דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקמת סדנת הדפס בייתית באופן עצמאי 

מאת    [ 24/08/2010 ]

מילים במאמר: 597   [ נצפה 6001 פעמים ]

מהות הסדנה להדפס:

יסוד העבודה בהתזת צבע סביב גוף חוסם או חללים פתוחים למעבר צבע ונעזרים לצורך זה במסגרת עליה רשת צפופה, כדי שיהיה צורך בהדפסת השבלונות והאים שמסביבה יודפס הצבע.

הטכניקה שהיתה ידועה - חזרה עם שכלול החומרים - כמו רשת פוליאסטר במקום משי, דבק לסתימה על בסיס מים במקום לכה, צבעים שמתיבשים מהר ומאפשרים עבודה רצופה.

האמנות "גילתה" את האפשרויות - וסדנאות  לאמנות להדפסת טכסטיל ואפילו למעגלים אלקטרוניים מצאו שימוש.

הקמת סדנה ביתית להדפסת רשת

ראשית לצורך מתיחת הרשת יש צורך במסגרת (רצוי עץ). קל לתפקד איתה לצורך מתיחת רשת וקביעתה בעזרת סיכות.

גודל המסגרות הרצויות לשם הדפסת חצי גליון 60X90. מסגרת לרבע גליון 40X70 ולשמינית גליון 30X45.

מכל צידי המסגרת אנו חייבים בשוליים לשם הנחת הצבע ומשיכתו.  רצוי שהעץ יהיה רך ועשוי מעץ אורן. את המסגרת מחברים לבסיס מלוח עץ עבה ובצדדיו 2 צירים ותפשים למסגרת. כדאי לכם להוסיף רגלית למסגרת המאפשרת  הרמת הרשת לאחר ההדפסה למקם את המסגרת לגובה והידיים יהיו חופשיות להוצאת הניר המודפס.

המגב - יש צורך להצטייד במגב מתאים. ישנם סוגים רבים - של מגב עם שיפוע ריבועי או מעוגל בהתאם לשימוש וחשובה תוצאה גם לפי קשיחותו. נהוג לבקש מגב בסימון קשיחות בינונית כ-70 דורמטר. מגב קשוח יותר להדפסת פרטים ורך יותר מעוגל להעברת יותר צבע כמו בטכסטיל. הגומי נמכר ברצועה של 5 ס"מ ובעובי 6-10 מ"מ. ממקמים אותו בתוך לוח עץ ע"י דבק.

הרשת - כעת עומדת לשיווק רשת מיוצרת מפוליאסטר. החוטים מולחמים שתי וערב. יש חד סיביים ורב סיביים. השוני באחיזה על החוטים בצבע או באמולסיה הצילומית. נוהגים לסמן את הרשת לפי הצפיפות. ככל שהצפיפות גבוהה היא נועדה לשימוש מדויק יותר ופחות צפוף בעיקר לטכסטיל.  הרשת המקובלת מבחינה מסחרים 43T מתאימה לרוב סוגי העבודה ויש גם בצפיפות רבה יותר עד 150 סיבים לס"מ אחד.

מתיחת הרשת על המסגרת - קיימים אופנים שונים בעיקר ע"י מתיחה וירית סיכות באקדח סיכות. המתיחה נעשית בפעולה מחזורית סביב המסגרת, כל פעם בקטע אחר וברווחים ההולכים ונסגרים עם המתיחה.   ישנן אפשרויות של מתיחה ע"י מתקן מתאים פנאומטי והדפת הרשת למסגרת בעזרת דבק- בעיקר השימוש הזה במסגרות מתכת.  ישנם דבקים שונים לציפוי בשוליים להדבקת הרשת למסגרת אחרי המתיחה.

צבעים - לרשות ההדפסה מבחר גדול של צבעים. על נייר וקרטון משתמשים בעיקר בצבעי דפוס על בסיס טרפנטין בסמיכות של שמנת בערך ע"י הוספת הטרפנטין לצבע עד 20% והוספת חומר משקף טרנספזבייז ואשר מוסיף לצבע רכות ושקיפות לפי הנדרש.        לטכסטיל נשתמש בצבעים על בסיס מים מוכנים בד"כ להדפסה - יש לשים לב לשטיפה מהירה של הרשת שלא תיוצר סתימה בלתי ניתנת להורדה.

נייר - חייב להיות חזק ולא מתפורר, לשמור על הצבע המקורי שלו, לא להתקפל לגלים. חשוב עובי הנייר המתאים להדפסה, רצוי לא פחות מ-180 גרם וטוב גם 240 גרם.

ההדפסה - יש לשים לב לכמה כללים לפני שמגיעים להדפסה חשוב להיות מוכן לפני תקלות.  בודקים את שולחן ההדפסה, החיבורים והצירים מוכנים במקום.  מכינים ריבועי קרטון לניקוי הצבע מהמגב ומספר מטליות נייר או בד לניגוב.  מכינים מקום לניירות המודפסים, רצוי לתלות לייבוש בעזרת מקלות כביסה על חבל או מתקן להנחת הגליונות.

ההדפסה - הנחת הנייר במקום המדויק עם העצרים הדרושים. מניחים את הצבע בשולי המסגרת. מעבירים את הצבע כשהמגב בזוית של 45 מעלות, מצד אחד לשני ובודקים שפני כל השטח הודפסו.

ניקוי הרשת - בגמר ההדפסה יש צורך בניקוי מהיר לפני שיתיבש ויגרום לסתימה.  בצבעים על בסיס טרפנטין, מניחים את הרשת על שטח נייר, יוצקים טרפנטין או טינר 21, או בנזין, משפשפים עם מברשת ולאחר מכן שוטפים במים בזרם חזק. במקרה של צבע עקשן מוסיפים לפני השפשוף במברשת חומר מסיס בשם פרגן פסטה. במקרה של צבע טכסטיל על בסיס מים יש לשטוף במהירות במים בגמר ההדפסה כדי לא לגרום להדפסה על הרשת וקביעת הצבע, ללא אפשרות לניקוי מאוחר יותר. 

חשובה הכנה מדוקדקת שתביא לתוצאות טובות.

יורם לילך-ותיק המורים בארץ בהדפס רשת [משי]. היה בעבר יו"ר אגודת הציירים והפסלים-חיפה והצפון במשך- 8 שנים היה יו"ר המועצה הארצית של אגודת הציירים והפסלים בישראל כעת חבר באגודת צייריםI.A.C בברצלונה חבר באגודת ציירים באנגליה SAA . אמן חבר של גלריה שולגרדן בדנמרק אמן גלריה זירו בברצלונה אמן גלריה לסדרה בבולגריה הציג תערוכות רבות בארץ ובעולם וציוריו באספים רבים.סדנה פתוחה לכל מעוניין-אין צורך בידע מוקדם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב