אינו הוכחה שאני מפגר בתוצאות של העבודה. הצלחתו הנה רק הוכחה שההישג זמין ואפשרי. הצלחת היום שלו זאת המחר שלי.

הכרזתי ששיטת הרזיה שלי מצליחה משום שהיא שיטה מסוג רפואי-קוגניטיבי שטרם נעשה על ידי אחרים.

החלק הקוגניטיבי מטופל בדרכי על ידי תרגול ממוקד בכלים עלם דנו כבר: קביעת מטרה, מקוד את עצמנו בציר הזמן, מחויבות למשימה, תמיכה, זוגיות וחדר כושר של מודעות, עבודה קבוצתית ייחודית.

לצד הקוגניטיבי שתי מטרות עיקריות.

מטרה אחד היא לתת למשתתפים כלים לזהות באופן תמונה של התנהגות תזונתית כושלת, לעומת אפשרות של התנהגות מושכלת יעילה ומתאימה עבורנו. לחדד עד רמה של אינסטינקט מודעות של בחירה חופשית וניצול אתגרים של שליטה עצמית איתנה.

מטרה שנייה הנה ליצור מצב כאשר פעולות של הסרת משקל התקבלו בנפשנו כפעולות מאתגרות, משמחות וקלות. לא עוד תחושת "חייב", "צריך". "לצאת מהקופסה" פירוש הדבר לשנות שפה וחשיבה ל: "אני רוצה!", "אני אשיג!" להסיר משקל באופן משמעותי ביותר, לדעת להיות במשקל הרצוי ללא חשש לנסיגה מחייב יצירת יכולת לדבר על עצמו בגוף ראשון. לא עוד קורבנות, תלות בנסיבות ובכוחות מסתוריים. "אני המנצח!" מבטיח עד כמה קל לעשות "שינוי פאזה" מסוג זה ועד כמה קשה לקחת אנשים ל"מגרש משחקים" בה מתאמנים ל"שינוי פאזה". בעיה איננה איך להרזות! בעיה הנה להביא אנשים לנקודת הזינוק ובה יהיו מוכנים הם להסתכן לאמין שניצחון על ההשמנה פעם ולתמיד - אפשרי.

הצד הרפואי בשיטתי מכיל פעולות ייחודיות ומקוריות לא פחות מהתחום הקוגניטיבי ורגשי.

אנחנו מודעים לעובדה שגם אחרי ביאור יסודי אורווה אבגיאס של הרגלי חשיבה בנושא התזונה, אלינו לפעול להסרה פיזית של מצבורי שומן ופסולות בגופינו. בן אדם שמן דומה למשאית עמוסת ג'ריקנים של דלק עד העייפה ו"סוחבת" את עצמה בכביש בקושי. בכל תחנת דלק שבדרך עוצר הנהג רכבו וממלא אותם ליטרים ספורים של דלק שנשרפו בדרך מהתחנה הקודמת. אך זהו נהג שהורגל על ידי מורים ומחנכים שלו במכונאות לדאוג תמיד שהדלק, חלילה, לא יחסר. הם, המורים שלו, חונכו בתקופה כאשר תחנות דלק כמעט וחסרו בארץ ולעיתים לא סופק דלק לתחנות. לכן, כול רכב היה מצויד בג'ריקנים רזרביים. הנהג שלנו נוהג לא רק למלא מחוסר הכי קטן בכול תחנה,אלה גם לוקח ומעמיס על משאית עוד ג'ריקן קטן של דלק "שלא ייחסר", למרות שמחסור בדלק לא קורה מזמן. התוצאה של צבירת דלק הרכב מתאמץ יותר וסוחב פחות. פנה הנהג של משאית לדיאטטיקן וזה יעץ לו: על תיקח אוקטן-95, המכיל יותר מדי אנרגיה (קלוריות). תנסה לנסוע בדרכים שאין בהם הרבה תחנות דלק, שלא תתפתה להיכנס לצבור דלק מיותר. תאמץ, חביבי, רכבך יותר, סע מהר יותר, אל תחסוך מרחקים, תשרוף כמה שיותר דלק.

לא זו השיטה שלי. יש לך עודף חמור של דלקים? תתחיל למלא צריכת הדלק מהג'ריקנים. תרוקן אותם אחד-אחד. למנוע של רכב שלך תהיה הקלה מידית. על תאמץ מנוע של רכב סתם, הרי תשרוף את המנוע ולא עודפי דלק. אחרי שתרוקן ג'ריקנים, רק אז תתחיל למלא רכב בתחנות ורק כאשר מיכל הדלק תתרוקן כמעת. תקל על המנוע של, תחסוך בכסף של דלק, ונסיעות יהיו קלות וכייפיות, רכב תשרת אתך יותר שנים.

כרופא בעל ניסיון קליני עשיר, אני מכיר את היכולת הבלתי רגילה של גוף אדם לשקם את עצמו ממצבים המוזנחים ביותר. השמנה מוסיפה נזק חמור לבריאות הגוף. ניתן לסלק עודפי שומנים בדרך קצרה ועוצמתי. ניתן לגוף הזדמנות טובה להתאושש מההתעללות של שנים רבות ונוף חיינו תשתנה ללא היכר. תוכנית שיקום פיזי-רפואי על פי השיטה שלי כוללת שקילה אישית ימית וללא דיווח, אימון בשתיית מים, ויתור מתוך בחירה אישית מדברים מעיטים הסרת משקל, תכנון ארוחות עצמאי, בחירה אישית בתפריטי מזון מזינים וטעימים להפליא, תרגול לעיסה וניהול ארוחות, תרגול מתוך בחירה אישית של מהלך קניות מזון. במהלך סדנה נתאמן באומנות קבלת אורחים לסעודה והתנהגות בלתי-תלותית באירועים, סופי שבוע ותוך שהות בנופשים וטיולים.

שיטה שלי של הרזיה לתמיד מחושבת לריאליים של החיים אמתיים. אין בה למידה ופעולות אבסטרקטיים, אין הרזיה בזמן ומקום תלושים מהמציאות.

לראשות כול אחד מאתנו הופקד בשעת ילדותו גוף אדם מעולה בעל יכולת הישרדות וחיים מצוינים. אם נעשה מחווה מועטה ביותר למענו, נרוויח אריכות חיים בריאים וחיוניים. לרשותכם שיטה ייחודית ויעילה להפליא במגרש משחק חיים יוזמתי, מאתגר ומעצים הערכה עצמית וביטחון עצמי. למשפט נצחי "להיות או לא להיות" גישתי נותנת אישור בדוק "להיות".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב