כאשר אנו נעמדים מול קבוצה, הדבר הראשון שנדרש מאתנו לעשות, זה להציג את עצמנו, על פניו הדבר נשמע די פשוט, הלא אני מכיר את עצמי, יודע מי אני, מה עשיתי עד היום ולמה אני כאן. אז למה בכל זאת הצגה עצמית למול קבוצה הוא דבר מורכב?
משתתפי הסדנא מעוניינים ואף צריכים לקבל מענה על מספר שאלות על מנת שאלו יהיו מוכנים לתת את אמונם במי שעומד מולם ויהיו מוכנים להירתם לתהליך שהסדנא דורשת מהם, הם צריכים לדעת מה הרקע המקצועי שלו, מה השכלתו, מאיזה ארגון הוא מגיע, איזה ניסיון יש לו.. אבל, לא פחות חשוב, יש דברים שהם רוצים לדעת, למשל, מה הגיל שלו, מה מצבו המשפחתי, האם יש לו ילדים, היכן הוא גר ועוד... למעשה, אפשר לומר, שהמשתתפים רוצים לדעת על המנחה כמה שיותר פרטים, בין אם הם רלוונטים לעצם הסדנא ובין אם לאו.
אז איך אני מציגה את עצמי? מה אני חושפת? ומה נשאר בגדר סימן שאלה למשתתפים? התשובה לכך אינה חד משמעית, הדבר תלוי במספר גורמים: ראשית, את הפרטים שהמשתתפים צריכים לדעת כגון: השכלה, ניסיון ורקע מקצועי מן הראוי שנחשוף, זה למעשה מעניק לנו את כרטיס הכניסה לעמידה מול הקבוצה ואת ההקשבה שלהם, אבל מה לגבי יתר הפרמטרים שהם רוצים לדעת? תלוי!
· תלוי במנחה עצמו, במידת הפתיחות שלו והמוכנות שלו לחשוף פרטים אישיים, ככלל, ככל שנחשוף יותר פרטים אישיים, הקבוצה תהיה מחוברת אלינו יותר, המשתתפים ירגישו שהם מכירים אותנו, יודעים מי אנחנו , וכך, יותר קל להם להתחבר אלינו, ובהמשך גם לחשוף יותר על עצמם, דבר היכול לקדם את מטרות הסדנא.
· תלוי במסגרת, כלומר, אם אני באה למפגש חד פעמי מטבע הדברים הנטייה שלי תהיה לחשוף פחות, אם אני מתחילה תהליך ממושך יותר שכולל מספר מפגשים ארוך יותר וידרוש אינטראקציה משמעותית יותר, גם ביני לבין המשתתפים וגם בינם לבין עצמם, כנראה שאחשוף יותר על מנת ליצור אווירה של פתיחות שתאפיין את התנהלותה של הקבוצה לאורך כל הדרך.
· תלוי במשתתפים עצמם, ככל שיש לי איתם יותר מן המשותף, אחשוף יותר על מנת ליצור קרבה. ככל שיש לי איתם פחות מן המשותף, אחשוף פחות ואשאיר עמימות על מנת לא להבליט את הפערים. ישנם גם הבדלים האם הקבוצה היא קבוצה של גברים בלבד, נשים בלבד או מעורב, אופי הקבוצה משתנה דרמטית בכל אחד ממצבים אלו, ובכל אחד מהם אציג את עצמי מעט שונה, אבחר להציג ולהבליט דברים אחרים.
· תלוי בנושא הסדנא, אם יש דברים רלוונטים מבחינת הרקע המקצועי שלי, הנסיון או ההשכלה שיש להם ממשק והם נוגעים לנושא המדובר, אבליט ואחשוף אותם יותר, על מנת להראות למשתתפים ש"אני יודעת על מה אני מדברת".
· תלוי במטרות הסדנא, אם המטרה היא בעיקר הנחלת ידע תיאורטי, עבודה פרקטית שאננה דורשת מן המשתתפים חשיפה או מעורבות גדולים, יתכן כי אחשוף על עצמי בעיקר פרטים טכניים רלוונטיים. אבל, אם הסדנא דורשת מעורבות גדולה דרך מתן דוגמאות, סיטואציות מהשטח, השתתפות בהתנסויות או סימולציות, מעורבות רגשית גדולה, הנטייה שלי תהיה לחשוף יותר על מנת להוות את הסמן, כלומר, בכך אני מעביר מסר שכאן בסדנא ניתן להרגיש בטוח לדבר מהבטן, לחשוף ולהיפתח.
אני לא בטוחה אם פישטתי או סיבכתי אתכם יותר...מה שבטוח זה שיש להקדיש לכך מחשבה ולכל בחירה יש השפעה על האופן שבו אני אתנהל מול הקבוצה, וכיצד הקבוצה תגיב אלי.
הכותבת: הדר צ'צ'יק מנחת קבוצות
www.hc.coi.co.il
הדר צ'צ'יק מנחת קבוצות, מובילה קורסי הנחית קבוצות וקורסי ניהול במגזר העסקי והציבורי, מנחה בכירה לחשיבה יצירתית בשיטת "לחשוב כמו זברה" וחוקרת ומנחה קבוצות מיקוד במכון מחקר
http://www.hadarsadnaot.co.il