דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מנהלים תהליך שינוי אישי או מקצועי? 

מאת    [ 26/08/2010 ]

מילים במאמר: 1480   [ נצפה 3866 פעמים ]

אחד מתחומי ההתמחות המרתקים בו אני עוסק הוא ליווי אנשים בתהליכי שינוי אישיים ומקצועיים. החברה הדינאמית בה אנו חיים, החשיפה המתמדת לגירויים ולהשפעות סביבתיות, רמות המתח וההשגיות המנהלות את האדם המודרני, התערערות מבנה חלוקת התפקידים במשפחה המסורתית ורמת שחיקה נפשית ופיסית גבוה מביאות אנשים רבים לבחון את חייהם בשלב מסויים באור שונה ולהחליט כי נחוץ להם מה שהם קוראים לו "שינוי". בבואי להנחות וללוות מונחה בתהליך שינוי עיצבתי לעצמי שיטת עבודה במהלכה אני בודק מספר פרמטרים המתחלקים בדרך הבאה:

  1. הסיבות לשינוי
  2. מוכנות האדם לתהליך
  3. בדיקה אקולוגית- בדיקת מוכנות סביבת האדם לתהליך
  4. בדיקת משאבים המאפשרים את השינוי
  5. נקודות חוזק וחולשה של האדם
  6. מהו החזון המניע את האדם

תהליך של שינוי אינו תהליך קל. לעיתים על האדם לזנוח ולנטוש מאחוריו אמונות מגבילות רבות, אמונות אשר סחב אימו מימי ילדותו, "אמונות שורש" אשר עיכבו אותו,"תקעו" אותו ומנעו ממנו לממש את עצמו. עפ"י גישתו של ויקטור פרנקל, האדם הינו למעשה יצור אשר מחפש משמעות. כל עוד יש לאדם עבור מה לקום בבוקר,משמעות וייעוד כלשהי,הוא יהיה מוכן לסבול ולשאת הכל. הבעיות מתחילות לצוץ כאשר האדם מתחיל לחוש כי הוא מאבד את המשמעות ומתרחק מהייעוד. אז הוא מבקש לבצע שינוי. האדם אינו חושב במושגים "פרנקלייאניים" לרוב, כי אם לרוב מנוהל בתחושות בטן, רגשות עזים או רצף של ארועים בלתי מוסבר אשר גורמים לו לחוות כשלונות ולעורר תהיות לגבי המשך דרכו. אם כן, כיצד אני ניגש במהלך תהליך ההנחייה והעבודה עם המונחה לקראת היעד-

  1. הסיבות לשינוי- שינוי אינו תהליך קל. שינוי הינו תהליך רצוף מהמורות וקשיים,לרוב, ואשר כרוך בתשומות רבות. כצעד ראשון אני בודק את הסיבות המניעות את האדם לרצות בשינוי-האם מדובר במשבר רגעי חולף או שמא מדובר בתהליך פנימי עמוק ואמיתי. במידה ומדובר במשבר רגעי חולף עשוי האדם למצוא את עצמו בהמשך הדרך באמצעיתם של תהליכים לא רצויים או כאילו אשר קשה להפכם או כאילו אשר כבר הסבו נזק מסויים ואשר ייקח זמן לתקן אותם. 
  2. מוכנות האדם לתהליך- גם אם האדם מחזיק בכל הסיבות הנכונות לרצות ולעבור תהליך שינוי הרי שלא תמיד הינו מוכן לבצע את השינוי עקב מחסור במשתנים מסויימים אשר יזקק להם במהלך התהליך. בדיקה זו חיונית על מנת למנוע מפחי נפש במהלך הדרך ונפילה כואבת אל קרקע המציאות.
  3. בדיקה אקולוגית- חלק חשוב ביותר כחלק מתהליך השינוי הוא תמיכת הסביבה. תהליך השינוי,כתהליך בפני עצמו, הינו תהליך מורכב ומשנה חיים. האדם,כפרט ,מתמודד עם נושאים רבים וקשיים ואתגרים ולכן יש לוודא כי האדם מוקף בסביבה תומכת או,לחליפין, יוכל לתפקד בצורה סבירה וראוייה בתנאים של סביבה לא תומכת ולעמוד כנגד הלחצים הכרוכים בתהליך השינוי.
  4. בדיקת משאבים המאפשרים את השינוי- שינוי הינו לא רק תהליך נפשי ופיסי,אלא הינו גם תהליך המשפיע פעמים רבות על רמת ואיכות החיים של האדם,בפרט כאשר מדובר על שינוי מקצועי. בטרם מתחילים את השינוי יש לבחון האם האדם מוכן מבחינת משאבים לעבור את תקופת השינוי בצורה נאותה, האם הוא וסביבתו הקרובה מוכנים להקרבה הכרוכה לעיתים בתקופת המעבר ובמעבר אל מצב של ההליכה לקראת הלא ידוע.
  5. נקודת חוזק וחולשה של האדם- על מנת להיערך כראוי לתהליך השינוי, יש למפות תחילה את נקודות החוזק והחולשה של האדם. יש לחזק את המיטב שבו ולברר את מקורות החולשה ולטפל בהם. מיפוי מעין זה מאפשר לאדם להעמיד לנגד עיניו את המשאבים האישיותיים העומדים לרשותו ולחזק את "ארגז הכלים" העומד לרשותו ולהשליך מתוכו דפוסים מגבילים אשר תקעו אותו עד כה ואשר אינם משמשים אותו יותר.
  6. מהו החזון של האדם- לאחר שהסתיים שלב המיפוי הראשוני של האדם וסביבתו, יש לבחון את חזונו של האדם. האם מדובר בחזון ריאלי בר-מימוש או שמא מדובר בפנטזיה ילדותית שמקורה במקורות רגשיים אחרים או בנתק. בשלב זה אנו מכוונים ומכיילים כראוי את החזון, בודקים האם הוא תואם את חוזקותיו של האדם,צרכיו ויכולותיו.

התהליך עצמו הינו תהליך פוקח עיניים,מעורר מחשבה ומרתק. לאדם נדמה לעיתים כי הינו עומד לעבוד על שינוי בקריירה שלו אך מגלה כי על השינוי להיות הוליסטי ומקיף ולגעת בכל רבדי חייו ויהיה בעל השפעות עמוקות משחשב וכי ישלח זרועותיו כתמנון אף אל שורשי ילדותו, יחסיו עם הסביבה והבנתו כאדם, בעל, אבא ותפיסות תפקיד נוספות רבות בחייו.

אני מאמין כי זוהי דרך מרתקת, מעצימה, מעוררת מחשבה ואשר דורשת עבודה עצמית רבה ותעצומות נפש לעיתים. אך שכרה בצידה.לעיתים יותר ממה שמדמיינים כאשר מתחילים אותה.

© כל הזכויות שמורות, אורי שקד

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. מטפל באמצעות גישה לתת-מודע,מוביל ומנחה שינויים אישיים ומקצועיים www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב