דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבטחת אש - מערכות כיבוי אש 

מאת    [ 16/08/2010 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 3464 פעמים ]

אחת מתקנות הבטיחות באש המחייבות כל מבנה ציבורי הוא התקנת מערכות גילוי אש ומערכות כיבוי אש. הצורך בתקנה מחייבת זו נולד בעקבות ההכרה כי בשעת שריפה, קשה יהיה לפנות באופן מסודר, בטוח ומהיר מבנה ובו מאות ואלפי אנשים. מערכות כיבוי אש ואמצעי גילוי אש נועדו לספק מענה ראשוני לשריפות או דליקות, ובזמן זה לאפשר ליושבי המבנה להתפנות ממנו בבטחה.

החשיבות הרבה של מערכות גילוי אש באה לידי ביטוי בהיבט ההתראה על קיומה של שריפה. גם במבנים גדולים והומי אדם ישנם חדרים סגורים שאינם מאוישים אשר יכולה לפרוץ בהם שריפה, כמו למשל: חדרי תקשורת, חדרי משאבות, מחסנים, ארונות חשמל ועוד. כאשר פורצת שריפה בחדר לא מאויש חשוב להתריע על פרוץ השריפה לכל הנמצאים במבנה, על מנת שידעו כי פרצה שריפה, שיקראו לכוחות כיבוי האש ושיתפנו מן המבנה בבטחה ובמהרה.

אחד מהאמצעים הנפוצים ביותר הנלווים של מערכות כיבוי אש הוא תחום גילוי האש וגלאי העשן. כאשר גלאי העשן מבחין בקיומו של עשן בחדר מסוים הוא מספק התראה לכל הבניין. ההתראה יכולה לבוא בצורת צפצוף, סירנה, הודעת כריזה או הבהוב אורות. ישנם אמצעי גילוי אש רבים, ובכללם גם גלאי העשן, אשר מחוברים גם למערכות נוספות, כגון: סגירת מערכת המיזוג כדי למנוע התפשטות של האש, עצירת המעלית והורדתה לקומת קרקע, פתיחת חלונות לפיזור העשן ועוד.

אחד החידושים האחרונים בתחום הוא חיבור מערכות גילוי אש לחייגן אוטומטי. בחייגן זה ניתן לתכנת כ- 4 מספרי טלפון אליהם מעוניינים לחייג כאשר הגלאי מזהה אש או עשן. פונקציה זו מאפשרת להודיע על קיומה של שריפה גם כאשר אין איש במבנה, אך גם כשמדובר במבנה הומה אדם היא מאפשרת הודעה מהירה לצוות כיבוי האש.

ישנם אמצעי גילוי אש המשולבים עם מערכות כיבוי אש. ספרינקלרים הם דוגמא טובה לכך. ספרינקלרים הם למעשה מערכת של צינורות המותקנים בתקרות של מבנים ציבוריים, ובהם נמצאים מים בלחץ מתמיד. בפתח של כל צינור מותקן שסתום זכוכית ובו נוזל מיוחד. כאשר נוזל זה מתחמם כתוצאה מאש הוא גורם להתנפצות הזכוכית ולשחרור לחץ המים. שחרור לחץ המים מהספרינקלרים מהווה כשלעצמו התראה כי פרצה שריפה במבנה, אך בדרך כלל הוא מלווה גם באזעקה כלשהי.

ספרינקלרים הם דוגמא מצוינת למערכות כיבוי אש אשר מספקות מענה ראשוני לשריפה עד להגעת כוחות הכיבוי. מערכות כיבוי אש כמו ספרינקלרים מונעות את התפשטות השריפה ומאפשרות לאנשים להימלט מהמבנה בצורה מסודרת ובטוחה. כך יכולות מערכות כיבוי אש לצמצם נזקים ברכוש ואף למנוע נפגעים בנפש.

גם מטפים אוטומטיים המותקנים בחדרים מועדים לשריפות הם דוגמא טובה למערכות כיבוי אש שמסייעות בטיפול בשריפה בשלביה הראשונים. מטפים אלו מותקנים בדרך כלל בחדרים לא מאוישים שבהם ישנה סכנת שריפה (ארונות חשמל, חדרי משאבות, חדרי תקשורת ועוד). הם מופעלים אוטומטית באמצעות חיישנים שמזהים אש בחדר, ובכך מסייעים במניעת התפשטות השריפה.

לסיכום, אמצעי גילוי אש ומערכות כיבוי אש מספקים את המענה הראשוני הטוב ביותר במקרה של שריפה. אמצעי גילוי אש מעניקים התראה על קיומה של השריפה ומערכות כיבוי אש מסייעות במניעת התפשטותה ובצמצום הנזקים לרכוש. אך יותר מכל, מערכות כיבוי אש מאפשרות פינוי בטוח של מבנים הומי אדם במקרה של שריפה ובכך הן יכולות אף להציל חיי אדם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב