דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוראים לי יקה-ביקורת-בית ליסין-פותחים במה-בצא 

מאת    [ 10/09/2010 ]

מילים במאמר: 439   [ נצפה 2460 פעמים ]

691קוראים לי יקה-פותחים במה-בית ליסין-בצא691   "קוראים לי יקה" הוא שם ההצגה הנוספת והאחרונה שהספקתי לראות,לצערי וכפי שכבר אמרתי לא ב"אשמתי",במסגרת "פותחים במה"של בית ליסין בבית ציוני אמריקה. ההצגה נכתבה עפ"י חמישים ראיונות שנערכו בקיץ 2009 בישראל עם שלוש דורות מיוצאי גרמניה הגרים בישראל.   בפרוספקט של ההצגה כתוב "סיפורם המיוחד של היקים -המהגרים מגרמניה ששמרו בקנאות על תרבותם הגרמנית ,לא הצליחו להסתגל לחיים החדשים בישראל והמשיכו לחיות במעין גטו בין שתי המדינות..." כך אמנם כתוב אך ההצגה הדגש בה הוא על סיפורם של 4 השחקנים-שניים ישראליים הדס קלדרון ומיכאל הנגבי ושניי גרמנים-אוטה באגרור ופראנק ויגארט מהידלברג המספרים את סיפוריהם של המרואיינים ובעיקר סיפוריהם האישיים ודנים על העבר וההוה מבחינת הדור השלישי ויחסם אל הדור הראשון.   ההפקה הנה הפקה משותפת של תיאטרון העירוני היידלברג שם הוצג המחזה לראשונה ותיאטרון בית ליסין. זהו פרויקט דוקומנטרי של נינה  שטיינהילבר ונינה גילסטורף שגם ביימה. התפאורה הנה מיוחדת במינה  עשויה מקרטונים חשופים ונעשתה ע"י האמנים הפלסטיים נועה צאושו ואסף קוריאט. אולי יש בה מיוחדות מסויימת אך על טעם לא מתוכחים ולי היא נראתה ללא חן,ללא יופי וטעם או ענין.   מדברים בהצגה בשלוש שפות-גרמנית,אנגלית ועברית כאשר התרגום בחלקים רבים מההצגה לא הוקרן או צלע.בעצם ההצגה היא מונולוגים ודיאלוגים מענינים איך הגרמני והישראלי הצעירים מרגישים על מה שקרה. במונולוגים שזורים הרבה הומור וחיוך.   באחד המונולוגים ישראלי יליד גרמניה עזב אותה בגיל7 עם עלית היטלר לשלטון .אין לו כל סנטימנטים לגרמניה והיא זרה לו כמו כל ארץ אחרת. אחר אמו נולדה בגרמניה אך גם לו אין  כל זיקה אליה וביקר בה רק בפרנקפורט ולא רוצה לבקר במקומות אחרים בה. היהודים שעלו לארץ הרגישו מנוצלים עבדו בקיבוץ ובקו"ח בחינם.היו לפעמים רעבים והכל היה לא נעים.המנטליות של הישראלים היתה שונה והרגישו לא שייכים.הם לא הצליחו לשכח את התרבות הגרמנית. הדור השלישי הישראלי רוצה לנסוע לברלין והוא מבדיל בין ברלין לבין גרמניה.   גרמני אחד אין לו שורשים בגרמניה הוא דיבר רוב הזמן אנגלית ולא גרמנית. יש כנות מסויימת בהצגה כאשר הגרמני אומר"הזעם והשנאה נשארים ונמצאים בתת המודע" לדור השלישי הגרמני לא היתה כל דילמה .הוא לא שאל את הדור הראשון והראשון לא סיפר.הדור הראשון מבדיל בין שתי גרמניות האחת -התרבות הגרמנית וגרמניה הנאצית.   אצל הדור השלישי גרמניה היא אחת.ההסתיגות היא אוטומטית ללא סיבות אישיות.הדור השלישי הגרמני יש לו סימן שאלה גדול לגבי הדור הראשון אך אינו שואל .יש שתיקה מוחלטת.הדור השני האשים את הדור הראשון .השלישי אין לו הזדהות ולא מאשים את הדורות לפניו.קשה לשמוע אמת מהדור הראשון.   זאת הצגה חשובה מבוצעת בטבעיות כשיחת חולין ולא כתיאטרון.יש משחק מצויין של כולם אך אם אני צריך לסכם ב     לראות או לא לראות : נראה לי שהיא תענין שכבה מצומצמת ביותר מבין קהל מבקרי התיאטרון. נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 04/9/2010 08:03 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב