דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנועה הקיבוצית החלוצית - חלוצה גם במחשוב ארכיונים ברשת.הארכיונים המרכזיים של התנועה הקיבוצית בחרו במערכת IDEA@Arc של חברת אידאה לחשיפת מורשת התנועה 

מאת    [ 18/08/2010 ]

מילים במאמר: 910   [ נצפה 2321 פעמים ]

התנועה הקיבוצית החלוצית – חלוצה גם במחשוב ארכיונים ברשת

 הארכיונים המרכזיים של התנועה הקיבוצית בחרו במערכת IDEA@Arc  של חברת אידאה לחשיפת מורשת התנועה הקיבוצית וארכיוניה באינטרנט.

רשת הארכיונים שמוקמת כוללת בשלב הראשון ארבעה מהארכיונים המרכזיים של התנועה הקיבוצית ובהם: יד יערי - מרכז החקר והתיעוד של השומר הצעיר, ארכיון יד טבנקין – מרכז מחקרי, רעיוני ותיעודי של התנועה הקיבוצית ,ארכיון "מורשת", בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ, שכבר ממוחשבים במערכת IDEA@Arc, ומכון "שיטים” – מכון החגים הקיבוצי שכחלק מהפרויקט ימוחשב ןיקוטלג מבסיסו במערכת של אידאה בהתאם לסטנדרט הבינלאומי לארכיונים ISAD(G).

מיזם חלוצי זה העולה לרשת לציון יובל ה-100 לקיבוץ יחשוף את הקטלוגים של ארבעת הארכיונים באינטרנט ויאפשר לציבור המתעניינים והחוקרים, לחפש ולאחזר מידע מכלל הארכיונים השותפים באתר, ביחד ולחוד. מימשק החיפוש יאפשר ביצוע חיפוש מאוחד ומהיר בעזרת מודול ה"פנורמה" של חברת אידאה בכל הארכיונים בו זמנית, או חיפוש ייעודי באחד מהקטלוגים  הזמינים באתר.

 מיזם רשת זה קם ביוזמתם של הארכיונים המרכזיים של התנועה הקיבוצית: יד יערי ומורשת (גבעת חביבה) ויד טבנקין (אפעל). הקמת רשת הארכיונים החלוצית התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של קרן פרטית אשר מצאה לנכון לציין את יובל ה-100 לקיבוץ באמצעות הנגשת מורשת הקיבוץ לכלל הציבור בישראל ומחוצה לה. זהו מיזם "צומח" המיועד להוסיף אליו בשלביו הבאים, ככל שיתאפשר, ארכיונים נוספים מהתנועה הקיבוצית וההתיישבות העובדת בכלל, אשר יתממשקו לפלטפורמה הטכנולוגית שבבסיסה IDEA@Arc של חברת אידאה.

דודו אמיתי, מנהל יד יערי מדגיש את "חשיבות ביצוע פרויקט הרשת כחלק מהגשמת היעד של "הוצאת הארכיון מן הארכיון" ומימוש החזון ארוך הטווח של "ארכיון ללא קירות" המאפשר לכל בעל גישה לאינטרנט לחלוק בנכסי הרוח ומקורות הידע שבאוספי הארכיון תוך גישור על מכשולים פיזיים וגיאוגרפיים. זהו תהליך ילוד הזמן, עידן המידע, שאנו מבקשים להיות בין מוליכיו הן באמצעות פרויקט חלוצי זה והן באמצעות שיתופי הפעולה עם MICHAEL, UNESCO, העלאת עיתונות עברית וערבית לרשת ופרויקטים נוספים שיראו אור בשנים הקרובות".

 ד"ר אהרן עזתי, מנהל ארכיון יד טבנקין מסר: "כחלק מהמרכז המחקרי, רעיוני ותיעודי של התנועה הקיבוצית אנו מייחסים חשיבות מירבית להנגיש את אוספינו לציבור הרחב. באמצעות המיזם הנוכחי אנו מאפשרים לכל להגיע לרשומות המקוטלגות באמצעות תוכנת IDEA@Arc של חברת אידיאה. המידע הרב שנחשף כעת ברשת של ארכיוני הקיבוצים הוא רק שלב ראשון בתוכניותינו לרשת את כל הארכיונים הקיבוציים והמושביים. אנו תקווה שימצאו האמצעים למימוש מטרתנו. אנו מודים לתורמים שאיפשרו לנו לממש את השלב הראשון ולאנשי חברת אידיאה שביצעו את המלאכה."

 גיל לין, מנכ"ל אידאה מציין: "כחברת תוכנה קיבוצית אנו רואים בבחירתנו לביצוע הפרויקט כבוד גדול וסגירת מעגל. תחום הארכיונים בעולם תופס תאוצה ואנו כחברה המובילה בתחום זה מברכים על כך. אנו עדים למגמה בינלאומית גוברת של הקמת מיזמים לפורטלים לשיתוף מידע בין ארכיונים ומוסדות מורשת אחרים, כגון EUROPEANA, ATHENA APEnet , MICHAEL ועוד, הכוללים מגוון אוספים מורשתיים, תרבותיים והמאפשרים שיתוף מידע של מגוון גופים יחד, חשיפה באינטרנט והנגשה של המידע לציבור הרחב."

"בישראל", מוסיף לין, "נידונה כבר שנים תכנית להקים רשת של ארכיונים המאחדת את כל הקטלוגים של הארכיונים בארץ ואנו גאים בכך שהמערכת של אידאה נבחרה כתשתית למימוש ראשוני של רשת ארכיונים של הקיבוצים וההתיישבות העובדת בישראל".

 המיזם הנוכחי אשר יאגד תחת קורת גג אחת את כל אוספי המורשת והתרבות של התנועה הקיבוצית וההתישבות העובדת יאפשר חשיפה ואחזור של מידע מורשתי בקטלוג משותף תוך ניהול תשתיות ונתונים מבוזר.

לכניסה לממשק החיפוש באתר לחצו כאן


שותפי המיזם הנוכחיים הינם 

ארכיון יד טבנקין – מרכז מחקרי, רעיוני ותיעודי של התנועה הקיבוצית המאגד בין השאר את הארכיונים ההיסטוריים של "הקיבוץ המאוחד", "איחוד הקבוצות והקיבוצים", "התנועה הקיבוצית המאוחדת" (תק"ם), הארכיון הפעיל של "התנועה הקיבוצית" (תק"צ), ארכיוני תנועות הנוער בארץ ובחו"ל של "המחנות העולים", "הנוער העובד והלומד", "הצופים", "הבונים דרור", "החלוץ למרחב", ארכיונים של תנועות פוליטיות שהיו קשורות עם הקיבוץ המאוחד, ארכיונים אישיים רבים, אוספי עלוני קיבוצים, כרזות, תצלומים, קלטות אודיו ווידאו, דגלים ומוצגים, תיעוד בעל פה, אוסף כוח המגן העברי ועוד.

מרכז החקר והתיעוד של השומר הצעיר יד יערי הכולל בין השאר את האוספים הבאים: ארכיון השומר הצעיר בארץ ובגולה, הקיבוץ הארצי, מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם), מפלגת מר"צ, "שלום עכשיו", ארכיון "על המשמר",  מועדון "צוותא", מרכזי גבעת חביבה, הוצאת ספרית פועלים, אוספי צלמי ואמני התנועה הקיבוצית, תולדות קיבוצים, ארכיונים אישיים רבים, עדויות בע"פ, אוספים ויזואלים  ואודיו-ויזואלים רבים ועוד.

"מורשת", בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ' הכולל בין אוספיו מסמכים מקוריים, תעודות, תצלומים וחפצים שונים מתקופת השואה ומלחמת העולם השנייה בכלל ואת ארכיון תנועת "השומר הצעיר" בתקופת המלחמה והשואה בפרט.

מכון שיטים – מכון החגים הקיבוצי שבין מטרותיו לאסוף, לשמור ולקטלג את ביטויי הפעילות של אירועי החגים וכן מחזור חיי אדם בקיבוץ בשלוש מסגרות: במערכת החינוך, במערכת קיבוץ קהילה, במשפחה. לעקוב ולאגור את הניסיון הקיבוצי שהתהווה בכל קיבוץ להביא לכדי מכנה משותף את נוהגיו ותכניו של כל חג ולהעבירם אל פעילי התרבות והחג וחוזר חלילה: מהקיבוץ היחיד אל הארכיון וממנו בהעשרה מצטברת אל הקיבוצים. תהליך זה נעשה באמצעות סמינרים וימי עיון ופירסום ילקוטי-חגים. בין מדורי הארכיון: חגים ומועדים, מחזור החיים, תרבות וחברה, פנאי.

 על אידאה מערכות מידע

אידאה מערכות מידע, הינה חברת תוכנה בינלאומית, המובילה בתחום ניהול המידע במוסדות מורשת ותרבות ומאפשרת ניהול, שימור וחשיפה של כל נכסי המידע בארגונים אלה. מערכת IDEA@ALM מביאה לידי ביטוי את תפיסת ה ALM של אידאה לשילוב כל המידע ההיסטורי והתרבותי תחת מערכת אחת. באמצעות תשתית אינטגרטיבית ורב לשונית זו, מספקת אידאה פיתרון שלם המכסה את כל האספקטים לניהול מידע במוסדות מורשת ותרבות היסטורית - החל מקבלת המידע, דרך מיונו וניהולו ועד לחשיפתו לציבור הרחב. אידאה פועלת בישראל, אירופה ובארה''ב.

 

 

 

 

 

אידאה מערכות מידע
IDEA@ALM - מערכת מתקדמת לניהול מידע המאפשרת שילוב בין ארכיון, ספריה, מוזיאון ומאגרי מידע מגוונים אחרים.
ניהול מאגרי המידע השונים מתבצע על בסיס נתונים משותף אחד, תוך שימוש בתהליכי עבודה ומינוחים אחידים. ע"י כך מתאפשרים שקיפות, נגישות וניהול מתקדם של כל המידע והידע באירגון.
מוצר משולב זה מציע ללקוחותינו דרך גמישה ודינאמית, לפתח ערך מוסף של שרות עבור עובדי האירגון ולקוחותיו.
http://www.idea-alm.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב