דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב וריכוז ורפואה משלימה 

מאת    [ 01/09/2010 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 2497 פעמים ]

מוגדרת כהפרעה שבה מופיעים תסמינים של אימפולסיביות שאינה תואמת את גילו של הילד, חוסר ריכוז ולעיתים גם פעלתנות  גופנית מוגזמת. הפרעה זו קשורה גם לעיתים לליקויי למידה  ולחוסר מיומנויות חברתיות. לא ניתן לאבחן ADHDבעזרת בדיקות מעבדה או בדיקות גופניות. האבחנה מתבססת אפוא על היסטוריה קלינית של תסמינים והתנהגות מאחר וצורה כזו של אבחון היא סובייקטיבית, קיימות מחלוקות לגבי הפרשנות הניתנת להתנהגות הילד. יש הטוענים שמדובר בהתנהגות מקובלת למדי, במיוחד אצל בנים צעירים. קיימים שלושה תתי סוגים שלל הפרעות קשב, בינהם זו המכונה ADD(attention deficit disorder) שבה קיימות בעיקר בעיות של קשב ללא היפראקטיביות. בין 30%-40% מהילדים הסובלים מADHDסובלים גם מליקויי למידה, אף שמקרים רבים ילדים אלה נבונים. פעמים רבות לא מאתרים את הבעיה בגיל צעיר ולא נעשה אבחון של ADHDאו ADD. לכשל באיתור ההפרעה יש השפעה על אורח חייהם של מבוגרים שאינם מודעים למצבם.

אחד הכשלים המשמעותיים בטיפול בADHDהוא שרופאים בעולם המערבי הוכשרו להמעיט בחשיבותה של תזונה נכונה ונבונה אצל ילדים היפראקטיביים. במקום לתת לילדים אלה טיפול תזונתי, הרופאים נותנים בדרך כלל טיפול תרופתי שנועד להדחיק את תסמיני ה-ADHD. קיימת הערכת שיותר משני מליון ילדים נוטלים תרופות כמו ריטלין על בסיס יומי. קיימים אומנם מקרים שבהם יש צורך לתת תרופות, אולם על הורי הילד לפתח חשדנות בריאה ולשקול אם אכן יש מקום לתת את התרופה לילדיהם.  כמו כן אל להורים גם להתעלם מהחשש כי בני הנוער הנוטלים את התרופה עלולים להתפתות לערבבה עם אלכוהול, מריחואנה או סמים אחרים לצורך "בילויי", וכך ליצור  קוקטייל מסוכן שהשפעותיו אינן ידועות. הטיעון המשכנע ביותר נגד נטילת התרופה כמו נגד נטילת כל תרופת מרשם הוא שהתרופות לא תמיד מתייחסות לשורש הבעיה.

התסמינים למחלה הם: מצבי רוח מתחלפים, חוסר מנוחה, טווח קשב נמוך, חוסר יכולת להתרכז, הפרעות בזיכרון, אימפולסיביות, לקויי דיבור ולקויי למידה.

טיפול תזונתי

האסטרטגיה העיקרית לטיפול בADHDאמור להיות טיפול תזונתי. להלן מספר שיטות אשר ישפרו את התנהגותו של ילדכם ויקדמו אצלו ריכוז ויציבות המתאימים לגילו. שיטות אלה אף יסייעו למנוע את התפתחותן של הפרעות אחרות הקשורות לתזונה לקויה.

הדרך הטובה ביותר שבה תוכלו להבטיח שהמזון שילדכם אוכל נקי מתוספים מזיקים, היא לקנות מזון טרי ולהכין את המאכלים בעצמכם. אינכם צריכים להכין ארוחות מיוחדות המיועדות לילד בלבד, האכילו את כל בני המשפחה במזון מלא. בדרך כלל, ילדים מחקים ואוכלים את מה שהמבוגרים אוכלים. כדאי להוציא עבורם מנה קטנה מהמזון ולתבלה לטעמם, לפני שאתם מתבלים אותו לפי טעמם של הסועדים המבוגרים. ויטמינים מקבוצת Bמרפאים עצבים מתוחים. מקורות טובים לוויטמינים אלה הם, בין היתר: אורז חום, שמרי בירה (ניתן להוסיף לשייק פירות וליוגורט) וירקות עליים. ילדים רבים הלוקים ב-ADHDסובלים מעודף של נחושת או עופרת בדמם. מזונות עשירים בוויטמין Cמסייעים בניקויי הרעלים הללו מהגוף. תוכלו להכין לילדכם קינוחים מפירות הדר.כמו כן קיים קשר בין חוסר בברזל לבין טווח קשר קצר והפרעות בזיכרון. אם בבדיקת דם נמצא חוסר בברזל, הדרך הטבעית להתמודד עם הבעיה היא לתת לילד כפית מולסה נטולת גופרית.

מזונות שיש להימנע מהם

יש להימנע מלתת לילדכם מזונות המכילים צבעי מאכל, חומרי טעם או חומרים משמרים. כלומר מזון מהיר ומזון מעובד. באם בכל זאת נאלצתם לקנות מוצר משומר או מעובד חפשו בכיתוב התווית כי הוא "מכיל חומרים טבעיים בלבד".

הסוכר מוכר כחומר הגורם לפעלתנות יתר. למעשה עודף סוכר גורם לעיתים קרובות להיפוגליקמיה, מגורמי ה-ADHD. אם ילדכם התרגל לאכול כמויות גדולות של סוכר לבן תוכלו לראות שינויי דרמטי בהתנהגותו כבר ימים ספורים לאחר שתרחיקו ממנו את הסוכר.

מאת- ד"ר ריקרדו קדרון



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב