דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסטרואידים בפיתוח הגוף והסיכון בצריכתם 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 1659   [ נצפה 8324 פעמים ]

היום יותר מתמיד משתמשים בארץ בסמים סטרואידים מסוכנים לשם פיתוח הגוף ,זוהי עובדה כי צעירים רבים מתאמנים בפיתוח הגוף נוטלים סיגים שונים של סמים למרות שיתכן והם נוטלים סמים שאינם מתאימים להם ועלולים לגרום לסיכון בריאותם.

ידוע כי בארה"ב האלופים אשר משתמשים בסטרואידים נמצאים תחת פיקוח מתמיד של רופא מייעץ המכוון את המשתמש ודואג להזהירו במידת הצורך.

דבר כזה אינו קיים בארץ ושום רופא לא יקח על עצמו את הפיקוח לנטילת סטרואידים. זה נוקד את חוקי המדינה ולכן כל הצרכנים הנוטלים סמים אלו מסכנים את בריאותם.

אין זה מוטל בספק , הסטרואידים מילאו תפקיד בולט בתחום פיתוח הגוף,הרמת משקולות ואימוני כוח,וכעת גם בענפי ספורט אחרים.

הסטרואידים נמצאים בשימושם של אתלטים מכל הסוגים,ואף נשים אתלטיות נוטלות אותם.

השיפוט בעד או נגד השימוש בהם אינו מעניין כאן.אנו משאירים לאחרים את הזכות לשפוט ולהחליט,כולל כל אינדיבידואל לגבי עצמו , רצוננו הוא להציג את נושא השימוש בסטרואידים תוך נתינת הסבר מקיף לגבי התוצאות האפשריות שתיגרמנה לאחר השימוש בהם , כך שאדם השוקל את השימוש בהם יהיה מודע ללא כל ספק לגבי התופעות הלוואי שלהם.

העובדה שסטרואידים אכן משפיעים על גדילת השרירים , הגברת הכוח והממדים , אינה מוטלת בספק.

אנו גם מכירים משכילים שהרחיקו לכת עד כדי שאמרו שלסטרואידים השפעה שולית בלבד , אם בכלל.

אנו יכולים לומר רק , שאנשים אלה משכילים ככל אשר יהיו בתחום המדע,או שהם סתם פולטים קביעת חסר שחר , או שמעולם לא הכירו אתלטים בתחום בניית הגוף או הרמת משקולות.

ההצהרה שסטרואידים חסרי השפעה היא - שטויות.

כבר ראינו אנשים שהעלו 10 ק"ג בחודש , ובאופן מעשי הוכפל כוחם, כאשל נטלו לראשונה סטרואידים.

לא פעם אחת , אלא פעמיים רבות... , הבעיה עם סטרואידים איננה שהם אינם עושים את מה שמובטח שיעשו. הם עושים זאת טוב , אך יותר מדי טוב.

הבעיה החמורה היא שהם עלולים לגרום לתופעות לוואי. תופעות אלו עלולים לנוע מדרגה קלה ועד הבעיה המדאיגה היותר, שאיש איננו יודע ואיננו יכול לדעת כיצד הסטרואידים להשפיע עליו מיידית או בטווח היותר רחוק.

במידה מסוימת, תופעות הלוואי יכולות להצטמצם על ידי שימוש בתוספי מזון, בצורה מיוחדת , כפי שנסביר זאת להלן,לנוחות הקוראים.

למרות זאת, איש אינו יכול להיות בטוח שלסטרואידים לא תהיינה השפעת לוואי בכל כמות שייקחו.

אנו, בכל מקרה איננו ממליצים על השימוש בסטרואידים, ואנו סמוכים ובטוחים כי תצליח תוצאות אף יותר מכך, אם במקום הסטרואידים תבחר להשתמש בתוספי מזון בריאות .

אולי לא באותו מהירות , אבל זה יהיה יותר בטוח ולטווח הרחוק יותר.



כיצד הסטרואידים פועלים


הסטרואידים פועלים במספר דרכים.

כנראה שהמאפיין הברור ביותר של השימוש בסטרואידים,הם השינויים שנגרמים בגופם של המשתמשים בהם, וכיצד הם בעצם מאלצים את הגוף לנצל את כל החלבונים שהוא מקבל.

לעיתים מתייחסים אליהם כמעכבי ניטרוגן.

ניטרוגן הוא התוצר הסופי של הפרוטאין , וכאשר הגוף נאלץ לשמור אותו, בדרך כלל נגרמת גדילת שרירים באופן מוגבר, או שהיא נגרמת במהירות גדולה יתר.

שנית, הסטרואידים מסייעים לגוף לייצר כמות גדולה של הורמון גברי טסטסטרון, כאשר, כמובן עוזר לניפוח השרירים.

גבר נורמלי מייצר בממוצע כ 17 מ"ג טסטוסטרון ליום.לעיתים פחות ולעיתים יותר.

נדיר הדבר הוא שכמות הטסטסטרון עולה על הממוצע הנ"ל , וכאשר זה קורה , גורם הדבר ליכולת בלתי רגילה להגדלת השרירים.

אין זה אומר שבהכרח אותו אדם יהפוך לאלוף , שכן קיימים גורמים רבים שממלאים תפקיד בעניין... אולם,בכל זאת,תהיה לכך השפעה עצומה הרבה מעבר לנורמלי , על הכושר והסיבולת לגבי הרמת משקולות או פעילות שרירים אחרות .

כמות מוגברת של טסטסטרון הינה דרך בטוחה להשגת גדילת שרירים.אך הבעיה בעינה עומדת , הסטרואידים אינם אלא סמים, ותופעות הלוואי מן השימוש בהם בהחלט אפשריות.

הנזק האפשרי הגדול והרציני מכולם הוא לכבד. הלחץ המוגדל המופעל על הכבד על ידי הסינתזה המוגברת של החלבונים , עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. במידה מסויימת אפשר לצמצם נזק זה, אך הסכנה קיימת.

לאחרונה בעולם הספורט, החל להתבלט השימוש בסטרואידים בעלי ההשפעה ארוכת הטווח. אתלטים רבים,חלקם ספורטאי צמרת פיתחו מה שניקרא ג'ינומסטיה , ובשפת האם נקרא הדבר "צמיחת ציצים". ענייו זה מתייחס לתפיחת הפטמות על גבי השריר של החזה העליון על למצב שהופיעה צמיחה של חזה משני קטן. כפי שתוכל לדמיין לעצמך זה ניראה ממש מבחיל.

הדרך היחידה להיפטר מן השדיים החלה שצמחו , היא רק ואך דרך ניתוח.

גם לאחר שהופסק השימוש בסטרואידים , לא ייעלמו השדיים כלעומת שבו! ברגע שצמחו , הם נשארים לנצח.

אלא אם נעשתה פעולה דרסטית להסרתם על ידי ניתוח.

התפתחות זו מחייבת כמובן, להישמר בפרספקטיבה הנכונה.

מתוך אלפים רבים של ספורטאים שהשתמשו ועדיין משתמשים בסטרואידים רק מעטים פיתחו תופעה זו. אולם, למרות זאת,עדיין קיים ה הסיכוי הסטיסטי שאם וכאשר תחליט להשתמש בהם, תשתייך גם אתה לקבוצה מצומצמת זו של נפגעים... זוהי כל הבעיה עם הסמים.

התוצאה הסופית של השימוש בהם אינו צפוי!

הסטרואידים כבר ידועים שנים רבות,אף מאז תקופת מלחמת העולם השניה.

אולם רק במהלך ה 20 השנים האחרונות החלו באמת להתפרסם. בעצם ישנה הקבלה בין השימוש בסטרואידים למטרת ניפוח השרירים , לבין אחד הנושאים הקודמים שבו עסקנו בפרקים הקודמים - אחסון הגליקוגן.

ההתמקדות בשימוש בסטרואידים לצורך הגדלת השרירים החלה בערך באותו זמן שהייתה מומלצת הדיאטה הדלה בפחמימות.

במהלך סוף שנות החמישים ועד סוף שנות השישים, גורם המפתח בעולם הספורט היה- פיתוח שרירים.

לאחר מכן, החלה הדרישה להבלטת מוגדלת יותר של השרירים. ובמטרה להשיג זאת מפתחי הגוף החלו לצמצם בצריכת הפחמימות שלהם , והגיעו עד לכמות אפסית ממש.

רבים הפסיקו ממש לצרוך פחמימות בתזונה שלהם. ברוב המקרים גרם המצב להידללות השרירים , ונוצר מראה שטוח ועלוב.

מראה זה נגרם משום שמחסור בפחמימות מנע מן השרירים להחזיק לחות ולשמור על מראה מלא, וכך במאמץ לשמור על ממדי שריריהם ובו בזמן גם להבליטם , פנו הספורטאים האלה לשימוש בסטרואידים.

הסטרואידים שומרים על נפח השרירים בצורה שונה, ובו בזמן מאפשרים לגוף לשרוף שומנים לשם אנרגיה. וגם במקרה זה קיים גורם נוסף, משום שהסטרואידים שומרים על הנוזלים וכן על הפרוטאינים שבגוף.כך שכדי להילחם בזה, ספורטאים רבים החלו להשתמש בחומרים משתנים או בסוגים אחרים של סמים.

אחד מן הללו הינו תירוקסין, אשר מאיץ את חילוף החומרים ושורף שומן מסביב לרקמות השריר.

תגובות אלו עלולות להשפיע על בלוטת התריס, ובמקרים קיצוניים אף לבלבל את חילוף החומרים במידה כזו עד שתיאלץ להמשיך לקחתו באופן סדיר. ואם כך , אפשר לראות זאת באופן כזה: כאשר התחלת להשתמש בסטרואידים יהיה זה קל להפסיק כמו הבדיחה הישנה - גם אם זה יהיה קל לטפס על גבו של נמר רעב, יהיה זה קשה מאוד לרדת ממנו מבלי לחשוף את עצמך לסכנה ... לקיחת סטרואידים במשך תקופה ממושכת , תפסיק את יצור ההורמונים הטבעיים על ידי הגוף. ואז, אם תפסיק את השימוש בסטרואידים באופן פתאומי, יצטמק משקל גופך במהירות רבה.תוכל למצוא את עצמך חוזר בדיוק למצב בו התחלת.



האם ניתן להשתמש בסטרואידים באופן יותר בטוח?



הדבר הכי גרוע ביחס לסטרואידים אינו השימוש בסטרואידים אלא התופעות שהם גורמים, כתוצאה מכך משימוש ממושך בהם על בסיס קבוע.

סטרואידים אחרי הכל הנם תרופות שאנשים רבים משתמשים בהם מסיבות רפואיות. והן אכן משרתות את המטרה ומרפאות. ברור שהם אינם קטלניות כאשר הם נלקחות בהתאם למרשם רפואי, למרות שיהיה זה נכון לומר שלכל התרופות ישנם פוטנציאל של תופרות לוואי, ואנו מתכוונים לכל תרופה שהיא! ואף האספירין המוכר והפשוט.

למרות זאת , סטרואידים נמצאים בשימוש ומידי יום רושמים הרופאים מרשמים לטיפול במחלות רבות.

הבעיה הרצינית של הסטרואידים הינה כנראה השימוש המופרז בהם לאורך זמן ובמינון גבוה מידי.

אנשים רבים בפעמים הראשונות שהשתמשו בסטרואידים מוצאים שכתוצאה מכך הם מצליחים לעלות במשקלם וכן להגדיל את נפח שריריהם במהירות רבה , אף אם כמות קטנה של 5 מ"ג ליום.

וכך הם מגיעים למחשבה שאם כמות קטנה מביאה תוצאות טובות, הגדלת המינון תביא לתוצאות משופרות יותר. וכך גדל המינון.בשלב מאוחר יותר הגוף מתחיל להיות תלוי לחלוטין בסטרואידים, על מנת לשמור על הישגי המשקל ונפח השרירים.

כאשר השימוש נפסק בפתאומיות תחול הידרדרות ויעלמו כל ההישגים כלא היו.

רבים מן בוני הגוף מן השורה הראשונה דוגלים בעיקרון של התרחקות מן השימוש בסטרואידים.כל הזמן שהם אכן משתמשים בהם.

נאמר, ששה שבועות עם , וששה בלי... אחרים יתאמנו לפיתוח הגוף במשך זמן ממושך יותר , ואז כאשר יהיו מעונינים בהבלטת שריריהם יקחו סטרואידים על מנת להחזיק בתוצאות.

זהו הזמן היחידי שבו הם ישתמשו בסטרואידים.אומנם גם זה אינו מומלץ , ושימוש זה שלילי כשלעצמו. אך הוא כבר עדיף בהרבה על שימוש מופרז וממושך!.

אחת הטעיות הגדולות ביותר הנעשות על ידי משתמשים בסטרואידים , הנה המחשבה כי השימוש בסטרואידים פוטר אותם מן הצורך התזונה טובה ומזינה.דבר זה אינו יכול להיות רחוק יותר מן האמת!!.

עובדה שקיימת היא שהשימוש בסטרואידים אף מעלה את הצורך בתזונה משופרת.

הצורך החלבונים עולה כשם שעולה הצורך ביסודות מזינים אחרים : סידן למשל.דבר זה מביא אותנו אל נקודת שהועלתה בכותרת של פרק זה: האם ניתן להשתמש בסטרואידים באופן יותר בטוח?.

בהתבסס על כל שתזונה נכונה ומחלות, כי אז התשובה הקצרה חייבת להיות - כן.השימוש ביסודות מזינים מסוימים יכול למנוע המידה מסוימת את התופעות הלוואי של הסטרואידים.

מחלות כבד הינן תופעה שכיחה המתלווה לשימוש בסטרואידים, בפרט לאחר שימוש ממושך.

תוספות מזון שעוזרות לכבד על הכבד. הינן:כבד מיובש, הטבליות או בנוזל, כאשר אינן מכילות סוכר כלל , חומצות אמינו בטבליות או בנוזל - ללא סוכר.

טבליות כולין ואינסיטול עוזרים גם להגן על הכבד,על ידי מניעת הצטברות שומנים.

הכרחי לקחת את הכולין ואינוסיטול ביחס של שניים לאחד. חומרים אלה המוספים לתזונה שלך יכולים לבטל את השפעות הלוואי של הסטרואידים, ובפרט אלו המשפיעים על הכבד.

אחת מתופעות הלוואי של הסטרואידים הינה כזה שלא חושבים עליה לעיתים קרובות, אך מרגישים אותה לעיתים קרובות מאוד.

אתלטים מסוימים או בוני גוף אשר לוקחים סטרואידים מרגישים דחיפה עצומה בעליית כושרם וכוחם.

לאחר זמן קצר הם גם עולים במשקל באופן מהיר ויציב, אך כאשר קורה הדבר , האתלט מרגיש פחות אנרגטי. בדרך זו או אחרת רמת האנרגיה צונחת , הם אינם אנרגטים כפי שהיו בעבר , למרות שהם אולי חזקים יותר.כאשר הסיבה לכך אינה מובנת, הדבר עלול להיות מאוד מתסכל.אולם כאשר הסיבה ידועה ניתן לנקוט צעדים לריפוי.

מה שקורה , הוא שהסטרואידים יצרו רעלים.דבר זה קורה תמיד שכן לסטרואידים תכונות ייצור רעלים. טבליות כבד עוזרות לקטול רעלים הנמצאים בכבד , כפי שהזכרנו קודם.

הדרך הטובה לניקוי רעלים ממחזור הדם הינה שימוש במינון גבוה של ויטמין C כ 2000 מ"ג ליום ,שהם המינון המומלץ - ורצוי אף להגדיל את הכמות בעת שימוש בסטרואידים.

ויטמין C הינו משתן טבעי ומרחיק רעלים , מלבד כל פעולותיו הרבות האחרות.

ובכן ,כל אדם המשתמש בסטרואידים חייב לקחת ויטמין C עם כל סוג של תרופה או סם , הינה רעיון טוב שכן היא מעלה את הפוטנציאל ומדכאת את הרעלים.

חומצות אמינו עוזרות גם הן לגוף להיפטר מן הרעלים. חומצות אמינו נושאות הגופרית , כגון:מטיאונין,טאורין וסיסטיאן,משמשות כמטהרות רדיקלים חופשיים , שהם סוג של רעלים. זהו גורם חשוב בנושא פיתוח השרירים בשל העובדה שכאשר מניחים לרדיקלים החופשיים לנוע בחופשיות במחזור הדם, הם עלולים לתקוף את תאי הגוף ללא אבחנה ולגרום להם להרס מוקדם. דבר זה יביא להאטת גדילת השרירים.

תודות לאתר ישראלבודי Israelbody.org . האתר הגדול בישראל לספורט חדרי הכושר, תזונה ותוספי מזון:
www.israelbody.org



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב