דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסיבות לקריסת עסק זעיר קטן בינוני (או כל עסק) 

מאת    [ 26/08/2010 ]

מילים במאמר: 913   [ נצפה 2877 פעמים ]

הסיבות לקריסת עסק זעיר/קטן (או כל עסק)

רוב העסקים הקטנים קורסים  בפרק זמן של עד שלוש שנים מיום הקמתם, מספר סיבות גורמות לכך וכולן קשורות לניהול.

.מדרג החזון העסקי

"חזון עסקי" (" חלום עסקי של יזם ער ")

"מטרת על " הנגזרת מהחזון העסקי" מטרה מציאותית מוגדרת עסקית

"מטרות ממוקדות" הנגזרות מ"מטרת העל".תת מטרות בתוך "מטרת העל"

"יעדים למימוש" המהווים תת מטרות בתוך המטרות הממוקדות למעשה מעין אבני דרך.

אסטרטגיה למימוש מציבה בדרך כלל שאלות כגון :מה נדרש לעשות ,באיזה היקף  או כמה.

טקטיקה לבצוע מציבה  בדרך כלל שאלות של איך ומתי ,איפה.

פעילות ליישום מציבה בדרך כלל שאלות עם מי, ועם מה מבצעים .

בצוע הפעילות הנדרשת.

בקרת תוצאות הבצוע קרוב מאד למועד הבצוע.

תיקונים נדרשים , לרוב נדרש לבצע תיקונים.

התהליכים המצוינים נדרשים בכל עסק, וחלק גדול מתקיימים אם כי לא תמיד באופן סיסטמי מסודר.

עמידה בשלבי החזון העסקי ומימושו מחייבים יכולות ניהול של אנשים, תהליכים ובקרה, בארגונים גדולים חלק מהיכולות מפוזרת במספר פונקציות המרכיבות ביחד מערכת ניהול, בארגון קטן הן מקובצות הרבה פעמים אצל גורם יחיד או שניים אשר אינם מצטיינים בהכרח בניהול.

     בקטגורית העסקים הזעירים והקטנים ישנם תחומים רבים של פעילות עסקית, חלק מהכשלים    קשורים  במאפיינים העסקים הייחודיים לענף שבו פועל העסק, אך הרוב המכריע קשור בכשלי ניהול בכל או ברוב התחומים העסקיים :ניהול ארגוני,שיווק, מימון, תפעול, לוגיסטיקה, ייצור, בקרה ניהולית וכספית.

להלן רוב הסיבות הגורמות לקריסת העסק, לא כל הסיבות חיבות להתממש יחד, תלוי גם מה משקלו היחסי, עוצמתו ותדירות המופע של כל גורם, חלק הן סיבות חיצוניות לעסק וחלק פנימיות:  

v      הקמה חפוזה על בסיס רצון ואינטואיציה ללא בדיקת ייתכנות וכדאיות עסקית וכלכלית נאותים.

v      העדר מטרות עסקיות ברורות ומוגדרות האמורות לשמש כמצפן  עסקי.

v      אמונה מוגזמת ביכולת האישית לנהל עסק,נובעת מהעובדה שרוב העסקים הקטנים מוקמים על בסיס יכולת מקצועית של היזם,(לעיתים בצרוף משקיע )  שבתחום התמחותו עשוי להיות כוכב, ויש לו יכולת לנהל את עצמו, אך לא לנהל עובדים ותהליכים.

v      תחשיבי עלות הקמה והרצה נמוכים מדי שגרמו לחריגה מתקציב היזם עוד לפני ההפעלה ומאריכים את תקופת החזר ההשקעה הראשונית.

v      התייחסות "מקילה"  (נמוכה מדי) בנושא העלויות השוטפות האמיתיות (קבועות ומשתנות).

v      התייחסות אופטימית (גבוהה מידי) של ההכנסות.

v      העדר משאבי מימון לגישור בין תקבולי הכנסה להוצאות בשלבי הינקות של העסק ("מוות בעריסה")

v      העדר אשראי שוטף מספק ("חמצן") לגישור על פערי תזרים.

v      תזרים שוטף שלילי הנובע מגבייה לקויה ועוקצים מול תשלומים בזמן לספקים.

v      תמחור שגוי, נמוך מדי מקטין תרומה לכסוי קבועות ומונע רווח , גבוה מדי מצמצם מכירות.

v      זיהוי לא נכון של בעיות ופתרון בשיטת "בעזרת השם יהיה בסדר".

v      קושי "לקבל מציאות" שהמוצר או השרות לא מספיק נדרשים או לא מספיק טובים. (קריסת החלום)

v      פנייה לשווקים הלא נכונים (אי זיהוי ומיקוד קהלי יעד מתאימים למוצר ולשרות).

v      הגררות למחירים נמוכים של מתחרים ותיקים ללא בדיקת העלויות בפועל וכפועל יוצא מכך, אי התאמת עלויות או היקפי מכירה למחיר השוק הנמוך.

v      תגובה איטית למציאות העסקית, במקרים של ביקוש  נוצרים פיגורים באספקה, במקרה של ביקוש נמוך אין התאמת הוצאות קבועות לנדרש.

v      עסק קטן בתחילת דרכו לא יכול לפנות לשוק כולו וחייב להיות ממוקד מאד בקהל המטרה, העדר המיקוד פוגע באפקטיביות המאמצים המושקעים בשיווק ובקידום מכירות.

v      בעיות איכות מוצר, גורמת לפגיעה במוניטין, פחת ,השקעות בתיקון  (אם זה אפשרי ).

v      עלויות רכש גבוהות של חו"ג מייקרות מוצרים, ההשפעה גדלה ככל שעלות החומר מהווה מרכיב  גבוה יותר בסה"כ המחיר.

v      עלויות עבודה גבוהות, שעות עבודה רבות מידי,או/ו יקרות מידי,חוסר יעילות בניצול משאבים  (כ"א ומרכזי עבודה)

v      העסקת עובדים לא מתאימים בעסק, בעסק קטן בהעדר פונקציות ארגוניות מתאימות ,נדרשים לעסק עובדים עם מוטיבציה גבוהה, נאמנות,עצמאות,ויכולת לבצע מטלות בתחומים שונים ברמה נאותה, כל פעילות של עובד מהווה שעור גבוה יחסית  במשאבי העסק, ומכאן השפעתו היחסית לטוב או לרע על התוצאות.

v      סיגול סממני סטאטוס יקרים מההתחלה "עיניים גדולות", (משרדים מפוארים,שכר, רכב, פזרנות) מגדילים הוצאות וגורעים חלק מהמימון הנדרש למימון שוטף, הכסף  מושקע  בתחומים שלא מייצרים ערך לעסק.

v      "מלחמות שותפים" שפורצות זמן קצר לאחר הקמת העסק, הנובעות מהעדר הגדרה ברורה של סמכויות ותחומי אחריות של כל שותף, או מהעדר דבק אמיתי בשותפות המורכב מזהות מטרות ואינטרסים עסקיים, יחסי אנוש ותקשורת בינאישית.

v      אי זיהוי נכון של תנאי התחרות וכוחות השוק בתחום הרלבנטי כוחות השוק הם: לקוחות, מתחרים,ספקים, תחליפים,איומי חדירה לשוק של גורמים חדשים.

v      שינוי או אי התייחסות למרכיבי P.E.S.T   שהם: תקנות וחוקי מדינה,מצב כלכלי,שינויים סוציולוגיים ותרבותיים,שינויים טכנולוגיים, כל התנאים שציונו הם גורמים חיצוניים לעסק, אך השפעתם עלולה להיות מכרעת בתחומים מסוימים.

v      ניתוח לא נכון של מרכיבי S.W.O.T קרי נקודות החוזק והחולשה של העסק, אי זיהוי איומים פנימיים על שלמות העסק כתוצאה מהחולשות, אי זיהוי הזדמנויות המאפשרות צמיחה כתוצאה מהחזקות של הארגון.

 

המסקנה לא פשוט לנהל עסק גם אם הוא קטן, גם יכולת ניהולית לא מבטיחה הצלחה ודאית, אך אין ספק שהיא משפרת סיכויים ומקטינה נזקים.

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 

 

עוזי פלג יועץ עסקי מנכ"ל UP יזמות וניהול בע"מ נייד :0526969240 דוא"ל:   peleguzi@012.net.il אתר :  WWW.UZIP.CO.IL   המדריך "זהירוני" להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות אתר זהירוני :   www.pelegbooks.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב