דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פליירים: קצת כבוד 

מאת    [ 05/09/2010 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 1960 פעמים ]

אתם כבר מכירים את זה: אתם פוגשים מחדש את המכונית שלכם לאחר פרידה ארוכה או קצרה ומגלים שמחלקי פליירים קישטו אותה בפרסומת לפיצה. אתם חוזרים הביתה עמוסים בשקיות ממסע קניות (ועם פיצה שקניתם בזכות כמה פליירים שחיכו לכם על המכונית שלכם) ומגלים שמחלקי פליירים מילאו את כול תיבות הדואר במיני פליירים, חשובים יותר או פחות, הרבה פחות. לפני שאתם מתמלאים בזעם קדוש על מחלקי פליירים ויצרני פליירים הביטו לרגע בפיסת ציביליזציה זו וזכרו: פליירים זה לא דבר מה מובן מאליו. למעשה כשאתם אוחזים פליירים שתלשתם מתיבת הדואר שלכם, רגע לפני שאתם משליכים אותם על הרצפה, דעו שאתם מחזיקים חתיכת היסטוריה ביד שלכם שראויה לרגע של דממה ומעט כבוד.

פליירים אלה שאליהם אנחנו כה רגילים אינם דבר מובן מאליו, גם אם החברה שבה אנו חיים נדמה והפכה אותם לא רק למובנים מאליהם אלא גם למעצבנים מאליהם. פליירים הם למעשה ביטוי להתקדמות האדירה שביצעה התרבות האנושית במאות השנים האחרונות. פליירים הם ביטוי חומרי להתקדמות הדמוקרטית ולמסע הבלתי פוסק משלטון המיעוט לשלטון הרוב. פליירים הם ביטוי להתקדמות הבלתי הפוסקת של הטכנולוגיה ושל צעדי הענק שבהם היא מקפצת אל עולם משוכלל ומתקדם. פליירים הם דוגמה מובהקת לכוח העובר מבעלי ההון אל העם ואל האדם מהישוב. פליירים אולי אינם הכוח המניע של ההתקדמות הללו אבל ללא ההתקדמות הזו לא היה ניתן למצוא פליירים בתיבת הדואר, על שמשת המכונית ועל רצפת מרכזי הקניות ומגרשי החניה בכול עיר ועיירה.

מהפכת הדפוס שהחלה עם המצאת מכונת הדפוס בסביבות המאה ה15 שינתה את עולם המילה הכתובה. היכולת להדפיס שיגרה אל העולם אלפי מילים ורעיונות יכלו לעבור ממקום בקלות ובמהירות כשהשלטון מתקשה מאוד לבלום רעיונות שלא מצאו חן בעיניו. פליירים הם הביטוי העליון לדמוקרטיזציה של המילה הכתובה, או – יותר נכון – המילה המודפסת. פליירים ניתן להדפיס במהירות וביעילות והם מאפשרים לכול מי שמעוניין בכך להפיץ את הרעיונות שלו. בין אם מדובר בפרסומות לפיצה השכונתית או קריאה להקמת בריקאדות ביום שלישי אחרי הצהריים – פליירים הם אמצעי פרסום שקשה, ואולי אפילו בלתי אפשרי, למנוע את הפעולה שלו.

היכולת הטכנולוגית שיש כיום לכל אחד היא מפליאה, או לפחות צריכה לעורר פליאה. היכולת לייצר פליירים בקלות ובזול אפילו מהבית – באמצעות המחשב האישי והמדפסת הביתית – לא הייתה נחלת הכלל עד לפני עשור או שניים. מובן שמי שמעוניין בייצור פליירים מאיכות ייחודית ומיוחדת יפנה לבעלי מקצוע, אך מי שמסתפק בייצור פליירים בסיסיים אינו זקוק בימינו להון גדול ולאמצעי הייצור שנמצאים אצל בעלי ההון. ייצור פליירים מהווה כך ביטוי לכוח הבורח מהידיים של המיעוטים השליטים מכול סוג שהוא. כשאתם רואים פליירים זכרו זאת: הם אפשריים כי כיום לאנשים הרגילים יש יותר כוח, ולאנשים הפשוטים יש היום יותר כוח כי הם יכולים לייצר פליירים.

פליירים הם ביטוי למרחקים האדירים שאותה עוברת התרבות ולכן הם ראויים לכבוד. גם אם לפעמים אנחנו נאנחים על תוצאות מסוימות של ההתפתחות האנושית שעליהם היינו מוותרים, עלינו לזכור איפה היינו ולאן הגענו. בפעם הבאה, לפני שאתם משליכים פליירים לפח, חישבו עליהם בחיבה ולו לרגע אחד קצר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב