דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קפאין וירידה במישקל 

מאת    [ 23/04/2007 ]

מילים במאמר: 817   [ נצפה 13248 פעמים ]

קפאין מעלה את הצריכה האנרגטית של הגוף. האם הוא גם מביא לירידה במישקל? ד"ר יוליאן יאנקו מספר על הקשר בין שימוש בקפאין וירידה במשקל

מאת: ד"ר יוליאן יאנקו

השמנת יתר מהווה מגיפת המאה הנוכחית במדינות רבות בעולם ובעיקר בעולם המערבי השבע. השמנת יתר נובעת ממאזן אנרגיה חיובי לאורך זמן עם עודף קלוריות באכילה ומיעוט שריפת אנרגיה.

מדענים, אנשי בריאות הציבור וצרכנים של שרותי הבריאות תרים אחר תכשירים שיעזרו בתהליך ההרזייה וישמרו את הירידה במישקל, שלעיתים קרובות מושגת בעמל רב, אך אינה נשמרת לאורך זמן.

ידוע שקפאין מעלה שריפת קלוריות אך האם הוא גם מביא לירידה במישקל?

קצת היסטוריה

אפדרה הינו תכשיר צמחי מסין ומונגוליה, המכיל חומרים המעלים את רמת האדרנלין. התכשיר הורכב יחד עם קפאין ושווק כתכשיר לירידה במישקל בארה"ב. יחדיו שני חומרים אלה מגבירים שריפת אנרגיה. מעניין לציין שבהיעדר תכשירים אחרים, עד שנות השבעים היה תכשיר משולב זה בשימוש רב בטיפול בילדים אסטמטיים בארה"ב.

בשנת 1972, רופא דני מהעיר אלסינור, שם לב לירידה לא צפויה במישקל בעת שימוש בתכשיר המכיל אפדרין, קפאין ופנוברביטאל בקרב מטופלים עם אסטמה. השמועה נפוצה ע"י המטופלים בכל רחבי דנמרק ובשנת 1977 כ- 70,000 מטופלים דנים נטלו את גלולת אלסינור וחברת תרופות אחת ייצרה מיליון כדורים בשבוע. עם הזמן, דווחו מקרים רבים של פריחה בעור, וזו יוחסה דווקא למרכיב של הפנוברביטאל. איגוד הרופאים הדני הזהיר את הרופאים מלרשום תכשיר זה והרופא, ד"ר אריקסון הושמץ רבות.

ברם, מחקרים הראו שהשימוש בתכשיר, ללא פנוברביטאל, עדיין היה יעיל ובמחקר אחד אף הוביל לירידה של 8 ק"ג תוך שלושה חודשים. האפדרין והקפאין שולבו בתכשירים רבים ובשנת אלפיים היוו תכשיר נפוץ בשימוש בקרב חובבי דיאטות.

דווח שהתכשיר גורם לירידה של כ-1 ק"ג בחודש. אולם, במהרה הופיעו דיווחים של התקפי לב, הפרעות קצב, שבץ ומקרי מוות (גם באנשים ללא גורמי סיכון). אפדרה הווה 0.8% מכלל מוצרי הדיאטה שנמכרו בארה"ב בשנת 2001, אך היה האחראי ל-64% מהדיווחים על תופעות לוואי שדווחו למרכז ההרעלות האמריקאי. ב- 30 לדצמבר 2003 הוציא ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, איסור להשתמש בתכשיר המשולב.

נשאלת השאלה אבל, מה לגבי הקפאין עצמו?

קח כוס קפה ותהיה לי רזה

קפאין מצוי בקפה, תה, קקאו, משקאות קולה, משקאות אנרגיה, שוקולד ובתכשירים נגד מיגרנה. מחקרים הראו שלקפאין יש מספר השפעות פיזיולוגיות שעשויות לעזור בירידה במישקל.

קפאין הינו חומר תרמוגני, המעלה את שריפת האנרגיה בגוף. שתיית קפה קבועה של 6 כוסות ליום מגדילה את שריפת האנרגיה במאה קלוריות ליום, מה שיכול לתרום לירידה במישקל.

קפאין מעלה את פירוק השומנים בגוף ומקטין את רקמת השומן ואת מספר תאי השומן. באופן זה, העלייה בחילוף החומרים עשויה לעזור לירידה במישקל.

בנוסף, קפאין מקטין את הצריכה של מזון ע"י הורדת התיאבון.

קפאין גם משפר עירנות ומקטין תחושות של חולשה ועייפות. הוא מחיש את חילוף החומרים של האדם ומקטין תחושת העומס בעבודה.

קפאין עשוי גם לגרום לירידה במשקל באמצעות העלאת הפעילות הגופנית. הוא גם משפר את התפקוד במאמץ ויתכן ששיפור זה מביא לעליה של קצב הפעילות.

קפאין או מרכיבים נוספים בקפה עשויים להגדיל את תחושת השובע ובכך לעזור בירידה במשקל.

קפאין וירידה במשקל

רוב המחקרים, שבדקו השפעה של קפאין על המישקל, היו בתוספת תכשירים נוספים בעלי השפעה על מישקל הגוף. מספר מועט של מחקרים בדקו השפעה של קפאין לבדו ותוצאותיהם סותרות.

מחקר כפול סמיות, שבדק את יעילות קפאין בהרזייה, לא מצא יעילות על פני פלצבו. מחקר כפול סמיות אחר בדק השפעה של ריטאלין וקפאין על ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. ריטאלין בלבד נמצא יעיל בשיפור הפרעת הקשב, אולם שני התכשירים גרמו לירידה משמעותית במישקל.

בעוד שמקצת המחקרים קצרי הטווח בעלי תוצאות חיוביות, אין למיטב ידיעתי מחקרים ארוכי טווח שהדגימו השפעת קפאין על המישקל. יתכן שמתפתחת סבילות לאפקט המרזה של הקפאין. יתכן גם שקפאין גורם לירידה במישקל דווקא באנשים לא שמנים, מכיוון שנמצא שקפאין מגדיל תרמוגנזה, ליפוליזה וחמצון שומן כמו גם את הפרשת האינסולין, בעיקר כשהאדם אינו שמן.

מקצת החוקרים מאמינים שההשפעות המרזות בפוטנציה של קפאין משמעותיות דווקא באנשים שאינם שמנים…

קפאין וסוכרת

מספר מחקרים העלו סברה שקפאין מקטין שכיחות סוכרת מבוגרים, מחלה שכיחה בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל. הכיצד?

חוקרים הציעו שהירידה במשקל בשל הקפאין מסבירה את הירידה בשכיחות סוכרת באנשים שמנים ששתו קפה. במחקר על הקשר בין מידת צריכת קפאין והופעת סוכרת, נמצא ששתיית קפה ושימוש בקפאין, הביאו לירידה במישקל. במחקר זה הוצע שהקפאין או מרכיבים נוספים של הקפה (כגון חומצה כלורוגנית וכינידים) גורמים לירידה במישקל.

השפעות שליליות של קפאין

בשל השפעותיו הבעייתיות של הקפה על הלב, יש לבדוק גם השפעה של קפה נטול קפאין על ירידה במישקל.

קיימים מחקרים חיוביים גם לגבי קפה נטול קפאין, אם כי לא ברור האם קפה נטול קופאין מעלה את שריפת האנרגיה. יתכן שהנטייה הנ"ל נובעת מהאפשרות, שלא הקפאין גורם לירידה במשקל, אלא המרכיבים האחרים בקפה.

הסיכון בשימוש מופרז בקפאין כולל עצבנות יתר, חרדה, הפרעות במערכת העיכול, הפרעות שינה, בעיות לבביות ובמקרים נדירים תלות או הרעלה.

לסיכום:

אין כל הוכחה מדעית מהימנה שקפאין מוריד במישקל, למרות ההשפעות האפשריות של קפאין על התיאבון, המטבוליזם של הגוף ועל הפעילות. יתכן שמדובר בהשפעות קצרות טווח בלבד.

מחקר מדעי רציני צריך להוכיח גם קשר בין מינון השימוש בקפאין והירידה במישקל ולהראות שככל שגדלה החשיפה לקפאין, כן עולה הירידה במישקל.

אולם, בשל היותו מרכיב נפוץ מאוד בדיאטה של המאה העשרים ואחת, תקופה המאופינת בעלית מימדי ההשמנה, נראה שלקפאין אפקט מינורי אם בכלל על המישקל.

 



הכותב: ד"ר יוליאן יאנקו, פסיכיאטר מומחה, בית הרופאים רמת חן, אלוף דוד 40.



טלפון 050-6261588



דוא"ל: iulian1@bezeqint.net


הכתבה באדיבות אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב