דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל פגישה קובעת-כוחם של טיפולים קצרי מועד 

מאת    [ 10/09/2010 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 2022 פעמים ]

"מטפלים אמורים לשאוף שכל פגישה תיחרת בזכרון" פרדיה פון-רייכמן

טיפול נפשי נתפס אצל אנשים רבים כתהליך ארוך הצורך משאבים רבים כגון זמן וכסף. בעידן בו הכל כל כך אינטנסיבי, מהיר ותוצאתי, נראה כי לאדם אין את הסבלנות הדרושה להמתין לתוצריו של התהליך הטיפולי וכי עצם התהליך מונע מאנשים לעיתים להתחיל אותו. אולם, לתפיסתי, לא כל תהליך טיפולי צריך להיות ארוך-טווח,מובנה ואשר יוצר דיאלוג הולך וחוזר עם נושאים שונים בחייו של האדם. לעיתים מספיקה פגישה אחת על מנת להכניס סדר בחייו של המטופל ולהאיר עם פנס על נקודות אפלות בהתנהלותו ולפיכך לבצע שינוי מהותי בכל אילו. פגישה אחת עבור אדם אשר תוהה לגבי מהלך חייו בתחומים מסויימים, פגישה אחת עבור אדם הנמצא בתקופה מבולבלת,פגישה אחת היא לעיתים כל אשר צריך על מנת לעשות את עבודתו של תהליך ארוך טווח- הערת המודעות.

בעיות ונושאים רבים בחיינו הינם תוצר של חוסר מודעות. חוסר מודעות להתנהלותנו בחיים ובמצבים מסויימים, חוסר מודעות לדרך בה אנו מציגים את עצמנו מול אחרים ,חוסר מודעות לגבי הרושם שאנו יוצרים, חוסר מודעות לגבי תהליכים ותוצריהם. המפגש הטיפולי הבודד או קצר המועד,המכיל מספר קצר יחסית של מפגשים, עשוי להציג בפני המטופל, באמצעות המטפל, תובנות חדשות ומאירות עיניים לגבי נושאים שונים. לעיתים מספיק אפילו משפט בודד בעל ערך להעיר את האדם ולכוון זרקור רב עצמה אל עבר הנושאים המטרידים אותו ופתרונם. תרגילים מחשבתיים בחדר הטיפולים מעירים לעיתים אצל האדם חלקים רדומים בעולם הרגש והקוגניציה עד כדי שינויים מרחיקי לכת בחיי היום יום שלו.  המפגש הבודד, מעצם היותו "מיקרוקסמוס חברתי" (עפ"י ארווין יאלום, הפסיכותרפיסט) מאפשר למטפל הצצה מהירה אל האדם ואופי התנהלותו בעולם החיצוני ולספק משובים מכוננים ומעירי תודעה. משובים מעין אילו זמינים לאדם בחיי היומיום שלו לעיתים רחוקות בלבד,אם בכלל. תפקיד המטפל הינו במקרים אילו לייצר את המשוב היעיל ביותר עבור המטופל ואת הניתוח המדוייק ביותר למצבו. מוחו,נפשו ונשמתו של האדם כבר יעשו את השאר.

אין האמור לעיל מעיד על הסתייגותי מטיפולים עמוקים וארוכי טווח. נהפוך הוא, אני סבור כי צלילה אל נבכי נפשו של האדם ונגיעה אמיתית,כנה וכואבת בנושאים המטרידים אותו הינה תהליך פורה אך חסרונותיו בצידו. לא כל מטופל מעוניין להביט אל המעמקים במשך זמן רב, לא לכל מטופל ישנם את המשאבים לעשות כך. מסיבות אילו בחרתי לעצמי את דרכם של הטיפולים קצרי המועד. במסגרת המפגשים מטופלים נושאים אשר מעסיקים את עולמו המיידי של האדם- בעיות בזוגיות, בעבודה,בחיי משפחה ועוד. נושאים אשר האדם מבקש למצוא מזור "מהיר" אשר יחזיר אותו למסלול התקין של חייו או יעניק להם כיוון חדש.

נהוג לחשוב על המילה "מהיר" כמילת גנאי ("מזון מהיר"…) אולם כוחו של הטיפול קצר המועד המהיר אינו פחות,לשיטתי, מכוחו לעיתים של הטיפול ארוך הטווח. עצם העובדה כי הטיפול, מראש,מוגדר כקצר, אך בעיקר תוצאתי, מסירה עכבות וחסמים מעל המטופל ומעניקה לו את החירות לייצר אינטימיות מהירה וחזקה עם המטפל- אשר יחדיו חותרים אל המטרות אשר המטופל עבור קבע עצמו. מניסיוני, הדינמיקה אשר נוצרת בחדר הטיפולים כתוצאה מאופי טיפולי זה, הינה יעילה ואנרגטית וניתן להבחין בשינויים בפרקי זמן קצרים- עובדה אשר מאפשרת למטופל לחוש את העצמה שבשינוי. עצם הצבת היעידים קצרי הטווח ותחושת ההצלחה של המטופל יוצרת אצלו את השינוי ומייצרת שינוי והתעוררות בתחומים נוספים בחייו. אין מדובר ב"אימון" אם כי בתהליך טיפולי בעל אופי חקרני וסקרני אשר מוביל את המטופל-בדרכו שלו.

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב