דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בתי עלמין מסכנים את בריאות הציבור 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 727   [ נצפה 9169 פעמים ]

שיטות לטיפול בפגרי בע"ח (מתוך תקנות משרד איכות הסביבה): "... לפגרי יונקים ישנם שני פתרונות:
? הובלה והטמנה באתר פסולת מאושר.
? הובלה למשרפה הארצית בעין המפרץ.
? אסורה לחלוטין הטמנה בקרקע ע"י חפירת בורות עפר.



איכות המים - אחד החוקים העיקריים הנאכפים על חקלאים ומוקפדים ונרשמים בביצועם הינו האיסור על קבורת בעלי-חיים, אשר נאכף בפועל ומטרתו למנוע זיהום מקורות מי השתייה של מדינת ישראל. תקנות החוק מחמירות בעיקר כאשר מדובר ביונקים, ומשרד איכות הסביבה מקפיד על אכיפת חוקים אלו במיוחד באזור אקוויפר החוף.

לדאבננו, מבחינה ביולוגית התוצאות של קבורת אדם אינן שונות מקבורת יונקים, וברור לכל שריכוז בתי הקברות השוכנים מעל האקוויפרים השונים (ובמיוחד מעל זה של מישור החוף) פוגעים באיכות המים לא פחות מאשר בעת קבורת בע"ח. יתרה מכך, אם נאמץ את הגישה של המשרד לאיכות הסביבה, הטוענת שקוברת יונקים מעל אקוויפרים מסכנת את בריאות הציבור, נוכל לאמר באופן חד משמעי שקוברת אנשים מסכנת הציבור באותה מידה.

עד היום למיטב ידעתי, לא אושר אף בית עלמין כאתר לפינוי פסולת, כלומר לא נבדקה קרבתו למי התהום אום אנו שותים, לא הוכנה בו תשתית תת קרקעית המתאימה לספוג את הנוזלים ולעצור ו/או לעכב את חלחול הנוזלים למי השתייה.

ללא ספק שריפה (האם שמתם לב שהשורש של המילה שריפה הוא ש.ר.פ. קרי, מלאך) היא הפתרון האקולוגי הנאות ביותר, הוא תהליך נקי שאינו מזהם, הוא אינו מנצל קרקעות והוא תהליך מהיר. שריפת גופות הינה תהליך מקובל בחלק ניכר מארצות המערב. בחלק ניכר מארצות אילו עקב מצוקת קרקעות ובעיות זיהום מי השתייה נחקקו חוקים מיוחדים לעידוד השריפה. למשל, במדינות אלו חלקות הקבורה עולות תשלום והתשלום הוא בגין החכרת השטח לפרק זמן מוגבל. מדובר בתקופות של בין 10 שנים ל 75 שנה. לאחר תום התקופה, שאריות הגופה מוצאות מן הקבר ונשרפות. כתוצאה מכך מרבית האנשים במדינות אלו בוחרים מראש בשריפה.

ב 1975 התאחדו התאחדות הקרמטוריומים של ארה"ב עם קנדה. תחתיהם היו 475 בתי לוויות עם משרפות ו 150,000 לקוחות בשנה. ב 1999 היו חברים בהתאחדות 1,468 בתי לוויות עם משרפות וקרוב ל 600,000 לקוחות בשנה. למעלה מ %25 מכמות הנפטרים בארה"ב.
במדינות יותר מתקדמות ובעיקר במדינות הסובלות ממצוקת קרקעות, הוכנסו חוקים לעידוד השריפה כאופציה המועדפת. אחד החוקים אותם ניתן למצוא בארצות כמו הולנד, אנגליה, ארגנטינה ועוד הוא חוק בתי העלמין הציבוריים. החוק קובע שלמעשה חלקת הקבר מוחכרת לשימוש לתקופה מוגבלת (בין 15 ל 75 שנים) שלאחריהן שאריות הגופה מוצאות מן הקבר ונשרפות.
שיעורי השריפה בעולם:
? בארה"ב מצביעה הסטטיסטיקה על 26% שבחרו לשרוף את גופתם
? קנדה 45%
? הולנד 68%
? בריטניה 70%
? יפן כמעט 100%

מגמת הגידול בכל הארצות נמצאת בעליה מתמדת.

בקבורה ישנה אפשרות אחת בלבד, הטמנת הגופה בבור באדמה. שריפה גורמת למשפחה לקחת חלק פעיל בהמשכיות התהליך. יש לבחור מבין ארבע אפשרויות מה לעשות עם האפר (האם שמתם לב שאפר בסיכול אותיות הוא פאר);
? פיזור האפר בטבע או במקום הקרוב לליבו של המנוח/ה.
? שמירת כד האפר בבית משפחת השארים.
? אחסון כד האפר בקולומבריום, בו בדרך כלל יש אולם לניהול טקסי זיכרון.
? הטמנת כד האפר, בדרך כלל בקבורה בבית עלמין עם מצבה.

הסיבות לבחירתו של אדם
בכל העולם המערבי השימוש בשריפה ולא בקבורה הולך ומתגבר בעשורים האחרונים. מהן הסיבות המניעות אנשים לבחור בדרך זו - הסיבות המניעות אנשים לבחור בדרך זו הן רבות:
? פילוסופיה אישית / רוחנית. לחלק ניכר מן האוכלוסייה (ולא רק בני דתות זרות) יש רצון לבחור בדרך אסטטית וצנועה, המתאימה לאורח החיים בו בחרו וחיו כל חייהם.
? פילוסופיה של דאגה לאיכות הסביבה. ללא ספק שירפה היא הפתרון האקולוגי הנאות ביותר, הוא תהליך נקי שאינו מזהם, הוא אינו מנצל קרקעות והוא תהליך מהיר. איכות המים - אחד החוקים העיקריים הינו האיסור על קבורת בעלי-חיים, אשר נאכף בפועל ומטרתו למנוע זיהום מקורות מי השתייה של מדינת ישראל. תקנות החוק מחמירות בעיקר כאשר מדובר ביונקים, ומשרד איכות הסביבה מקפיד על אכיפת חוקים אלו במיוחד באזור אקוויפר החוף. לדאבננו, התוצאות של קבורת אדם אינן שונות, וברור לכל שריכוז בתי הקברות השוכנים מעל האקוויפרים השונים (ובמיוחד מעל זה של מישור החוף) פוגעים באיכות המים לא פחות מאשר בעת קבורת בע"ח.
? פשטות ונוחות. האסטטיקה והנוחות לעבוד בתזמון המתאים למשפחה. בחירת המועדים הן לטקס והן לביצוע. ניהול האירוע בסביבת אולם קבלת פנים מפואר וממוזג, המתאים לכל מזג אוויר.
? חיסכון. האמצעי הזול ביותר בן החלופות המוצעות.
? פלורליזם דתי. בנוסף לבני דתות וכתות שאמונתם מבקשת את השריפה, הדבר מתאים לחילונים ואתיאיסטים.
? תנודה גדלה של האוכלוסייה. תנודת האוכלוסייה, הריחוק ממקור הלידה, פיזור הצאצאים בארץ ובעולם. כל אלו גורמים לכך שניידות עם כד האפר מאפשרים למשפחה הנצחה וקירבה שונה ומורכבת לעין שיעור מלוויה רגילה.

עלי שלכת ערוכה לטפל במגוון רחב של נושאים וביניהם טיפול בכל נושאי הקבורה, תכנון ו/או הנחיה של טקסי לוויה וקבורה המותאמים באופן אינדיבידואלי, סיוע בבחירת חלקת הקבר מתוך רשת בתי העלמין הפרטיים של עלי שלכת, טיפול בבפן הבירוקרטי וכמו כן היצע רחב של מוצרים ושרותים נילווים.
alon@aleyshalechet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב