דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ואף על פי כן נצחנו - הצדעה ללוחמי צה''ל 

מאת    [ 26/04/2007 ]

מילים במאמר: 1090   [ נצפה 5792 פעמים ]

מוזר עד כמה התקשורת, מספר אנשי ציבור ופוליטיקאים הצליחו ליצור אווירה קודרת שהתבטאה בתפיסה שגויה שהפסדנו במלחמת לבנון 2 - ולא היא.
אמנם - לא היתה הכרעה צבאית בנוסח שצה"ל ידע בעבר - אך גם לא היה כשלון בנוסח שצוייר והועבר לציבור. יש באווירה זו משום עלבון ופגיעה בחיילים ובקצינים שנלחמו בלבנון.


* מאת: עו"ד אברהם פכטר, סא"ל (מ)


אי אפשר להתעלם מהעובדה ומהמציאות שמלחמת לבנון 2, היו בה כשלים צבאיים, מנהיגותיים ואסטרטגיים. אי אפשר להתחמק מהמסקנות שהתגלו בתחקירים הצבאיים הרבים, שהיו פערים גדולים, לפעמים בלתי מוסברים ומובנים, בין הפוטנציאל הצבאי הגלום בצה"ל בלוחמיו הסדירים והמילואים - לבין ההישגים בשטח.
התברר שניתן היה לנהל את המלחמה, בצורה יעילה טובה ומהירה יותר, מאשר בוצע במציאות. ואף פי כן - ולמרות כל הכשלים ואי השגת המטרות שהוצבו ע"י הממשלה לכניסה למלחמה - התוצה הסופית, לא היתה מאכזבת כמו שהציבור הולעט ע"י תקשורת לוחמנית, פרשנים מתוסכלים ופוליטיקאים אינטרסנטים.
רק עכשיו, כאשר אנשי סדיר ומילואים מתראיינים, מספרים את סיפוריהם, נוכחים רבים שצה"ל, למרות שהיה בשלבים שונים, לא מאורגן ומבולבל, בשל יד לא מנווטת ותקיפה יצא ברוב המקרים כשידו על העליונה.
מפי הקצינים והלוחמים - אנו למדים שבכל הקרבות ומגע עם האויב, היתה הכרעה וניצחון, למרות הנפגעים, למרות ההפתעה משיטת הלחימה והשימוש במטולי רקיטות ובנשק אנטי טנקי, כנגד בנינים וחיילים שגרמו לאבידות ופגיעות בנפש, אך החיילים סדיר ומילואים, נלחמו בנחישות, באומץ ובגילוי גבורה, הקרבה ואומץ לב אישי.
אסור לשכוח, שרוב מדינות אירופה, כל מדינות החברות במועצת הביטחון הצביעו פה אחד (15:0) בעד מסמך 1701 - ונתנו גיבוי לישראל בעד זכותה הלגיטימית להגנה עצמית ותגובה מלחמתית כאשר היא מותקפת ע"י גורם טרוריסטי נוסח חיזבאללה.
אסור לשכוח, בלהט הביקורת וההצלפה העצמית האהובה על עם ישראל, שנסראללה וסגנו הופיעו מספר פעמים בתקשורת הלבנונית והצהירו כי הם מצטערים שחטפו את החיילים ונתנו לישראל מניע לגיטימי לתקוף את דרום לבנון, כולל הנזק הרב שגרם צה"ל לתשתיות של לבנון ובמיוחד, מחיקתו והורדתו של רובע "הדאחייה" בבירות, מעוז אנשי החיזבאללה.
במאמרי הקודמים ("ניצחון אך לא הכרעה"; "ההפתעה הכפולה"; "מנהיגות ודוגמא אישית") ציינתי, כי הציבור בישראל, התרגל וציפה בצדק, שצה"ל יחזור על ביצועיו הקודמים, כמו במלחמות 56, 67, 73 והמבצעים בלבנון שלפני לבנון 2, וכאשר הם תפקדו לא ב-100% אלא רק ב-70-80%, כמו במלחמה האחרונה, האכזבה סינוורה רבים מהמבקרים.
למרות כל הכשלים, בכל המגעים עם האוייב, צה"ל גבר עליו והסב לו אבידות כבדות, ולמרות ההפתעה שציפתה לו, מצד הקסאמים וטילי נ"ט שהשתמשו בהם גם כנגד חי"ר - בשקלול הסופי צה"ל גבר על החיזבאללה, אך נכון שלא הכריע את המערכה כמצופה.
להזכיר: הטילים ארוכי הטווח הושמדו מיד בתחילת המלחמה על-ידי חיל האוויר. חיזבאללה נסוג לעומק לבנון וכל איזור הגבול, על המוצבים העיליים, והמחופרים כלפי מטה, נכבשו, נעזבו ופוצצו. צבא דרום לבנון לאחר 20 שנה ירד דרומה - וצבא בין לאומי קיבל את האחריות על כל הגזרה. כל ההישגים הנ"ל נשכחו ולא מוזכרים במסגרת המסקנות הציבוריות והצבאיות על מלחמת לבנון. יש לקוות שועדת וינוגרד תעשה סדר גם בתחומים אלה.
תפקידו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי - להחזיר לצה"ל את הביטחון, את הערכים של מנהיגות, רעות ודוגמא אישית.
המושג שהפך למיתוס "אחרי"! - חייב לחזור ולהנהיג את צה"ל. וכפי שדורות התחנכו על הערך הערכי הזה גם הדורות הבאים, למרות ההתקדמות והשימוש הרב בטכנולוגיה המודרנית, לא יכולים להחליף את הקריאה - אחרי!
לא משאירים "פלזמה" שבורה בשטח. "הפלזמה", ותהיה המודרנית והמשוכללת ביותר, לא תוכל להחליף את הקריאה "אחרי" שהיתה סמל למנהיגות, אומץ, דוגמה אישית של מפקדי צה"ל לדורותיהם.
התיאורים שראינו בתקשורת, לפיהם הקצינים הבכירים מנהלים את הקרבות והמבצעים ממטה אחורי - או חמ"ל אחורי - מלא מכשירי טלוויזיה, תוך הזזת "העכבר" וזיפזוף בשלט - בחדר אפוף רעשים ריחות סיגריות וזיעה אנושית - (למרות המיזוג) - אינו מתיישב עם תורת הלחימה של צה"ל, עליה התחנכו, חונכו, גדלו, האמינו דורות של מפקדים לאורך כל מלחמות ישראל, החל ממלחמת השחרור.
שלא תהיה אי הבנה בנושא - טכנולוגיה, קידמה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לשירות צה"ל, הוא מן הדברים הטובים והמתחייבים בנושא. אין תחליף למחשבים, ל"פלזמות", אמצעי האזנה, ראיית יום-לילה, וכל יתר החידושים לטובת החייל הרגלי, הממונע המשוריין וצה"ל כגוף לוחם, גם לא בתפיסה של "צבא קטן וחכם".
המצאת המזל"ט והשימוש בו, לסיורים, צילום מודיעין שטח ואפילו תקיפה עם טילים, היא המצאה ועזרה בלתי ניתנת להערכה לצבא מודרני ומתקדם.
יחד עם זאת, יש מקום נרחב ומשמעותי להיעזר בטכנולוגיה המודרנית המתפתחת לנגד עינינו. לא נוכל להתעלם ממצב בו חלליות טסות בחלל, אנשים מגיעים לירח, מטיילים בחלל, מתקנים תקלות ועוברים מחללים אחת לשנייה, תוך צילום ודיווח למרכזי בקרה ושליטה.
חדרי מלחמה עם "פלזמות", חשובות ואסור לבטלן, אך צריך להפעילם בדרך שונה ולהתאימן, לשיטות הלחימה החדשות ולמסורת צה"ל, של מפקדים ההולכים בראש המחנה, מפקדים שמסמלים לחיילים מנהיגות, דוגמה אישית, קצינים האומרים "אחרי", גם אם לא צועקים זאת, נוסכים בטחון, שחיי הפקודים שלהם, נמצאים בידיים טובות, מקצועיות ואמינות.
מפקדי עוצבות, חטיבות וגדודים, מנהלים את המלחמה/מבצע מתוך "חדר הפלזמה", מועלים בתפקידם ופוגעים במורשת צה"ל ובמורשת מנהיגות השדה ודוגמא האישית.
קצינים שנפצעים בקרב וממשיכים להנהיג את חייליהם, מפקדים שנפצעים ובורחים מבית חולים כדי לחזור ליחידותיהם, קצינים מפקדים וחיילים, שמסכנים את חייהם כדי לפנות פצועים, לחלץ חיילים לכודים, נפגעים תחת אש כבדה ואלה שמקריבים נפשם ומזנקים על רימון חי, כדי להציל את חייליהם תוך קריאת "שמע ישראל", אלה מפקדי ישראל וצה"ל. אלה קצינים ומפקדים וגאוות עם ישראל, שבמותם מצווים לנו את החיים.
ההיסטוריה הצבאית מלמדת כי גדולי המפקדים והמצביאים השאירו את רישומם בדברי ימי המערכות הצבאיות כאשר הם מפקדים מהשטח, החל באלכסנדר הגדול, יוליוס קיסר, חניבעל, נפוליון, רומל, פטון, עד למפקדי צה"ל לדורותיהם טליק, גורודיש, שרון, בריל ורבים אחרים שהמקום צר וקטן מלציינם.
"המיתוס" של המפקדים עליהם התחנכו דורות, כמורשת צה"ל בעלי הצל"שים שחרפו נפשם, שורה ארוכה ארוכה (שלא ניתן להזכירם במאמר קצר זה), דוגמת מאיר-הר-ציון, גוליבר, רפול, קפוסטה, סטמפלה, אל"מ בן-שוהם, אל"מ אביגדור קהלני (גיבור ישראל), צביקה גרינוולד, אהוד ברק, אריק שרון ורבים אחרים, (חיים או מתים), מכל החיילות: יבשה, ים ואוויר. לרבות "מיתוסים" וגיבורי מלחמת לבנון 2 (ראה גם מאמרי: "אנטבה - החווה הסינית - ניתוץ מיתוסים"). כל אלה, לא נלחמו ולא זכו לתהילת עולם ביושבם מאחורי מסכי "פלזמה" במפקדות ממוזגות. הייחוד של צה"ל על אויבינו היה ויישאר רק אם נמשיך במסורת של המפקדים ההולכים בראש תוך מתן דוגמא אישית - ואת זה הרמטכ"ל גבי אשכנזי חייב להחזיר לצה"ל.
אני מקווה שהבדיקות התחקירים המסקנות והלקחים לא יעממו ויטשטשו את המסקנה המתבקשת - שמנהיגות, דוגמה אישית, שליטה, כבוד מיומנות, רוכשים מעבירים ומקרינים על אחרים בשדה, בריח האדמה, בשקיעה וזריחת החמה, בחברות, באחוות לוחמים והקרבה עצמית. אלה חומרי הגלם של מפקדי צה"ל. אנחנו תקווה שהרמטכ"ל ה-19, רא"ל גבי אשכנזי אכן יבצע את המשימה הלאומית הזאת בהצטיינות.
וכמו שאמר גליליאו גלילי - (לפני שהוא עלה למוקד בשל דעותיו): ואף על פי כן נוע תנוע.
כך גם הציבור שלנו צריך לומר - נצחנו למרות כל הכשלים.

הערה לסיום:
מאמר זה הוא הצדעה ללוחמי צה"ל סדיר ומילואים במלחמת לבנון ה-2 ובראשם ללוחמים שמסרו נפשם למען המדינה, בשירותה ובשליחותה למען ביטחון ישראל ועם ישראל.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב