דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוככים ומוסר השכל 

מאת    [ 08/09/2010 ]

מילים במאמר: 467   [ נצפה 1988 פעמים ]

סוככים הם תופעה שפוגעת קשה בחינוך שהמבוגרים מנסים לתת לנו. מבט מעט מעמיק שבוחן את הסוגיה הזו של סוככים מגלה סדקים משמעותיים בכמה חוכמות מקובלות שעוברות מדור לדור. אם יש דבר שניתן ללמוד מעולמם של סוככים הרי שהוא צריך להיות הדבר הבא: אפשר בהחלט ליהנות מכול העולמות.

סוככים רבים יש בעולם. יש סוככים גדולים וצבעוניים שבולטים מעל מרפסות רחבות ידיים ויש סוככים קטנים וצנועים שעומדים בקרו רחוב ומגנים על פיסה צנועה של אדמה. סוככים הפכו למרכיב שכיח גם בנוף האורבאני וגם בנוף הכפרי של בתים צמודי קרקע. השכיחות הגבוהה של סוככים מלמדת אותנו לא מעט. סוככים הם דרך יעילה שהאדם המציא כדי להינצל מחומה של השמש או מהצלפות הגשם. סוככים הם ביטוי למאבק ארוך השנים שמנהל האדם נגד איתני הטבע, מאבק שבו האדם מנסה לאלף את הטבע ולהפוך אותו למקום נעים וראוי למגורים. סוככים הם שלב נוסף בניסיון התרבותי להתחמק מהטבע ומהשעבוד לו. הלקח שניתן ללמוד כאשר אנחנו רואים סוככים הוא שהאדם אינו נכנע לעולם והוא תמיד מנסה להתאים את המציאות אל הרצונות שלו.

כאשר תשבו בפעם הבאה בצילם של סוככים הביטו מסביבכם לרגע קט ולפתע תבינו דבר מה חשוב. המטרה של סוככים היא לאפשר לאדם להיות בחוץ אבל ליהנות מהיתרונות של הפנים. בזכותם של סוככים אנחנו יכולים לשבת במרפסת וליהנות מהאוויר הפתוח אך בו בזמן אנחנו מוגנים מקרני השמש כאילו היינו שרויים בביטחון של הבית פנימה. סוככים מעניקים לנו מציאות שבה אנחנו גם בחוץ וגם בפנים, נהנים מהיתרונות של כל אחד מהם ומבטלים את החסרונות. כאן מתגלה המשבר החינוכי שיוצרים סוככים.

מגיל צעיר מלמדים אותנו שאי-אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה; מספרים לנו שאי-אפשר לרקוד על שתי חתונות; מזכירים לנו שאת החבל אי-אפשר להחזיק משני קצותיו. והנה מגיע יום שבו אנחנו מגלים את הסגולות המיוחדות של סוככים וכול החינוך שקיבלנו מתמוטט כמו מגדל קלפים. מסתבר שאפשר ליהנות מכול העולמות. מסתבר שלאדם יש יכולת לשנות את המציאות, להיפטר ממנה וליצור מציאות אחרת שבה אנחנו נהנים מהאפשרות להיות גם בפנים וגם בחוץ.

אך בכך לא נגמר השיעור שמעניקים לנו סוככים. בדיקה מהירה מלמדת אותנו שניתן למצוא סוככים שהם גם יעילים וגם יפים. אותנו אולי חינכו ששקר החן והבל היופי, אבל מסתבר שבעולמם של סוככים היופי איננו שקר והוא הולך יד ביד עם יעילות. לא עוד סוככים שמגנים על ראשנו משמש אבל פוצעים את עיננו במראה המכוער שלהם. היום אנחנו יכולים ליהנות ממיני סוככים שמשרתים את כל החושים שלנו: הם מונעים מהשמש לסנוור לנו את העיניים כך שנוכל להיווכח איזה סוככים יפים יש לנו מעל הראש ובמרפסות השכנות (בתנאי שגם לשכנים שלנו יש חוש אסתטי משובח כמו שלנו, כמובן.)

סוככים מעל ראשנו, משקה קר בידינו ואנחנו יושבים במרפסת ונהנים מהצל הנעים וחושבים על החינוך המוטעה שקיבלנו. אם סוככים מוכיחים שאפשר ליהנות מכול העולמות, מה עוד לימדו אותנו לשווא? אולי אין גבול לכול תעלול? אולי כלבים נובחים גם נושכים? עולם חדש נפתח לפנינו והכול בזכותם של סוככים מבורכים אלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב