דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי אנגלית - למה כדי להתחיל ללמד בגיל צעיר 

מאת    [ 02/09/2010 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 3858 פעמים ]

לימודי אנגלית הם אולי בין שלושת הכישורים הבסיסיים החשובים ביותר שבית הספר ומערכת החינוך בכלל אמורים להעניק לנו, ולא בכדי לימודי אנגלית נבחנים כמעט בכל בחינת הערכה כללית, החל מבחינת IQ וכלה בבחינות הפסיכומטרי ובחינות הכניסה לאוניברסיטה.

עם זאת, הגיל המתאים להתחלת לימודי אנגלית מוקדם הרבה יותר מגיל הבגרויות או הפסיכומטרי. בשורות הבאות נסביר את הרציונל שמאחורי לימודי אנגלית בגיל צעיר מאוד, וכמובן, איך ניתן לעמוד באתגר של לימודי אנגלית לאוכלוסיה כה צעירה ו"חסרת סבלנות".

למה לימודי אנגלית מוקדם כל כך?

כולנו וודאי נחשפנו לאמירה כי לימודי אנגלית, כמה כל שפה, בגיל צעיר, קלים יותר ואפקטיביים יותר. אף על פי כן הורים רבים מפקפקים באמירה הזו כלא מדעית, או מעלים חששות אחרים (שעל חלקם ננסה לענות כאן) מפני לימודי אנגלית בגילאים צעירים, בוודאי בגילאים הרכים של טרום בית ספר.

למעשה, במקרה של לימודי אנגלית ושפות אחרות, צדקה הסבתא כאשר טענה כי כל המקדים הרי זה משובך. מחקרים אינספור מראים כי תהליכי לימוד והטמעת שפות במוח האנושי משתנים מאוד בין הגיל הרך (עד גיל שבע) לבין שאר החיים.

מחקרים בשפות רבות מראים כי התחלת לימודי שפה נוספת, כמו לימודי אנגלית, לפני גיל 6-7, היא הדרך היחידה להגיע לרמת ידיעה המתקרבת לרמת שפת אם, וכי קיים הבדל מהותי בין הרמה המקסימלית אליה ניתן להגיע דרך לימודי אנגלית בין נבדקים שלמדו רק בגיל מבוגר לבין נבדקים שנחשפו לשפה לפני גילאי בית הספר.

לתופעה קיים גם הסבר ביולוגי: מחקרים שונים בתחום דימות המוח מורים כי הפלאסטיות, או יכולת ההתאמה של המוח, היא המקסימלית עד גיל 6-7, ולאחר תקופה זו תכונה זו אובדת כמעט לחלוטין.

גם לחשש מפני "פגיעה בשפת האם בגלל לימודי אנגלית" יש מענה מחקרי. למעשה, הוכח חד משמעית כי לפחות עד 4 שפות במקביל, ולמעשה כנראה שאף יותר מכך, לא משפיעות על הרמה הסופית של כל אחת מהן בהשוואה לנבדקים שגדלו על שפה אחת בלבד. אמנם תהליך התפתחות השפה יכול להיות מואט מעט בהתחלה, ויכולה להופיע תופעה של בלבול בין השפות, אולם כל התופעות הללו הפיכות לחלוטין (תוך 6-9 חודשים בד"כ), וכאמור לא משפיעות על הרמה הסופית של ידיעת כל אחת מן השפות הנלמדות.

אבל הילד לא רוצה...

אכן, חשש מוצדק למדי של הורים רבים לגבי לימודי אנגלית בגיל צעיר כל כך מתייחס לחוסר המוטיבציה של ילדים בגיל זה, ולמעשה גם חוסר היכולת שלהם, "לשבת וללמוד". התשובה לכך תמונה למעשה בהגדרת פתרון לימודי אנגלית טוב לקבוצת גיל זו. כל תוכנית לימודי אנגלית "מסורתית", הבנויה על שינון, דפי עבודה והוראה פרונטלית מסודרת, נידונה מראש לכישלון בקרב הילדים (ויעילותה גם מוטלת בספק במבוגרים).

תחת זו שיטות לימודי אנגלית שהוכחו כיעילות במיוחד עבור ילדים מבוססות על הדרך בה ילדים לומדים את שפת האם שלהם: תוך כדי התנסות ומשחק, ולא תוך כדי הוראה. מסיבה זו לימודי אנגלית בקבוצת גיל זו צריכים להעשות בתדירות גבוהה ובמסגרת קבוצתית וחווייתית, מה שגם מוזיל את עלות הלימודים (250-400 ש"ח לחודש).

המאמר מוגש על ידי פורטל לימודי אנגלית הגדול בישראל, בו ניתן למצוא אינדקס בתי ספר ומורים לאנגלית, לקבל הצעות מחיר לשיעורי אנגלימת, לקרוא מאמרים מקצועיים בתחום ועוד.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב