דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוואת תנאיהם של האבות הגרושים לאלה של האמהות הגרושות 

מאת    [ 18/04/2007 ]

מילים במאמר: 509   [ נצפה 2834 פעמים ]

מתוך שיחות ופגישות עם אבות גרושים או אבות המשלמים דמי מזונות מבלי שהתגרשו (זוגות לא נשואים) - עולה תמונה עגומה מאד מבחינת מצבם של האבות הגרושים.
1. בראש ובראשונה, קיימת אפליה קשה בכל הנוגע למשמורת על הילדים. גם אם האב מעוניין במשמורת על ילדיו, או לכל הפחות באפשרות של משמורת משותפת- אין החוק מאפשר זאת במדינת ישראל, אלא במצבים קיצוניים ביותר, וזאת בחסות החוק הדרקוני הנושא את השם -'חזקת הגיל הרך'. על פי חוק זה ילדים עד גיל 6 שנים הולכים עם האם באופן אוטומטי, גם אם האב הוא המטפל העיקרי, וגם אם האם מזניחה את הילדים ומעוניינת במשמורת עליהם רק כמכשיר לסחיטת כספים מהאב.
2. יתר על כן, האבות הגרושים בישראל, בתוקף חוקים מתקופת המנדט, נאלצים לשאת בעול כבד מבחינת דמי המזונות מדי חודש. לעתים , דמי המזונות מגיעים לכדי 2000-3000 ש"ח ויותר לכל ילד. במידה וישנם כמה ילדים, הרי שפעמים רבות הסכום מגיע לכלל משכורתו החודשית של האב.
3. לדמי המזונות יש להוסיף גם 'דמי מדור' ,כלומר השתתפות של האב בדמי השכירות של הדירה בה מתגוררים האישה והילדים. לכך מתווספות הוצאות נוספות כמו הוצאות רפואיות 'חריגות', השתתפות בחוגים, ועוד.
4. למרבה התדהמה, גם במקרים הבודדים בהם האב זוכה במשמורת על ילדיו, או במשמורת משותפת, הרי שהאב עדיין נאלץ לשלם לאם דמי מזונות מדי חודש עבור הימים הבודדים בהם האישה רואה את הילדים.
5. כאילו לא די בכך, הרי שהאם זוכה ,באופן אוטומטי לתשלום מהביטוח הלאומי עבור קצבת הילדים, וזוכה להקלות והטבות רבות על כך שלכאורה הינה משפחה 'חד הורית' . מדוע האישה הגרושה , נחשבת כמשפחה חד הורית?- הרי לילדים עדין יש 2 הורים, והאב הוא זה שמממן אותם !!! מדובר בחוצפה שרק מדינה כמו ישראל יכולה לשאת- אין כל חשיבות, מבחינת ההגדרה, אם מי שמממן את האם והילדים הוא למעשה האב, שקורס תחת הנטל!!!
6. בין יתר ההטבות לה זוכה האם הגרושה ישנן הטבות בארנונה, הטבות במס הכנסה, הנחה ברישום לבית הספר, ועוד הטבות רבות אחרות.
7. לא מפליא איפוא כי שיעור הגירושין בישראל הינו כל כך גבוה, וברוב המקרים- מי שיוזם את הגירושין הוא האישה, שזוכה למשכורת חודשית נוספת קבועה, ולהטבות מפליגות מהמדינה. במקום שהמדינה תעודד זוגות להישאר נשואים, הרי שמי שמקבל את העידוד - הוא הנשים היוזמות הליכי גירושין בקלות כל כך רבה.
8. מצערת מאד העובדה כי בישראל, לגברים הגרושים אין למעשה קול המייצג אותם. זאת- בניגוד לשדולות הנשים ולחברות הכנסת ה'פמיניסטיות' שדאגו במשך שנים לגרום לאפלייה כל כך קשה בתנאי גברים ,באמתלא של דאגה לנשים המסכנות. מפליא כי אותן שדולות נשים וחברות כנסת מתחסדות ,שתחושת הצדק והשוויון בגרונן , לא זועקות על אי השוויון הקשה הזה בתנאיהם של הגברים הגרושים ביחס לאלה של הנשים הגרושות. הדבר היחיד ששדולות הנשים טרם עשו, הוא לדאוג שלכל אישה גרושה ,'חד הורית' לכאורה, תהיה גם מטפלת פיליפינית צמודה, ועדיף שגם היא תמומן מכספו של הבעל המסכן.
9. מין הראוי , לכל הפחות, להשוות את תנאיהם של האבות הגרושים, או אבות אחרים המשלמים דמי מזונות, לאלה של הנשים הגרושות, הקרויות בטעות 'חד הוריות' . הטבות אלה כוללות הטבות במיסי העירייה המקומיים (מים ,ארנונה, חינוך) וכן הקלות במס הכנסה. מאחר והאבות הגרושים הם אלה שנושאים בעיקר הנטל לאחר הגירושין ,ראוי לתת להם אף הטבות נוספות על אלה שהוזכרו. (אולי הטבה בלקיחת משכנתא וכד').


ד"ר מוטי חיימי,
מומחה ברפואת ילדים,
מומחה בהמטו-אונקולוגיה -ילדים,
פעיל בתנועת הורות-שווה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב