דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריבית - מה זה, כמה זה עולה לנו ומה מחיר הכסף 

מאת    [ 29/08/2010 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 3882 פעמים ]

ריבית היא עלות הכסף, או במילים אחרות כמה אנו משלמים על כסף שקיבלנו כהלוואה. הריבית היא התשלום על המוצר ששמו כסף. המלווה מקבל את הריבית, מכיוון שבנתינת הכסף כהלוואה מוותר המלווה על החופש להשקיע את הכסף כרצונו באפיקים אחרים, כגון: נדל"ן, מניות, תעודות סל או אחר.

 

כשלוקחים הלוואה, הריבית נקובה באחוזים מסה"כ ההלוואה. כשהריבית בסיסית, חישוב מחיר הכסף פשוט, לדוגמא: משפחת כהן לקחה הלוואה של 100,000 שקל (למימון שיפוץ) בריבית נומינלית של 10% לשנה, מחיר הכסף הוא 10,000 שקל. בהלוואה זו הריבית מחושבת בסוף תקופת ההלוואה.

 

בחלק מההלוואות, מציינים כי חישוב הריבית נעשה רבעונית, או חודשית. בדוגמא לעיל (כשהריבית מחושבת רבעונית), בסוף הרבעון הראשון הריבית היא 2,500 שקל  (10% חלקי 4 רבעונים) ולכן לרבעון השני אנו "לוקחים" הלוואה של 102,500 שקל. על סכום זה נחשב את הריבית של הרבעון השני. בסוף הרבעון השני סכום ההלוואה עומד על  105,062. סכום זה יישא ריבית של הרבעון השלישי, ובסופו ערך ההלוואה תהייה 107,689. בסוף השנה, לאחר ארבעה רבעונים סה"כ כל החוב יהיה 110,381 שקלים. הראנו שבחישוב רבעוני, או ריבית-דריבית כפי שהוא נקרא, אנו משלמים ריבית אפקטיבית של 10.4%  בגלל החישוב הרבעוני. הדוגמא מתייחסת להלוואה בה מחזירים את הכסף + ריבית בסוף התקופה (כמו הלוואה כנגד קרן השתלמות). בהלוואה רגילה הריבית מחושבת כל חודש בהתאם להחזר החודשי.  הריבית הנומינלית, או הריבית האפקטיבית מניחה שאין אינפלציה. במקרה בו יש אינפלציה, הריבית הריאלית היא הריבית האפקטיבית ובניכוי האינפלציה. הסיבה לניכוי האינפלציה מהריבית האפקטיבית, היא העובדה שהכסף שאנו מחזירים שווה פחות, ומכאן ששילמנו פחות ריבית על ההלוואה.

 

במשכנתאות נהוגות שני סוגי ריביות: קבועה ומשתנה. הריבית הקבועה ידועה מראש לאורך כל תקופת המשכנתא. משכנתא בריבית קבועה מיועדת לסכומים נמוכים ולטווח קצר. בריבית משתנה, אנו רק יודעים מה הריבית בתחילת תקופת המשכנתא. הריבית תשתנה כל זמן ידוע. ריבית משתנה, נהוגה בסכומים גבוהים ולטווח ארוך (על נושא המשכנתאות יהיה מאמר נפרד בעתיד).

 

לעיתים אנו רואים שההלוואה הוצמדה ל"פריים". פריים היא ריבית הצמודה לריבית שקובע בנק ישראל להלוואות שלו לבנקים, לדוגמא אם ריבית בנק ישראל היא 4.5%, אזי ריבית הפריים תהייה 6%.

 

ביהדות אסורה לקיחת ריבית על הלוואות: "אם כסף תלוה את עמי, את-העני עמך לא תהיה לו, כנשה; לא תשימון עליו, נשך".  רש"י פירש את המילה נשך כהכשת נחש, המתחילה בחבורה קטנה וגדלה במהירות לפצע גדול מציק, מזיק ומסכן חיים. כיום חותמים על "היתר עסקה" ההופך את ההלוואה לעסקה ואז הריבית מותרת כתשלום בעסקה.

 

כשהריבית גבוהה מאוד, כגון 5% לחודש, סכום החוב גדל בצורה מהירה ובלתי ניתנת לשליטה.  ריבית כזו נקראת "ריבית-נשך". לדוגמא, הלוקח הלוואה של 100,000 ש"ח לשנה בריבית חודשית של 5%, יאלץ הלווה להחזיר 180,000 לערך. בית המשפט רשאי להתערב בחוזים הכוללים ריבית נשך כזו. בריבית כזו, שיפוץ הבית נעשה יקר מאוד.

יהודה יזרעאלי - תובנה צרכנות וכלכלת המשפחה משרד: 0775-4357-63  נייד: 0577-556-335  yehuda@tovana4u.co.il | www.tovana4u.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב