דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלימות כלפי ילדים 

מאת    [ 23/08/2010 ]

מילים במאמר: 711   [ נצפה 5503 פעמים ]

אלימות היא אחת הרעות החולות בכל חברה כאשר אלימות כלפי ילדים היא התופעה הקשה ביותר. ילדים הם קורבנות האלימות החלשים ביותר, הם אינם יכולים להגן על עצמם מפני התוקף באופן פיזי ואין בידם את הכלים להתמודד נפשית עם חוויה שכזו.

אלימות כלפי ילדים מלווה בדרך כלל, גם באיומים אשר מונעים מן הילד לספר כי מישהו פגע בו. אחד הקשיים בטיפול בבעיה זו הוא כי מקרים רבים אינם מדווחים ולכן, הרשויות אינן יודעות כי קיימת אלימות כלפי ילדים.

לעומת זאת, ילדים אינם יודעים להסתיר את רגשותיהם ולכן, איש מקצוע המביט בהם או משוחח עמם, יכול לגלות בקלות אם הם נמצאים במצוקה. אחד הכלים המרכזיים לכך הוא שפת גוף. בניגוד למבוגרים אשר יכולים לנסות ולשלוט בשפת גוף, ילדים אינם יודעים לעשות זאת. על כן, קריאת שפת גוף של ילדים תחשוף את כל רגשותיהם ומצוקותיהם.

למרבה הצער, אלימות כלפי ילדים באה לידי ביטוי גם באלימות מינית. כיצד ניתן לזהות אם ילד נפגע מאלימות מינית? מהם תנועות הגוף העיקריות של ילדים, אשר מעידות על מצוקה? למי יש לדווח על אלימות כלפי ילדים?

אלימות מינית

אלימות כלפי ילדים יכולה להיות גם אלימות מינית. למרבה הצער, תופעה זה איננה נדירה והיא מתרחשת בכל שכבות האוכלוסייה. על פי הסטטיסטיקה, בכל שנה, נפגעים 14% מילדי ישראל פגיעה מינית. זהו נתון מחריד וצריך לנקוט בכל אמצעי אפשרי, על מנת להעלים את התופעה הנוראה הזו של אלימות כלפי ילדים.

במרבית המקרים של אלימות כלפי ילדים בכלל ואלימות מינית בפרט, הילד מכיר את התוקף כך שהוא ממשיך לראותו גם לאחר המעשה. זוהי טראומה כפולה עבור הילד אך חשוב לציין כי כאשר הילד מכיר את התוקף, קל יהיה יותר לזהות אם הילד סבל מהתעללות, היות שהתנהגותו ליד התוקף, צריכה להיות יוצא דופן.

סימפטומים כמו בעיות שינה, מצבי רוח משתנים, הפרעות אכילה ועוד, יכולים להעיד על כך כי הילד סובל מהתעללות. כאשר מורה בבית הספר או גננת בגן, מבחינים בהתנהגות שאיננה מתאימה לאופיו של הילד, כדאי לשים לב לכך ובעת הצורך, לדווח לרשויות.

שפת גוף של ילדים

שפת הגוף שלנו היא רפלקסיבית ועל כן, אין אנו יכולים לשלוט בה, כפי שאנו שולטים בתקשורת המילולית. ככל שאדם מתבגר, כך הוא יכול לשלוט טוב יותר בשפת הגוף שלו אך ילדים אינם יודעים לעשות זאת. המשמעות היא כי  ילד אשר סובל מאלימות, יביע את מצוקתו בשפת הגוף שלו. על כן, קריאת שפת גוף של ילדים, יכולה לגלות האם ננקטה אלימות כלפי ילדים.

כיצד תיראה שפת הגוף של ילד שעבר התעללות?

1. ישיבה מסוגרת : כאשר הילד יושב מקופל, בתנוחה מסוגרת וגבו כפוף, הדבר יכול להעיד על אלימות כלפי ילדים.

2. כפות ידיים מוחבאות : ישיבה החופנת את כפות הידיים פנימה אל הגוף, יכולה להעיד על לחץ ומצוקה.

3. צורת הדיבור : כאשר ילד מדבר בשקט ובחוסר ביטחון, זהו איתות למצוקה היות שהדבר מעיד על פחד וחשש.

לאור חשיבותה של שפת הגוף, מומלץ מאוד כי מורים ומחנכים יכירו את התנועות המרכזיות של שפת הגוף, על מנת שיוכלו לזהות אם התלמיד נמצא במצוקה כלשהי או חלילה, עבר אלימות כלפי ילדים.

חשוב להבהיר כי ילדים, לעיתים נדירות בלבד, יספרו מיוזמתם על הפגיעה שנעשתה להם ולכן, שמירה על ערנות מצד בתי הספר, היא הכרחית לשם שמירה על בריאותם הנפשית והפיזית של הילדים.

אלימות כלפי ילדים – לדווח!

לאור העובדה כי ילדים לא חושפים כי נפגעו ממעשי אלימות, ערנותה של סביבתם למפגני אלימות כלפיהם היא הכרחית. כאשר מתעורר חשד ולו הקטן ביותר כי ילד סובל בשל אלימות כלפי ילדים, חובה לדווח על כך לגורם המתאים.

במידה והאלימות מתרחשת בתוך המשפחה, אסור בשום אופן לפנות אל בן משפחה ויש לגשת לגורם חיצוני אשר יחקור את המצב בתוך הבית.

במסגרת בית הספר, אפשר לפנות אל המחנכת, מנהלת בית הספר או כל דמות אחרת אשר יש לה את המיומנות להתמודד עם מצבים של אלימות כלפי ילדים.

מחוץ אל המסגרת החינוכית ישנם גורמים רבים שניתן לפנות אליהם כאשר בראש ובראשונה, כדאי לדווח לפקיד סעד אשר תפקידו לדאוג לרווחת הילד. הוא יבחן בזהירות הנדרשת האם מדובר בסיטואציה של אלימות כלפי ילדים.

אלימות כלפי ילדים היא ללא ספק אחת התופעות המזעזעות ביותר בכל חברה. ילדים הם קורבן אלימות חסר אונים, אשר אינו יכול מבחינה פיזית ונפשית, להגן על עצמו. לאור העובדה כי שפת הגוף של ילדים יכולה לחשוף את דבר היותם קורבן אלימות, רצוי מאוד כי אנשי חינוך יהיו בקיאים בתנועות הגוף המעידות על מצוקה אצל הילד. כך ניתן יהיה לגלות מקרי אלימות כלפי ילדים ולעצור את זה.

לקריאה נוספת: אלימות במשפחה, החוק למניעת אלימות במשפחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב