דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקרקעין - מידע והגדרות 

מאת    [ 02/09/2010 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 2816 פעמים ]

מקרקעין הינו תחום רחב היקף וטומן בחובו מספר רב של מיסים ומערכת חוקים מסועפת לפעמים. על מנת שנוכל לגשת ולהתעסק בתחום המקרקעין או לחתום על עסקה כזו או אחרת, יש להבין קודם כל כמה מושגי יסוד בתחום המקרקעין. ראשית כל מקרקעין כפי שמוגדר בחוק מ- 1969 מחולק לכמה קטעים.

מקרקעין בעצם מכונים גם בשמם העברי והמלא – "נכסי דלא ניידי" מילים אלו יוצרות את צירוף ראשי התיבות השגור בכל פיו של אזרח ישראלי כיום – נדל"ן. המאפיינים של נכסי מקרקעין הוא חוסר היכולת לשנע או להזיז אותם ממקום למקום. להבדיל ממיטלטלין כאמור, נכסים שניתן להעבירם ממקום למקום. בכל האמור תמיד עדיף להתייעץ עם עורך דין מקרקעין כאשר אנו רוצים לסגור עיסקה מסוימת.

כמה עקרונות כאשר אנו מדברים על מקרקעין

הראשון מדבר על קרקע שכאשר כל מה שבנוי ונטוי עליה וכל דבר הקשור או מחובר אליה, בין אם זה חיבור קבע או חיבור ארעי-זמני.

העיקרון השני מדבר על עצם העובדה כי בעלות על מקרקעין היא זכות להחזיק במקרקעין ולבצע בהם כל עסקה על פי חוק ודיין או לפי הסכם או חוזה שנחתם בין הצדדים האמורים. בעלות על מקרקעין מכלילה גם את פני האדמה. כלומר, בלות מקרקעין כוללת את העומק שמתחת לפני הקרקע. בין היתר יכולים אלו להיות מכרות ומחצבים. כמו כן בעלות על מקרקעין גם את התחום שנמצא מעל הקרקע, כלומר נתיבי אוויר ונתיבי טיסה למיניהם.

בכל הקשור במקרקעין במדינה שומרת לעצמה את הזכות לבעלות על המשאבים הטבעיים שלה כגון מחצבים. בסמכות המדינה, בין אם תרצה בכך היא להפקיע את הקרקע למטרות לאומיות ומכך יוצא שהמדינה בעצם מלאימה את הקרקע, כפי שהיה נהוג בעבר בברית המועצות.

לצורך העניין קמה לה מועצת מקרקעי ישראל בשנת 1960 והיא הוקמה על פי חוק מינהל מקרקעין ישראל. היא המפקחת על פעולותיו של מינהל מקרקעי ישראל ומאשרת את תקציבו ופעולותיו. בים היתר היא צריכה לפקח על מינהל תקין ומכרזים.

עם השנים הפך תחום מקרקעין בארץ ישראל להיות אחד מנכסי הברזל של המדינה ושל גופים פרטיים. הדוגמא הבולטת לכך היא במשבר הכלכלי שפקד את העולם ובפרט בתחום המשכנתאות והנדל"ן וניתן לראות כיצד מדינת ישראל לא רק שלא נכנסה למשבר כמעט בתחום הנדל"ן והמקרקעין אלא, שמעבר לעובדה שהצליחה מדינת ישראל להתאושש במהרה היא הצליחה לעלות ב- 15 אחוזים את מכירי הדירות. נתון מדהים המראה שבעצם במדינת ישראל הנכס המרכזי שלה, הוא מקרקעין – האחד והיחיד. התחום העיקרי שמכניס למדינה ולפרטיים סכומים גדולים ומיידים.

לסיכום, אין ספק כי לפני שאנו מדברים מקרקעין רצוי מאוד שנבין את המהות של מזה מקרקעין וכיצד בעצם אנו ניגשים כשאנו מבקשים לחתום על עסקת נדל"ן או כזו או אחרת. למען הסר ספק, אם אי פעם אתם ניגשים להתקשרות או חתימת חוזה בתחום המקרקעין, בדקו היטב את כל הסעיפים ובדקו מול עצמכם האם אתם מבינים לחלוטין את שלל הסעיפים והמושגים. בהעדר הבנה ולא רק בסיסית, מאוד מומלץ להשתמש בשירותיו של עורך דין מקרקעין או שמאי מקרקעין היודעים את החוקים ואת הסעיפים על בורם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב