דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק לרון 

מאת    [ 02/09/2010 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 3765 פעמים ]

"חוק לרון" שהופעל לאחרונה – עניינו מקבלי קצבת נכות כללית ועידודם להשתלב בשוק העבודה. המדובר בקהל נכים ב"נכות כללית" (לפי פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי) המקבלים קצבת נכות כללית משך 12 חודשים לפחות, כאשר ייצאו הם לעבוד – לא תאבד להם הקצבה, אלא תופחת הדרגתית בשל ההכנסה הנוספת, ובכל מקרה ההכנסה מעבודה וקצבה גם יחד, תהיה גבוהה מסכום הקצבה בלבד.

האמור לעיל משרת מטרה חשובה – היא מכשירה "הכנסה לא מדווחת" מעבודה של נכים מקבלי קצבת נכות כללית, ומאידך הסירה את האיום שאם ייצאו לעבוד תוסר מהם מיידית ההכרה בנכותם הכללית שמהותה היעדר כושר לכל עבודה.

לכאורה מהפכה – ואולם אין משמעות התיקון לחוק שינוי מהותי להגדרת "מיהו נכה" בנכות כללית – ראשית המדובר בתיקון "מצב קיים" – רק לנכה המקבל קצבה לפחות משך שנה. שנית "הזכות" – לצאת לעבוד ולהוסיף לקבל קצבה (הנקראת "קצבת עידוד"), תנאי בצידה – יפסיק הנכה עבודתו לאורך 36 החודשים מתחילתה – באמצע התקופה או לקראת סופה – לא יטען הביטוח הלאומי שבשל כך שהוא עובד שוב אינו עונה להגדרת "נכה" (היינו שבשל ליקויים בריאותיים נפגע קשה כושר עבודתו) – והוא ישוב למעמדו ולקצבתו הקודמת. מכאן שנכה שמצא עבודה והתמיד בה שלוש שנים וחודש וחדל לעבוד – לא יהיה זכאי עוד לקצבת נכות – אלא ייאלץ, אם הפסיק לעבוד בשל מצב בריאות לקוי, לחזור ולתבוע כ"נכה חדש" – מהתחלה. שאלה מהותית – האם במקרה כזה ישמע הביטוח הלאומי לטענה שיש להתעלם מתקופת עבודה קודמת זו כשהוא מעריך "אבדן כושר עבודה" של הנכה לעיסוק בכל עבודה – להכרה בו מחדש? ומה אם למשל איבד הנכה את עבודתו בשל כך שהמפעל נסגר או שהנכה העתיק מקום מגורים וכיו"ב, עניינים שאין בינם ל"כושר העבודה" ולא כלום?

נראה שהביטוח הלאומי צריך להודיע מראש שבשום מקרה לא תעלה טענה של "כושר עבודה" נגד נכה שיצא לעבוד והשתכר ועשה כן משך תקופה של שלוש שנים ואף יותר – (כשנענה לקריאת חוק לרון לצאת ולעבוד) ולכן יש לו "כושר עבודה". ראוי ורצוי שלפרק עבודה זה לא תהיה אפשרות להתייחס בדיון מחדש בכושר העבודה, ואף בדיון בנכות הרפואית שהיא המדרגה הראשונה בהערכת נכות לצורך נכות כללית.

נכה העונה להגדרה לעיל, שתופסק עבודתו אחרי 35 חודשים ישוב לסטטוס הקודם שלו כנכה ולקצבתו הקודמת (כך החוק).

להלן (כללית) שיעורי ההפחתה מקצבה לנכה שעובד ומשתכר (לפי "חוק לרון"): בהכנסה מ-1,665 ש"ח ועד 1,982 ש"ח יופחתו 10% מהקצבה, בהכנסה שבין 1,982 ש"ח ועד 3,568 ש"ח תופחת הקצבה ב-30%, לגבי הכנסה של 3,568 ש"ח ועד 4,757 ש"ח - 30% הפחתה, בהכנסה של 4,757 ש"ח ועד 5,391 ש"ח (קצבת עידוד) הפחתה מהקצבה בשיעור 30% (ועד 1,054 ש"ח), לגבי הכנסה מעבודה בין 5,391 ש"ח ועד 7,373 ש"ח 40% ניכוי מהקצבה (ועד 1,847 ש"ח), וכך גם עד הסכום המירבי המזכה בקצבת עידוד – מעל הכנסה זו של 7,373 ש"ח - ניכוי של 60% מהקצבה (ניכוי מעל 1,847 ש"ח) – כל עוד קיימת הזכאות לקצבה.

האם "חוק לרון" ישיב נכים למעגל העבודה? ימים יגידו.

 

ע. שילוני עו"ד

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות http://www.shilonican.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב