דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך לבחירת ברוקר - כך תימנע ממעילה בחשבון ההשקעות שלך 

מאת    [ 01/05/2007 ]

מילים במאמר: 407   [ נצפה 4211 פעמים ]

הידיעות המדאיגות על מעילת הענק בחברת "הראל" מחדדות את הצורך להכיר ולדעת את השיטות השונות הנהוגות בהפקדת כספים לחשבון השקעות במניות, פורקס וחוזים עתידיים.

בעיקרון ישנן שתי שיטות עיקריות לניהול החשבון. הצורה הראשונה, והיותר מסוכנת, היא ניהול דרך חשבון מרוכז (Omnibus account). ניהול שכזה מקובל בעולם קרנות הגידור וחשבונות למסחר במט"ח (פורקס). בצורת הניהול המרוכז עלויות התפעול של התיק יורדות מכיוון שניתן לפעול על כל החשבונות יחד כאילו זה חשבון בודד. כלומר במקום לבצע את אותה פעולה בעשרות תיקים שונים ניתן לבצע פעולה מרוכזת אחת בחשבון יחידי דבר החוסך בעיקר זמן ומאפשר תגובה מהירה יחסית לשוק. יתרון נוסף נעוץ בעובדה כי זהות בעלי הכסף אינה ידועה למתפעל וכך ניתן להבטיח טיפול שווה בכל התיקים. אולם שני יתרונות אלה מתגמדים אל מול הסיכון במקרה של בעיות בחברה.

צורת הניהול השנייה נקראת חשבון מפוצל (Segregated account). בניהול דרך חשבון מפוצל משתמשים סוחרים מקצועיים הפותחים חשבונות מסחר במניות וחוזים ישירות אצל ברוקרים בחו"ל. בחשבון מפוצל, כל הכספים המופקדים ע"י המשקיע נרשמים בבנק של הברוקר אבל תחת שמו המפורש של הלקוח. הכספים מוחזקים בצורה מופרדת לחלוטין מחשבונו של הברוקר ובכך מובטח בעצם שגם במקרה של מעילה או פשיטת רגל של הפירמה, בעל החשבון לא יפגע כלל. הגדילה לעשות ממשלת ארה"ב, הבאה לעודד משקיעים זרים לסחור בגבולה, וקבעה כי כל חשבון למסחר שנפתח בבנק אמריקאי מבוטח באופן אוטומטי עד לסכום של 100 אלף דולר במזומן.

דוגמא מעניינת להשלכות של סוגי ההפקדה השונים נצפתה לפני כשנתיים, אז קרסה אחת מחברות הפיננסים הגדולות בארה"ב בשם "רפקו" (Rafco). החברה הודיעה על פשיטת רגל ובית המשפט הורה על הליכי פירוק ומכירה כפויה. לחברה היו מספר חטיבות שונות ביניהן חטיבת מסחר במט"ח וחטיבת מסחר בחוזים עתידיים. החברה שקנתה אותה הייתה חברת המסחר הגדולה בעולם "מאן" (MAN) ולניהולה הועברו במלואם כל החשבונות המופרדים של סוחרי החוזים. פחות מזל היה לסוחרי המט"ח אשר נאלצו להיפרד מחלק ניכר מהשקעותיהם לצורך כיסוי יחסי של חוב החברה הקורסת.
דוגמא נוספת "משלנו" סיפק הבנק למסחר שם אחת המנהלות ביצעה מעילה של מאות מיליונים. החשבונות בבנק היו אכן רשומים על שם הלקוח אבל במקרה זה הגיבוי של מדינת ישראל היה מוגבל בלבד ומשקיעים תמימים רבים לא יזכו לראות את כספם עוד לעולם.

למשקיע הפרטי, כל שנותר כעת לעשות הוא לוודא כי כספו מופקד בבנק יציב ואיכותי הפועל בתוך מדינת חוק. אם אתה משקיע הפועל דרך ברוקר, יש לוודא כי החשבון שלך מוחזק ומנוהל בצורה מופרדת מכספי החברה ומכספי משקיעים אחרים (כמו בחברת מרקט פלייס). בכך אתה תבטיח לעצמך "ראש נקי" הפנוי אך ורק לדבר החשוב ביותר שהוא עשיית כסף.

שחף פרקש
מרקט פלייס
שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב