דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסרת שיער - בעבר ובהווה 

מאת    [ 30/08/2010 ]

מילים במאמר: 499   [ נצפה 3139 פעמים ]

לאורך ההיסטוריה כולה אין כמעט תרבות אנושית שלא כללה בתרבותה הסרת שיער מסוג כלשהו, בין אם מתוך צו דתי ובין אם מתוך צו אופנתי. לרוב בני האדם בעולם יש העדפה בנוגע לכמות שיער הגוף הרצויה על גופם, ראשם ופניהם - גברים ונשים ואחד.

שיער חברה

נוכחותו או אי נוכחותו של שיער על ראשו או גופו של האדם הינה מסר תרבותי. שיער שמסורק בצורה מסוימת או אסוף בצורה אחרת, קשור גם הוא לתרבות, לתת התרבות של האדם ואף להשקפת עולמו.

פנקיסטים מבצעים הסרת שיער (לרוב על ידי גילוח) משני צדי ראשם ומעמידים פס דק של שיער באמצעו; סאדו הודי נותן לשערותיו להיאסף בצמות ראסטות ולא נוגע בהן עד יומו האחרון. ואלו רק חלק מהדוגמאות.

הסרת שיער אי שם במערב

בתרבות המערב מצפים מגברים לגלח את שיער הפנים שלהם, כלומר את הזקן והשפם. מקומות עבודה דורשים מהגברים להופיע למשרד מגולחים, ומעטים הם הגברים שהגיעו ליום חתונתם עם זיפים. בתרבות זו, פנים חלקות שולחות מסר של סדר, ארגון, מכובדות ורצינות. מי שלא שומר על כך נתפס פעמים רבות כ'זרקן'.

לגבי נשים קיים קונצנזוס ברור - אישה חייבת לעשות הסרת שיער ברוב חלקי גופה והרוב המוחלט של נשים בתרבות המערבית אכן עושת זאת. מצד שני, שיער ראשן של נשים מסמל את מיניותן לא פחות מכל דבר אחר ונשים קירחות מעוררת לרוב הקשרים שליליים.

הדת אוהבת זקנים

להבדיל מהתרבות המערבית, בדתות רבות ההעדפה היא שגברים יתנו לשערות שעל פניהם לצמוח ולהפוך לזקן עבות. גברים חרדים מנועים מלהניח סכין גילוח על פניהם ומצווים חברתית לאפשר לפאותיהם לגדול אל מתחת לעצמות הלחיים. בני הדת הסיקית שבהודו אינם מורידים שערה אחת מראשם כל ימי חייהם, ואוספים את רעמתם הגדלה בטורבן.

גם גברים מוסלמים דתיים נוהגים להימנע מגילוח הזקן, אולם חוקי השריעה מעדיפים שהשפם יגולח ובניגוד ליהדות, באסלאם מקובל גם להסיר שיער מבית השחי ואף מהמפשעה. מדובר במנהג שהחל אצל הנביא מוחמד ממטרות היגייניות, והפך במרוצת השנים למנהג בעל אופי חברתי-דתי. הסרת שיער מחלקי הגוף האחרים אסורה לגברים.

הסרת שיער הראש

בנצרות ובדת הבודהיסטית נהוג לראות נזירים גלוחי ראש, כמו גם בענפים מסוימים של הדתות ההינדית והג'אינית בהודו. כמעט כל צבאות העולם דורשים מהחיילים שמשרתים בשורותיהם לא לאפשר לשיער הראש לגדול מעבר לאורך מסוים וישנן גם תנועות פוליטיות שגילוח הראש הוא סימן ההיכר שלהן - תומכי המפלגה הניאו נאצית, למשל.

הסרת שיער והגבר החדש

בעשורים האחרונים, עם עליית השוויון בין המינים, יציאתן של הנשים לעבודה וטשטוש ההבדלים בין גברים לנשים בתחומים רבים, התגברה התופעה של הסרת שיער גוף בקרב גברים. גם ריבוי מכוני הסרת השיער והמכשירים, כגון מכשיר להסרת שיער סילקן של סנסאפיל, מאיץ את המגמה. רבים מהגברים מסירים היום שיער מהחזה, מהכתפיים, מהגב ומהבטן, מתוך תחושה שנשים מעדיפות גברים חלקים.

סיבוב פרסה

אולם בשנים האחרונות נדמה שאופנת הגבר המטרוסקסואל הולכת ודועכת, ושקמה לה אופוזיציה רועשת וגועשת. נשים רבות מודיעות קבל עם ועדה שהן מעדיפות גברים שעירים (אך אסתטיים), רוצות להניח ראש על חזה שעיר ולהרגיש את הזיפים בזמן הנשיקה. האם זה אומר שענייני הסרת שיער חוזרים שוב להיות נחלתן העיקרית של הנשים? כנראה רק עד הטרנד הבא.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב