דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמנות כאפיק השקעה כלכלי. 

מאת    [ 01/09/2010 ]

מילים במאמר: 1032   [ נצפה 3891 פעמים ]

בסוף השבוע הקרוב יהיה חם בתל אביב, במיוחד בבית המכירות הפומביות קולקשן Coillection, שבשכונת צהלה. ביום חמישי 2.9.2010 ובמוצ"ש 4.9.2010 ניתן יהיה להגיע למכירה הפומבית ואולי להצליח לרכוש עתיקות, חפצי אמנות, אמנות ישראלית וציורים של מיטב האמנים, במחירים מיוחדים... אולי אחד מתוך מ-700 הפריטים שיועמדו למכירה פומבית יהיה הדבר החם הבא?

 ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‏רכישת נכסי אומנות יקרים וחשובים זה הרבה יחסי ציבור טובים, אבל גם עסק לא רע.

להלן סקירה על השקעה באמנות כאפיק השקעה כלכלי טוב:

 אם בעבר היה מדובר במועדון סגור של בעלי הון ומשוגעים לדבר, הרי היום יותר ויותר ישראלים מגלים שבזמנים בו שוק ההון אינו צפוי, אולי כדי לפזול קצת לצדדים ולחפש אפיקי השקעה חדשים. אחד האפיקים הוא ענף האמנות והעתיקות.

 מוטי הררי, אוצר, אספן ומעריך אמנות בבית המכירות הפומביות קולקשן מסביר למה להשקיע באמנות

 היחלשות הדולר, צמיחה בכמות המיליונרים בעולם, והצטרפותם של אספנים חדשים, ממדינות שעד כה לא נמנו עם קהילת האספנים העולמית מהוות כסיבות עיקריות. בחמש השנים האחרונות חדרו קנייני אמנות מרוסיה, סין, הודו והמזרח התיכון אל בין השורות המרכזיות והקדמיות של השוק. העשור האחרון הוכיח ענף האומנות אינו נופל כלל בהישגיו ביחס לאלו של שוק ההון, ההיפך הוא הנכון, שוק האומנות עלה בביצועים בעשור האחרון על ביצועי מדד ה- S&P500 והתעלה עליו עוד יותר בחמש שנים האחרונות.

 השקעה בשוק האומנות מהווה מכשיר דפנסיבי לשוק ההון וצירופו לפורטפוליו ההשקעות מגדיל את פיזור תיק מקטין ובכך את סיכון שלו.

סיבה מרכזית להשקעה באמנות היא דווקא המחשבה הרומנטית, החלום שהציור הקטן שנרכש בכמה אלפי שקלים יהפוך לפריט שווה מיליונים...

  מכירות פומביות הם מקום נפלא לאתר "מציאות" בשוק האמנות. לרוב מדובר בפריטים מתוך אוספים, או פריטים שלא היו קיימים בשוק במשך שנים רבות, לעיתים אף נשכחו.

פועל יוצא מכך שבמקרים רבים יצירות האמנות הנמכרות במכירות פומביות נמצאות מחוץ לרדאר של סוחרי אמנות ואספנים מקצועיים, והמחיר בהתאם.

 להלן מספר דוגמאות להמחשה

 ראובן רובין

יצירה של האמן הנודע ראובן רובין נמכרה בבית המכירות סותבי'ס בדצמבר 2007 בניו יורק ב- 91,000$, פחות מחצי שנה אח"כ, באפריל 2008, נמכרה התמונה בארץ ב-142,800$ נסיקה של 57%!. יצירה אחרת של האמן "חסידים מוזיקאים" זינקה ב-85% בשנת 2007 כאשר שוב ניקנתה בסותבי'ס ונמכרה בארץ. יצירותיו של ראובן רובין נחשבות למניות "כחולות" בעולם האומנות (בכלכלה, זהו כינוי למניה יקרה הנחשבת לרווחית ויציבה ולכן מחירה יקר יחסית), מיותר לציין שמניות "כחולות" בשוק ההון מתקשות להראות ביצועים כאלו בטווח זמן קצר שכזה. 

 יוסל ברגנר

יצירה של יוסל ברגנר, מסדרת המלאכים, נמכרה בינואר 2007 ב- 2013$, עשרה חודשים אח"כ היא נמכרה ב- 4600$, זינוק של 129% בערך התמונה!. אותה תמונה אגב עומדת בחודש הקרוב למכירה במחיר מינימום של 5000$ בבית המכירות "בית קולקשן לאמנות". "הילדה והאביר", יצירה נוספת של האמן, נמכרה ב-2005 ב- 9200$. אותה תמונה נמכרה בבית מכירות אחר ב- 14,375$ במרץ 2006, 56% תשואה על הכסף.

 גם יצירות במחירים "עממיים" יותר מציגות תשואות מדהימות שכאלו. יצירה של לאה ניקל, הידועה בעבודותיה המופשטות, נמכרה ב-2005 ב- 826$ בבית מכירות מקומי ומיד בינואר 2006 נמכרה ב- 1093$, עליית ערך של 32%. יצירה של ציונה תגר נמכרה ביולי 2006 ב- 575$ וכבר בפברואר 2007 בעליית ערך של 100%! היא נמכרה ב- 1150$ בבית מכירות אחר, והרשימה עוד ארוכה.

 ומה לגבי שאר התחומים בעולם העתיקות והאומנות?

שנהב

עד כה מחירי השנהב במכירות פומביות הראו עליות מרשימות ביותר. נצוקי שנהב, כפתורי קימונו יפניים, נסחרו לפני כשנתיים במחיר ממוצע של 175$, אולם כיום הם נמכרים בבתי מכירות פומביות במחיר של 480$ בממוצע, עלייה של 175%. פסלוני שנהב שגודלם נע ב- 20-30 ס"מ נמכרו לפני חמש שנים במחיר ממוצע של 290$ וכיום פסלונים בעלי אותם מאפיינים נמכרים במחיר ממוצע של 1300$, זינוק של 340%!.

 ב- 23.10.2008 הודיעה הנהלת אתר המכירות הפומביות eBay, כי מתחילת שנת 2009 יתבצע חרם עולמי בכל הנוגע למכירת מוצרי שנהב באתריה וזאת בתגובה לדוח של הקרן העולמית לרווחת בעלי חיים המראה המוכיח כי הסחר בחיות בר ברשת, מהווה סכנה משמעותית ומיידית להישרדותם. ככל שחדשות אלו טובות אין מי הנמנע שמחירי השנהב דווקא ימריאו, מכיוון שכאשר ערוץ מסחר עיקרי כמו eBay יסגור את שעריו לשנהב הוא יגדיל את ארביטרז המחירים העולמי בשנהב ובד בבד את ההזדמנויות לרווחים מהירים מכך.

 כלי כסף

מחיר הכסף הציג ירידה דרסטית של 53% במונחים דולריים מאז שיאו במרץ 2008 והגיע לרמת מחירים של 2005. בתי המכירות הפומביות בארץ נוטים להעריך את פריטי הכסף ולהעמידם למכירה לפי משקל הכסף ולפי הערך ההיסטורי והאסתטי שלהם כאשר מחיר הכסף המקובל הוא דולר לגרם. כיום מחיר הכסף עומד על ~9.6 דולר לאונקייה או 31 סנט לגרם. בחו"ל מחירי כלי כסף מגיבים מהר יותר לשינויים במחירי הכסף ולכן ניתן לרכוש פריט כסף במחיר הכסף הנוכחי ולהכניסו למכירות פומביות בארץ במחירים אחרים לגמרי.

במשפט סיום ניתן לציין שאפשר לעשות כסף מאמנות וגם ליהנות מפריטים יפים בבית.

 במכירות הקרובות בבית  קולקשן, שממוקם ליד שכונת צהלה בצפון תל אביב, שיערכו ביום חמישי 2.9.2010 ובמוצ"ש 4.9.2010 ניתן למצוא עתיקות, חפצי אמנות, אמנות ישראלית וציורים של מיטב האמנים – פיצחדזה, רובין, ברגנר, בזם, קדישמן ועוד.

אולי אחד מתוך מ-700 הפריטים יהיה הדבר החם הבא?

www.collectionart.co.il

 

 

רונן הלל הינו מנכ"ל ובעלים של משרד יחסי ציבור רונן הלל תקשורת ויחסי ציבור. http://www.ronenhillel.co.il ומנכ"ל משותף של חברת מיתוג אישי http://www.mitugishi.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב