דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי פסיכולוגיה בתקופות שונות בהיסטוריה 

מאת    [ 17/08/2010 ]

מילים במאמר: 390   [ נצפה 2665 פעמים ]

לימודי פסיכולוגיה נחשבים למרתקים במיוחד, מאחר והם חוקרים את נפש האדם ומאפשרים להציץ אל נבכי התת מודע. תחום הפסיכולוגיה שייך למדעי החברה, ומטרתו היא חקר הנפש, ההתנהגות והתפישה של בני אדם, על מנת להבין את החוקיות מאחורי הפעילות האנושית. באמצעות הבנת הסיבות הגורמות להתנהגות האנושית, ניתן לנבא פעילות עתידית, לזהות מצוקות, לסייע ולהקל על הפרעות נפשיות, לייעל שיטות עבודה, ועוד.

פרויד הינו ככל הנראה הפסיכולוג הידוע ביותר, אך יש הרואים את השורשים של לימודי פסיכולוגיה כבר בתקופת יוון העתיקה. סוקרטס, אריסטו ואפלטון עסקו בשאלות דוגמת מהות נפשו של האדם, דרכי התנהגותו, ומודעותו, אך כל פילוסוף חקר את נפש האדם מהיבטים אחרים. הרמב"ם הוסיף ממדים נוספים ללימודי פסיכולוגיה, בעוד שרנה דקארט, פילוסוף צרפתי אשר פעל במאה ה-17, היה זה שהניח את היסודות לפסיכולוגיה המודרנית.

לימודי פסיכולוגיה שויכו לתחום הפילוסופיה עד לתחילת המאה ה-19, עד לפעילותם של חוקרים דוגמת גוסטב פכנר ווילהלם וונדט, אשר פיתחו את יסודות הפסיכו פיזיקה והפסיכולוגיה הניסויית. עבודתם של חוקרים אלו סייעה לייצוב מעמדה של הפסיכולוגיה כענף מחקרי עצמאי, והניחה את המסד לקשת הרחבה של ענפי הפסיכולוגיה כיום. בעקבות החידושים הטכנולוגיים של העידן המודרני התפתחו תחומים חדשים של לימודי פסיכולוגיה, דוגמת לימודי פסיכולוגיה רפואית, פסיכו ביולוגיה, פסיכולוגיה ארגונית, ועוד.

הפסיכולוגיה המודרנית נתפשת על ידי רבים כפיתוח בלעדי של זיגמונד פרויד, אך בתחילת דרכו עבודתו לא זכתה לאישור של הממסד האקדמי בתחום הפסיכולוגי. פרויד פיתח את השיטה הידועה בשם פסיכואנליזה, העוסקת בחקר מאוויים כמוסים באמצעות שיחה והעלאת אסוציאציות בצורה חופשית. כיום מחקריו נתפשים כבסיס הידע של הפסיכולוגיה המודרנית, ואין סטודנט של לימודי פסיכולוגיה אשר לא נתקל בתורתו של פרויד.

לימודי פסיכולוגיה מודרנית כוללים היכרות מעמיקה עם תפיסותיו של פרויד, לצד חשיפה לממשיכי דרכו דוגמת מלאני קליין, דונלד ויניקוט, ובתו של פרויד, אנה פרויד. תלמידים נוספים של פרויד המשיכו ופיתחו את תורתו לתחומי מחקר שונים ולעתים אף מנוגדים, דוגמת קרל יונג אשר פיתח את הפסיכולוגיה האנליטית ואלפרד אדלר שחקר את הפסיכולוגיה האינדיבידואלית, וחלק ניכר מתוכנית לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון מוקדש להכרת הזרמים השונים במדע הפסיכולוגיה.

חשוב לציין כי לימודי פסיכולוגיה זוכים לביקורת מצד מדענים מסוימים, מאחר ולא ניתן לעסוק בתחום באמצעות פרדיגמה מדעית ולכמת את הממצאים בדומה לתחומי מדע דוגמת כימיה ופיזיקה. ביקורת נוספת כלפי לימודי פסיכולוגיה עוסקת בדרך השגת המידע, על ידי שיטות מחקר דוגמת סקרים ושאלונים, המסייעות להבין מתאמים אך לא מאפשרות להסיק על סיבתיות. עם זאת, לימודי פסיכולוגיה מאפשרים לזכות בהצצה ייחודית אל נבכי האישיות, ולהבין את הגורמים להתנהגות האנושית במגוון מצבים.

אתר NERD חיפוש לימודים מספק מידע מעודכן ואובייקטיבי על מסלולי הלימוד בארץ, ומאפשר ליצור קשר בצורה ישירה עם כל מוסדות הלימוד בארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב