פיתוח והנהגת יצירתיות וחדשנות בארגון באמצעות מוסיקה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

פיתוח והנהגת יצירתיות וחדשנות בארגון באמצעות מוסיקה 

מאת    [ 02/09/2010 ]
מילים במאמר: 2289   [ נצפה 3350 פעמים ]

 
 

פיתוח והנהגת יצירתיות וחדשנות בארגון באמצעות מוסיקה

ב- 1 בינואר 1962, ביצעה להקה צעירה הקלטת מבחן בחברת התקליטים החשובה DECCA ("דקה") אך נדחתה.

לשון התגובה המדויקת הייתה:

"אנחנו לא אוהבים את הסאונד והגיטרה שהם משדרים, הם בדרך החוצה"...

האם השיר "Love Me Do" אומר לכם משהו?

כן, כן, לא טעיתם. מדובר בלהקת הביטלס המיתולוגית וזהו השיר הראשון שהלהקה הוציאה.

"דוחי החדשנות" הללו בחברת DECCA בודאי מצטערים על ההזדמנות שפספסו כשהחליטו לדחות את להקת הביטלס. זוהי הטעות הגדולה ביותר שביצעה החברה בכל שנות פעילותה ואין לי ספק שעד היום הם מתחרטים עליה, כי בעולם העסקים רק לעתים רחוקות מקבלים הזדמנות בסדר גודל שכזה.

דפי ההיסטוריה מלאים בדוחי חדשנות מהסוג הזה, להלן שלוש דוגמאות נוספות:

- "לטלפון יש יותר מדי קצרים מכדי להתייחס אליו כאמצעי תקשורת! אין למכשיר ערך בשבילנו"(מתוך מזכר פנימי של western union ב- 1876, לאחר פגישה עם ממציא הטלפון Bell).

- "פנינו לאטרי עם הרעיון בבקשה למימון והם סירבו. HP "הציעו" שקודם נסיים את לימודינו בקולג' ואז נחזור אליהם" (יזמי אפל).

- "הטלוויזיה לא תצבור פופולאריות לעולם. היא דורשת מקום חשוך ותשומת לב ארוכה" (פרופסור באוניברסיטת הרווארד , 1940).


מה בעצם עצר את אותם דוחי חדשנות? הטבע האנושי והתרבות המערבית לימדו אותנו את מודל "הספקן", מודל של מחפש הסיבות לכך שאולי לא כדאי לבצע את הרעיון החדש. אנחנו נוטים לרוב לחפש את הבעיות והנקודות השליליות ברעיון, במקום לחשוב יצירתי ולשאול "איך ניתן להפוך את הרעיון למציאות?"

אז איך עושים זאת? כיצד מפתחים תרבות של יצירתיות בארגון? כיצד מנהיגים חדשנות ארגונית?

אגע בנושאים אלה בהמשך המאמר, אך לפני כן חשוב להבהיר את ההבדל בין חדשנות ליצירתיות.

ההבדל בין יצירתיות לחדשנות נעוץ בעובדה שחדשנות דורשת גם את יישום הרעיון.

חדשנות כוללת 3 מרכיבים:

  1. יצירתיות – של המעורבים בעניין
  2. צורך – של הלקוחות החיצוניים או הפנימיים
  3. יישום – קנייה או שימוש מתוך בחירה במוצר או בשירות

כפי שבוודאי שמתם לב, יצירתיות היא רק מרכיב אחד מתוך שלושה המרכיבים את החדשנות.

אפשר בהחלט לומר כי יצירתיות היא תכונה אישית ואילו חדשנות יכולה להיות גם תכונה צוותית או ארגונית.

אם ארצה להמחיש לכם זאת באמצעות מוסיקה, אומר, שיצירתיות- משמעותה, שאדם מסוים מצליח ליצור צלילים מיוחדים ואפקטים של סאונד רק בעזרת פיו.

חדשנות משמעותה, שהאדם לוקח את הרעיון רחוק יותר, הוא אוסף חבורה של אנשים, שיודעים גם הם להפיק קולות מיוחדים מפיותיהם ומייצר מופע שלם – כלומר מיישם עסקית את הרעיון.

מי שרוצה לראות דוגמא לחדשנות כזו יכול להיכנס לאתר You Tube ולחפש את הקטע – ""The Voca People.

 

כיצד להנהיג חדשנות בארגון

בעולם סוער, היכולת לשרוד, לשגשג ולצמוח מותנית בהתחדשות מתמדת. מה שמצליח היום, סביר להניח שלא יספיק מחר, שכן הסביבה העסקית והטכנולוגית משתנה במהירות ומחייבת הסתגלות מהירה של ארגונים ופיתוח היצירתיות של האנשים המועסקים בהם.

אך האם אפשר בכלל לבקש או לדרוש מעובדים להיות יצירתיים?

כמובן שלא, לכל היותר אנו יכולים לאפשר סביבה ארגונית שתצמיח חדשנות.

חשוב להדגיש כי מאמר זה אינו עוסק בלימוד יצירתיות, אלא בדרכים להנהגת חדשנות ארגונית, דרכים המתאימות  לכל תחום בארגון, לרבות תחום משאבי אנוש.

 אציין חמישה עקרונות שיכולים לסייע לנו להנהיג חדשנות בארגון. כהרגלי אנסה להמחיש כל עקרון באמצעות דוגמא מוסיקלית, למרות הקושי הרב לעשות זאת ע"י שימוש במילים בלבד:

1.האמונה ביצירתיות

האמונה ביצירתיות הינה הבסיס להנהגת חדשנות בארגון.

לכל אדם יש פוטנציאל יצירתי, אצל חלקנו הוא גדול יותר, אצל חלקנו הוא קטן יותר, אך הוא נמצא שם. האמינו בו!

אמונה זו תדחוף גם את אנשיכם להאמין ביצירתיות שלהם.

תפקידכם כמנהיגי חדשנות הוא להפיק מהאנשים שלכם את מירב התכונות היצירתיות שלהם. תפקיד זה דורש חשיבה חיובית מאחר ויצירתיות מחייבת הסתכלות על חצי הכוס המלאה. אני מכיר אמן שלקח את המשפט הזה רחוק מאד בעודו מנגן מוסיקה קלאסית על כוסות זכוכית המלאות מים למחצה.

2. פתיחות לרעיונות

מה שעושה את ההבדל בין חברות חדשניות לחברות שנשארות מאחור הוא הפתיחות לרעיונות חדשים והנכונות לנסות לבצע אותם.

אל תשכחו את הפוטנציאל הפנימי האדיר שיש לכם בארגון. העובדים שלכם מעלים לא פעם רעיונות יצירתיים, מצאו דרך וזמן לשמוע אותם, קבלו אותם בברכה וחשוב מכל, אל תפסלו על הסף !

הקשיבו ללקוחות שלכם, מציאת פתרונות לבעיות לקוח היא פלטפורמה מצוינת לרעיונות חדשים ולפריצות דרך.

דוגמא מוסיקלית

להקות אקפלה קיימות בשוק המוסיקה עשרות שנים שבמהלכן הן הלכו ונשחקו מכיוון שז'אנר זה מאד מגביל מוסיקלית. השימוש באקפלה לכשעצמו יפה מאוד אך בתור מופע שלם לאחר מס' שירים עלול לשעמם.

להקת Perpetuum Jazzile היא להקת אקפלה סלובנית המבצעת גרסאות כיסוי לשירים מוכרים מסגנונות שונים.

המנהל המוסיקלי של הלהקה זיהה את הבעיה שתיארתי והחליט ליישם רעיון יצירתי של אחד מחברי הלהקה כדי לקחת את המופע צעד אחד קדימה.

הוא הסתמך על היכולות הווקליות והמוסיקליות של חברי הלהקה כדי ליצור קטעי קישור חדשניים לשירים שהלהקה מבצעת, כך שהמופע יהפוך למגוון ואטרקטיבי הרבה יותר.

אחד השירים אותם מבצעת הלהקה הוא השיר Africa בו המוטיב המרכזי הוא גשם. בקטע הקישור לשיר מצליחים חברי הלהקה לייצר קולות של גשם וסערת רעמים רק בעזרת נקישות ידיים ורקיעות רגליים. 

3. ניסויי וטעייה

לאחר שביצע תומאס אדיסון, ממציא נורת החשמל, את הניסויי ה- 9,000 שלו, שאל אותו אחד מעוזריו "מדוע אתה ממשיך אחרי 9,000 כישלונות?" ואדיסון ענה לו "אני לא נכשלתי 9,000 פעמים, אלא למדתי על 9,000 דברים שאינם עובדים ושצריך לעשות אותם אחרת".
כדי להצליח, לא די רק להיות פתוח לרעיונות, יש גם לדעת לקבל כישלונות, ללמוד מהם, להפיק לקחים ולדעת להתקדם הלאה.

אם תצליחו ליצור בארגונכם אוירה שאומרת: "היו יצירתיים, העזו, נסו! אם נכשלתם, זה לא סוף העולם אך בואו נלמד מהטעויות כדי להתקדם הלאה ולמנוע את הישנותן", יצמחו גם רעיונות חדשניים שיובילו לפריצות דרך.

 כשנשאל אנדי גרוב, לשעבר מנכ"ל אינטל העולמית, כיצד הוא בורר רעיונות חדשים ליישום הוא ענה:

"אנחנו אף-פעם לא אומרים לאף-אחד להפסיק עם קידום רעיון אלא מבקשים שיביא טיעונים טובים יותר לשאלה - למה להמשיך? מי שמתמיד בעיבוד הרעיון שלו עד ליישום ישפר אותו עד להצלחה".

 דוגמא מוסיקלית

השיר Valerie במקור של להקת Zutons יצא בשנת 2006. מעטים שמעו אותו מחוץ לבריטניה בעיקר בגלל שתחנות הרדיו בעולם לא התלהבו ממנו והוא הצליח להיכנס לתוך ה – Playlist  שלהן.

כשנה לאחר מכן נתקלו בשיר Mark Ronson ו – Amy Winehouse, הם זיהו את הפוטנציאל הגלום בו וביצעו עיבוד מחודש משלהם לשיר, עיבוד שזכה להצלחה גורפת בכל העולם, מכר הרבה יותר סינגלים מהשיר המקורי ואפילו הגיע למקום גבוה יותר במצעדי הפופ בבריטניה, שם יצא השיר לראשונה.

כלומר, גם אם רעיון מסוים אינו מצליח בהתחלה, לעיתים, על ידי חשיבה מחודשת ומעט יצירתיות, ניתן לעשות בו שינויים מסוימים שיגרמו להצלחתו.

 
4. אוטונומיה וחופש מחשבה

כשנשאל מאמן הכדורסל של הבוסטון סלטיקס מה "השיטה" שלו, הוא ענה: "אני נותן חופש מחשבה לשחקנים שלי כדי שיפתחו דמיון ויצירתיות, זה הוביל אותנו לזכייה בשתי אליפויות".

חופש המחשבה הוא אחד מאבני היסוד של היצירתיות, היפכו אותו לערך בארגונכם!

כשאנשים זוכים לאוטונומיה ולחופש מחשבה הם יכולים להפוך ליצירתיים ביותר. כדוגמא מוסיקלית אספר לכם,  שנתקלתי באדם היוצר מוסיקה רק בעזרת סוכריות Tic Tac, היש יותר יצירתי מזה?

 
5. תגמולים

חשיבות התמריצים בהנהגת מדיניות של חדשנות ויצירתיות בארגון היא קריטית.

אין הכוונה לומר שהתמריץ המשמעותי ביותר המעורר את העובדים לחדשנות הוא כסף. דווקא הרצון האנושי לחדש ולפתור בעיות בדרכים יצירתיות, הוא זה שמייצר רעיונות חדשים, אך שיטת תגמול טובה והכרה פומבית על ידי פרסים, תבהיר לעובדים כי מושם על כך דגש רב בארגון ותמריץ אותם בכיוון הנכון.

 דוגמא מוסיקלית

אחד התמריצים הגדולים ביותר עבור מוסיקאים להמשך היצירה, הוא העובדה שהתקליט שלהם מצליח למכור הרבה עותקים. אין ספק שיש לכך חשיבות עליונה מבחינה כלכלית, אך חשובה לא פחות היא ההכרה הפומבית בהצלחתו של התקליט. הכרה זאת נעשית בטקס פומבי בו מוענק לאמן תקליט זהב או פלטינה כאות הוקרה להצלחת פעילותו המוסיקלית היוצרת, ומטרתה לחזק ולשמר את ההתנהגות הרצויה של האמן הלא היא יצירתו מוסיקלית.

 לסיום חלק זה, אספר לכם סיפור קטן...

בעבר הכרתי בחור מאד יצירתי בשם יוהאן. למען האמת ההיכרות שלנו הייתה די שטחית בעיקר בשל העובדה שהיה בינינו פער גילאים לא קטן. אני יליד שנת 1977 ואילו הוא נולד בשנת 1685. בערך 292 שנים הפרידו בינינו דבר שהקשה עלינו טכנית להיפגש. שמו המלא היה יוהאן סבסטיאן באך, ייתכן ששמעתם את שמו.

באך כתב והלחין יצירות מוסיקליות מדהימות רבות כמו למשל היצירה Badinarie לחליל, שהיא אחת היצירות המפורסמות שלו.

יום אחד אמרתי לו: "יוהאן, "möglich auch umsonst, הוא הסתכל עלי בפליאה, הסתובב והלך.

אחרי שתי דקות יוהאן חזר עם מפתח שוודי, פטיש ומחבת. באותו רגע הבנתי שהגרמנית שלי לא משהו, אך חשבתי לעצמי כי מאחר וכל זה קורה בחלום אני יכול לדבר איתו עברית והוא יבין, כי בחלום הכל אפשרי.

אז אמרתי לו בעברית: "יוהאן, אפשר גם אחרת... יש לי רעיון כיצד לבצע את היצירה שלך בצורה שונה".

יוהאן, שהבין את משמעות השונות בתהליך היצירה, אמר לי: "אופיר, לך על זה!".

אז החלטתי "ללכת על זה", ביחד עם משתתפי כנס משאבי אנוש ה- 21 שנכחו בהרצאה שלי. יחד לקחנו את היצירה Badinarie של באך ויצרנו עיבוד מקורי, אחר, נועז, שלקח אותה לכיוון אחר לגמרי. הפכנו את היצירה הקלאסית של באך לקטע האוס לטיני קצבי ומיוחד שהמחיש כי לעיתים הדברים השונים ביותר, ה"מופרעים" ביותר, הם דווקא היצירתיים והחדשניים שיובילו אותנו לפריצות דרך משמעותיות.

בנוסף, היצירה המוסיקלית המשותפת שלנו בכנס חידדה את העובדה שמנהיגות אמיתית לחדשנות חייבת לעודד שונות בביצוע המשימות.

אסטרטגיית More of the same""  לא תקדם את הארגון משמעותית, כי אם נעשה כל פעם את אותו דבר, נגיע כל פעם לאותו מקום, אך עשייה אחרת יכולה בהחלט להביא לפריצות דרך. כדי שזה יקרה, עידוד השונות צריך להיות ערך גלוי ומוצהר בארגון.

לסיכום, הנהגת חדשנות בארגון היא תהליך ארוך ולא פשוט, המחייב שינוי בסיסי בחשיבה. יש לעבור להסתכלות חיובית, מאמינה, מפנטזת ומעצימה שתוציא החוצה את היצירתיות החבויה בכם ובאנשיכם בארגון. למרות שהתהליך אינו קל, תוצאותיו עשויות להיות מרחיקות לכת עבורכם ועבור ארגונכם.

 

לפרטים נוספים:

www.teamj.co.il

 

אופיר ריבן - מנכ"ל Team j


יועץ ארגוני MA, תואר שני במנהל עסקים, האוניברסיטה הפתוחה


תואר ראשון בניהול ותקשורת, האוניברסיטה הפתוחה


בוגר התכנית לייעוץ ארגוני של אוניברסיטת חיפה


בוגר המכון להכשרת מדריכים של חיל האוויר


בעל חברת מוסיקה ויוצר מוסיקלי בתחום הדי.ג'יי והיצירה האלקטרונית

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב