דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אולי כדאי שתמתיקו לעצמכם אחרת? 

מאת    [ 23/04/2007 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 3787 פעמים ]

ממתיקים מלאכותיים מסוגים שונים נפוצים בשוק ונותנים לרבים מאיתנו את התחושה שהם חוסכים קלוריות מיותרות בעת צריכת משקאות חמים או קרים מבלי שנזיק לעצמנו בצריכת סוכר מוגברת ולא מאוזנת.

ואולם, ליתרון היחסי שמושג על ידי שימוש בהם נלוות כמה בעיות ותופעות לוואי שכדאי שיעוררו אותנו לבצע חשיבה נוספת לגבי תכיפות השימוש בהם.

האם עצרנו רגע לחשוב כמה באמת משתלם לגופנו להשתמש בממתיקים מלאכותיים?

השימוש בממתיקים מלאכותיים נפוץ בכל העולם המערבי, שוק הממתיקים המלאכותייים הוא שוק מסחרי ער וחדשות לבקרים אנו מתבשרים על מוצר חדש הדומה כמו "שתי טיפות מיים לסוכר".

הצרכנים בולעים במהירות כל חידוש בתחום זה, בדרך כלל עקב חוסר שביעות רצון משימוש תכוף בממתיק הנוכחי המוכר להם שלא בהכרח מספק להם את התחושה הממכרת של טעמו של סוכר אמיתי, ומאמץ לחיקו את המוצרים החדשים בתקווה שהנה הנה הומצאה תרופת הפלא החדשה שתמתיק להם את המשקה "בדיוק כמו סוכר" אבל לא תעלה להם בקלוריות מיותרות.

מעבר לחיסרון הגדול של ממתיקים מלאכותיים בתחום הטעם, שכן לאף אחד מהם אין באמת תחושת המתיקות המדויקת של סוכר, יש גם חסרונות בריאותיים בולטים העולים ממחקרים רבים, בשימוש תכוף ועקבי בממתיקים מלאכותיים ואלו באים לידי ביטוי בעיקר בשימוש ממושך וארוך טווח בהם.

כמעט לכול הממתיקים המלאכותיים המצויים בשוק יש תופעות לוואי מסויימות. רצוי וכדאי לדעת עליהם לפני שמחליטים לצרוך אותם באופן קבוע ולשכלל לעצמנו את כדאיות השימוש בממתיקים, במיוחד לאלו המקבלים החלטה עקרונית לוותר לחלוטין על המתקת המשקאות שלהם בסוכר.

סוכרזית ( סכרין )

הסוכרזית [סכרין] היא אולי הממתיק המלאכותי הנפוץ ביותר והוותיק ביותר בשוק. מי מאיתנו לא מכיר את ההסתגלות הקשה לטעמה המר מתקתק המתלווה לתחושת הישג אישי בכך שלא הוספנו סוכר אמיתי למשקה שלנו.

נו טוב, אנחנו אומרים לעצמנו בעת השתייה, סוכר זה לא, אבל אנו מצליחים לחוש בסוג מסויים של מתיקות. הסוכרזית הומצאה כבר לפני למעלה ממאה שנה, והיא תולדה של חומצה סולפונית אשר הפכה בסיום תהליך הפיתוח שלה לחומר לבן מסיס במים חמים או קרים.

בבסיסו הסכרין מתוק הרבה יותר מן הסוכר, ואת המרירות הנלווית לו ממתנים בעזרת ממתיקים אחרים. הסוכרזית היא אולי הממתיק המלאכותי הותיק, הנפוץ והמוכר ביותר בעולם, אך בו בעת אחד מהשנויים ביותר במחלוקת.

ניסויים בבעלי חיים העלו ממצאים בעייתים רבים שעלו בעיקר לאורך שימוש ממושך בו. חשד לנזק שעלול להיגרם לכליות, עליה בשכיחות סרטן שלפוחית השתן ואף חשש כי הוא עלול להיות במקרים מסויימים אחד הגורמים לסרטן השחלות והרחם.

השימוש בסוכרזית שנוי במחלוקת עד כדי כך שמנהל התרופות האמריקאי שקל בשלב מסויים לאסור את השימוש בו לחלוטין, והכפיף את שיווקו לאזהרה כי מדובר בחומר מסרטן, אזהרה אשר הוסרה מאוחר יותר בשל לחץ היצרנים.

אספרטיים

אם חשבתם ששימוש בממתיק מלאכותי חדשני יכול להסיר דאגה מלבכם כי הוא פרי פיתוח מודרני יותר כדאי שתבדקו את עצמכם שנית, נדמה שהנזקים הפוטנציאלים העלולים להיגרם משימוש בממתיקים מלאכותיים אינם פוסחים על הממתיקים החדשים  שהופיעו בשוק.

ילד הפלא של שוק הממתיקים המלאכותיים בעשור האחרון הוא האספרטיים. ממתיק מלאכותי אשר אומץ בהתלהבות על ידי תעשיית המשקאות הקלים בכל העולם ומככב במוצרי דייאט שונים ואשר כוכבו דרך בעיקר בתעשיית משקאות הקולה.

מסיסותו של האספרטיים במשקאות קלים במצב צבירה קר עולה על זאת של הסוכרזית ובשונה ממנה אין לשימוש בו טעם לוואי מר.

האספרטיים הוא שילוב של חומצות אמינו [חומצה אספרטית, פנילאלנין ומתנול], כולם רכיבים טבעיים לכאורה, אך השילוב של שלושתם אינו קיים באף מוצר טבעי המוכר לנו.

נקודות המכשול בטעם של האפסרטיים היא העמידות הנמוכה שלו בטמפרטורות גבוהות. מי מאיתנו לא מכיר את הטעם הסתמי של משקה דיאט חם שלא צונן כהלכה.

בשל היותו של האספרטיים ממתיק חדש יחסית בשוק, אין עדיין מחקרים ארוכי טווח התומכים בהשפעות המזיקות המיוחסות לו ואולם מנתונים קיימים עולה חשד לאור נתונים מצטברים כי צריכה של מינונים גבוהים ממנו עלולה להזיק למוח.

נשים הרות צריכות להיזהר משימוש בו בעיקר בשל העובדה שצריכה מוגברת שלו עלולה להזיק להתפתחות מוחית של העובר והוא אף חשוד כגורם לאפילפסיה.

חברות המשקאות הקלים יוצאות ידי חובה על ידי הזהרה על תוויות השימוש לגבי כמות האספרטיים המומלצת לצריכה יומית אבל לא זכור שיש נציג מטעמם העומד ליד כל בקבוק משקה דיאט ומורה לילדים לצרוך את הכמות היומית המומלצת בלבד ביום קיץ חם.

החיפוש אחר תחליפי סוכר הוא חיפוש אופיני לעולם המערבי אשר מכיר בנזקים שגורם הסוכר, מתעקש שלא לצרוך אותו אך ורק מתוך המזונות היום יומיים, שכן הוא נמצא בעצם כמעט בכולם, ורוצה לצרוך אותו בצורה עקיפה מבלי לשאת בתוצאות הקשות של שימוש מוגבר בסוכר רגיל.

ההתמכרות למה שמציע המדע בתחום זה, ממתיקים מלאכותיים משופרים מהונדסים הוא פיתוי שקשה לעמוד בו. אם אפשר לאכול משהו מתוק מבלי לשלם את המחיר הבריאותי הרי שזה פיתוי שקשה לעמוד בו הרבה יותר מחפיסת שוקולד שלמה.

אבל נדמה כי המחיר הקשה של שימוש בממתיקים מלאכותיים פרי פיתוח מדעי עלול לאורך טווח ארוך להביא הרבה יותר נזק מאשר תועלת והימנעות מצריכת ממתיקים מלאכותיים היא אולי הפיתרון הטוב ביותר לשוחרי בריאות אמיתיים.

אז... מה תשתו?

אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב