דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על שפה ומציאות 

מאת    [ 10/09/2010 ]

מילים במאמר: 533   [ נצפה 2577 פעמים ]

על שפה ומציאות
אזהרה
: מאמר זה עלול לשפר את חייך

כבר מזמן אמרו חכמינו: "מוות וחיים ביד הלשון"(משלי יח כא).  האומנם? האם באמת לשפה כח רב כל-כך? רובינו למדנו שמילה הנאמרת יכולה לחרוץ גורלות. האם אנו מבינים את משמעות השפה בחיינו מעבר לפשט שבדבר?
והאם המציאות משפיעה על השפה, או שמא השפה היא זו היוצרת מציאות?כאשר אנו אומרים "שפה", מרביתנו מתכוונים ל"שפה המדוברת" כלומר לתוכן ואיכות המילים, כאשר אנחנו בודקים

את המשמעות הרחבה של המונח אנו מגלים שזוהי תקשורת. עכשיו, נשאלת השאלה עם מי אנו מתקשרים ברוב שעות היום, האם עם בן/ת הזוג שלנו? אולי עם הורינו? או שמא עם חברינו? התשובה היא ... עם עצמנו!!!

קרוב ל90% מהתקשורת שלנו היא עם עצמנו. עצרו את הקריאה והקשיבו  לכל אותם קולות המופיעים בראשכם.

(מה זה אומר? זה טוב? זה רע? שטויות! איך זה קשור אלי? ובכלל כבר התעייפתי לקרוא.....) שימו לב שמרבית התקשורת מתרחשת בשאלות, למעשה איכות חיינו היא נגזרת של איכות השאלות שאנו שואלים את עצמנו. לדוגמא: קבוצה של אנשים בשדה התעופה ממתינה לטיסתם ולפתע ומבשרת להם הדיילת שהטיסה בוטלה, בשלב זה ניתן להבחין בשני סוגי טיפוסים, האחד ישאל את עצמו שאלות בנוסח- למה זה מגיע לי? מי הם שיבטלו טיסה? למה בחרתי בטיסה הזו?  למה לא טסתי אתמול? וכדומה וכיו"ב, לעומתו ישאל הטיפוס השני - איך אני עומד לשנות את מצבי? מה ניתן לעשות עכשיו? איך אני מנצל את המצב הזה כדי לעשות משהו אחר.

בעגה המקצועית ניתן לקרוא לטיפוס הראשון ראקטיבי / קורבן - אדם השואל את עצמו כיצד נסיבות חייו מפעילות אותו. ולטיפוס השני פרואקטיבי / אחראי - אדם השואל את עצמו כיצד הוא פועל למרות וחרף הנסיבות.

לקורבן ולאחראי איכות חיים שונה ולפעמים אפילו הפוכה, הקורבן מוצא את עצמו נעלב, נפגע, מאשים, מתרץ,ממורמר, כועס, מבקר ומדוכא. לעומתו האחראי- מאושר, מקבל, יוזם, מפרגן, פתוח, אמפאתי, רגוע, צומח ומשגשג. מה יוצר את ההבדל? לפני שאנו נגשים לפתור את המשוואה בואו נבין את המשתנים ואת הקבועים. קורבן ואחראי זו תוצאה של המשוואה, הדיבור הוא נתון קבוע, המשתנים הם המחשבות/אמונות ואפשרות הבחירה שקיימת לכל אדם באשר הוא.

הדיבור הפנימי והחיצוני הוא צינור המחשבה. למעשה אם אנו חושבים על כך אזי הדיבור שלנו מבטא את "מפת עולמנו" כלומר את מערכת האמונות שלנו. חכמינו אמרו שהעיניים הן ראי הנפש, בהקבלה ניתן להגיד שהשפה היא ראי למערכת האמונות של האדם. הדרך לשינוי ושיפור איכות החיים מתחילה בהקשבה פעילה לשפה שלי.

השפה של ה"קורבן" שונה ב-180 מעלות משפתו של ה"אחראי". בואו נקשיב לשפתו השגורה בפיו של "הקורבן": עשו לי, כזה אני, אי אפשר, אני לא יכול, אני מוכרח, הם אשמים, הבעיה היא... , אחר כך, אילו היה לי... , כשהילדים יעזבו את הבית..., אין מה לעשות וכ"ו . לעומתו יתנסח ה"אחראי": אפשר, איך כן, אני יכול... , עכשיו, הזדמנויות, פתרונות, חלופות, אני מעדיף/בוחר וכ"ו. כאשר אנחנו בודקים את שפתנו מתבררת תמונה מוזרה, חלק מהזמן אנו קורבן וחלק אחראי, מה עושה את ההבדל? ובכן בחירה, קורבן/אחראי זה עניין של בחירה. הנקודה שחשוב להבין, כי לא מדובר בניואנסים או בסמנטיקה, אלא במהות! אנחנו חושבים בעזרת שפה, חולמים בעזרת שפה, ומתקשרים בעזרת שפה.

לסיכום אתם מוזמנים השבוע להאזין קשב רב לשפה שלכם. מי שבוחר לשפר את איכות חייו מוזמן להתאמן ולתקן בכל פעם שהוא מבחין בשפה של קורבן לשפתו של האחראי. מציאות חיינו מושפעת ישירות מאיכות השפה!

"אם אתה חושב שאתה יכול, או שאתה חושבשאינך יכול - בכל מקרה אתה צודק." הנרי פורד




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב