דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההליך האדברסרי (Adversarial Process) 

מאת    [ 18/08/2010 ]

מילים במאמר: 425   [ נצפה 4814 פעמים ]

ההליך האדברסרי (Adversarial Process) עו"ד יניר הראל

1.     הגשתן של ראיות במשפט הישראלי נעשית בין בהתבסס על עקרונות השיטה האדברסרית. עקרונות אלו מטילים על הצדדים בהליך את הזכות והחובה להביא בפני ביהמ"ש את הראיות אשר יתמכו בגירסתם. במידה ובעל דין כשל מלהביא בפני ביהמ"ש את הראיות הנדרשות לענינו ישא בעל דין זה בתוצאות הנובעות מכך. תפקידו של השופט בשיטה האדברסרית הינו פאסיבי ועליו להכריע בהתאם לראיות שהצדדים הביאו בפניו. הרעיון בבסיס עקרונות אלו הינו שמירת השוויון בין הצדדים. התערבות השופט בסוגיית הבאת הראיות יכולה להביא לתועלת של צד אחד על פני יריבו. מצב זה אינו רצוי שכן פוגע באוביקיביות של ההליך השיפוטי ובאמון הצדדים. הצגה זו של השיטה האדברסרית מציגה את הגישה הקלאסית והמחמירה. הלכה ולמעשה מודל זה של השיטה האדברסרית אינו קיים עוד בצורתו המחמירה. 

2.     בענין ע"פ 1996/91 יוסף הורוביץ פ"ד מה (3) 837 צוטטו דברים המסכמים את מהותה של השיטה האדברסרית במשפט הישראלי וזאת תוך דגש על חובת הצדדים להביא ראיות בפני ביהמ"ש:

"מעמד הצדדים לפני בית המשפט שווה… ותפקיד הגשת חומר הראיות מוטל עקרונית על הצדדים ולא על בית המשפט… מעורבות שיפוטית יתרה לו גם מתוך רצון כן להגיע לאמת, טומנת בחובה סכנה כי בית המשפט "יגלוש" לנעליו של צד, והאפקטיביות השיפוטית, לפחות בעיני המשקיף הסביר מן הצד תפגם."

וראה לענין זה גם : ע"פ 3971/90 אילנה אסיס נ. השופטת ויקטוריה אוסטרובסקי.

3.     התיאור שהובא דלעיל מבטא את עקרונות היסוד של השיטה האדברסרית. בכל זאת מאז נקבעו עקרונות פורמאליים אלו חל שינוי בהיקפה של הביקורת השיפוטית. שינוי זה הביא בחובו גם לכירסום בעקרונות האמורים של השיטה האדברסרית. בענינים מנהליים השופט אינו רואה עוד את עצמו מנוע מהתערבות בהליך ובסוגיית הבאת הראיות. חובת הצדק וההכרח בקיומה של ביקורת שיפוטית מביאים לסטיה מהעקרונות המסורתיים של השיטה האדברסרית. בענין וירג ליביה מובעת עמדה זו בבירור :

"השאלה שהתעוררה חורגת במהותה מהליך של תביעה אזרחית רגילה ומעוררת שאלות חוקתיות וכן שאלות לתחום המינהל התקין... בסוגיה מן הסוג האמור, על אף שהשיטה המשפטית הנוהגת בארץ, בעיקרה היא השיטה האדברסרית, אין להתעלם מן העובדה שבהבדל מהליך משפטי רגיל, שהסכסוך הוא על בסיס שוויון, בהליך מנהלי המצב שונה. השופט אינו נדרש רק להכריע בסכסוך בין הצדדים, אלא להיות המבקר על ההליך...היקפה של הביקורת השיפוטית הלך והתרחב ועל אף שיש לשמור על היקפה של הביקורת...אין לחשוש מסטיה מהגישה האדברסרית, לצורך מימושה של הביקורת האמורה."

 

עו"ד יניר הראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב