דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תת תזונה בעולם המודרני 

מאת    [ 31/08/2010 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 2273 פעמים ]

אשלגן(פוטסיום)

אשלגן הוא אחד המינראלים השכיחים ביותר בתנאי הגוף, והוא מספק את היון החיובי (הקטיון)העיקרי בתא (ריכוז יון האשלגן בתא גבוה פי שלושים מאשר מחוץ לתא). זאת, לעומת הנתרן, שהוא הקטיון העיקרי מחוץ לתא (ריכוז בתאים נמוך פי עשרה מאשר מחוצה להם). הפרש הריכוזים של שני יונים אלה בין השני צדי קרום התא הוא מאפיין חשוב של תא החי ולמעשה מייצג את אנרגיית החיים. המתח החשמלי הנוצר משני עברי הקרום התא כתוצאה מהבדלי הריכוזים יוצר "מפלי אנרגיה", שהם כוח מניע למעבר חומרים דרך הקרום. איזון מדוקדק של הפרש הריכוזים בין האשלגן לנתרן הינו חיוני לתפקוד נאות של קרום התא ושל התא כולו- כתוצאה מכך להובלת אותות עצביים, להתכווצות השרירים, לבקרה על מאזן המים בגוף ולשמירה על קצב לב תקין. נוסף לכך, האשלגן חיוני לחילוף חומרים תקין של חלבונים ופחמימות.

מקורות המזון שיש בהם מצבור של אשלגן

במגוון המזונות המוכרים לנו מצוי האשלגן למשל חלב, פירות וירקות. מקורות עשירים במיוחד הם תפוחי אדמה, בננות, מיץ תפוזים, עגבניות, פירות מיובשים ומיצי פירות.

מצבי חסר

ריכוז האשלגן בגוף פוחתים עם העלייה בגיל. מחסור עלול להופיע לאחר שלשולים, הקאות, צום ושימוש ממושך במשלשלים ומשתנים. התייבשות ממושכת, וכן מחלות מסוימות כגון סוכרת שאינה מאוזנת ומצבים רפואיים שלאחר ניתוח ?גורמים לאשלגן להיות מופרש מהתאים ולהיפלט בשתן. רמות גבוהות של אשלגן בשתן מרמזות על תהליכים של הרס רקמות ופירוק חלבונים. מעניין לציין שגם רמות של נתרן עלולות לגרום מחסור באשלגן, ואילו רמות חסר של מגנזיום גוררות אף הן חסר באשלגן אפילו אם צריכת האשלגן מהמזון נאותה. יש קשר הדוק בין האשלגן למגנזיום ולכן כדי לשמור עליהם תקינים.

מחסור באשלגן כגורם לעלייה בלחץ דם.

כמה מחקרים הוכיחו שאוכלוסיות הצורכות מינונים גבוהים יחסית של אשלגן בתפריט היומי שלהם והם בעלי לחץ דם נמוך יחסית לאוכלוסיה הצורכות מינונים נמוכים יחסית של אשלגן. כמו כן נמצא כי צריכת מזון עשיר באשלגן ודל בנתרן מביאה להפחתה בלחץ הדם וסיבוכיו כול שבץ מוחי.

על מחסור בסידן והשמנה

הולכים ומצטברים מחקרים המצביעים על כך שהסידן ממלא תפקיד חשוב בשמירה על המשקל גוף תקין, תורם לתהליכי הרזיה ולשיפור היחס בין מסת השרירים למסת השומן בגוף. נמצא שהגדלת כמות הסידן מגבירה פירוק שומן בתאי השומן בגוף, וכי צריכת סידן נמוכה גורמת להגדלת תאי השומן ולהגברת ייצור השומן בהם. כך לדוגמה ניתוח נתונים שנערך בשנת 2005 , שהתבסס על סקר NHANES 3 , הראה כי צריכת הסידן נמצאת ביחס הפוך לשומן הגוף והמשקל הגוף. המחקר המלא גילה כי הסיכון להשמנה היה נמוך ב-84% עבור נשים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של סידן. מחקר אחר שפורסם בארה"ב בשנת 2000 (College of Nutrition Journal of the American) ובדק השפעת פעילות גופנית על צפיפות העצם, מצא קשר בין סידן להפחתת משקל. תוצאות המחקר- שבו בדקו החוקרים במשך שנתיים 54 נשים בנות 18- 31 שצרכו פחות מ-1850 קלוריות ליום, העלו שצריכת סידן גבוהה הפחיתה את כמות שומן הגוף והגבירה את הירידה במשקל. הנשים שצרכו 1000 מיליגרם סידן ליום הפחיתו בממוצע 2.25 קילוגרם במהלך שנתיים ואילו אלה שצרכו 700 מיליגרם סידן, הפחיתו קילוגרם אחד בלבד באותו פרק זמן.

מאת- ד"ר ריקרדו קדרון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב