דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניקיון במיקור חוץ 

מאת    [ 15/08/2010 ]

מילים במאמר: 492   [ נצפה 2155 פעמים ]

אם אתם עובדים במשרד כלשהו, בחברה פרטית או במוסד ממשלתי, סביר להניח שאת שירותי הניקיון מספקת לכם חברת ניקיון חיצונית. נדמה כאילו מדובר בעובדה טריוויאלית, אך למעשה עד לפני כשני עשורים נתון זה כלל לא היה מובן מאליו.

בעבר, מרבית החברות, הארגונים והמוסדות נהגו להעסיק בעצמם את עובדי הניקיון. הם אלו ששכרו את עובדי הניקיון לעבודה, שילמו את שכרם מדי חודש, דאגו לתנאי ההעסקה שווים כמו ליתר עובדי הארגון, וכשהיה בכך צורך גם פיטרו אותם. כיום, בעקבות שינויים רבים שחלו בעולם העבודה הגלובלי, חברות וארגונים רבים מעדיפים להוציא את פונקצית שירותי הניקיון אל מחוץ לארגון, ולהשתמש בשירותיה של חברת ניקיון חיצונית. מדובר במיקור חוץ (outsourcing) שיל שירותי הניקיון.

מגמת מיקור החוץ באה לידי ביטוי בתחומים רבים מלבד שירותי ניקיון. במסגרת הגלובליזציה וההאחדה של שיטות עבודה ודרכי ניהול, חברות רבות הגיעו למסקנה שמשתלם יותר מבחינה כלכלית להוציא החוצה את כל הפונקציות שאינן קשורות לפעילות הליבה שלהן: שמירה ואבטחה, שירותי הסעדה לעובדים וגם שירותי ניקיון. חברות רבות הבינו שהן יוכלו לצמצם את הוצאותיהן באופן ניכר על-ידי שכירת שירותי ניקיון מחברה חיצונית.

כאשר חברה שוכרת את שירותיה של חברת ניקיון חיצונית היא משלמת לה סכום גלובלי בעבור שירותיה. עובדי הניקיון פוקדים את משרדי החברה מדי יום ומבצעים את כל עבודות הניקיון הנדרשות, אך חברת הניקיון היא זו שמעסיקה אותם והיא זו שאחראית לתשלום שכרם ותנאי העסקתם. חברת הניקיון היא המעביד שלהם, ואילו הארגון שבו הם מנקים נקרא "משתמש" (על פי הגדרות יחסי עובד – מעביד – משתמש, שהוגדרו בדיני העבודה בישראל).

מיקור חוץ של שירותי ניקיון מיטיב עם החברות והארגונים עד מאוד, שכן הוא מאפשר חיסכון משמעותי בהוצאות התפעוליות. הראייה הבולטת לכך היא שמדינת ישראל עצמה היא המעסיק הכי גדול של עובדי חברות קבלן, ובכללם עובדי ניקיון. גם חברות הניקיון מרוויחות ממצב זה לא מעט, ולראייה מספיק לדפדף במדריך הטלפונים ולראות כמה חברות ניקיון המציעות שירותי ניקיון משרדים קיימות כיום בשוק. אך נדמה כי המפסידים העיקריים מהמצב הנוכחי הם עובדי הניקיון עצמם.

למרבה הצער בישראל פועלות כיום חברות רבות המספקות שירותי ניקיון במיקור חוץ אך עושות את רווחיהן על חשבון העובדים. חברות ניקיון רבות שומרות לעצמן נתח ניכר מהתשלומים שמספקים להם חברות וארגונים שנעזרים בשירותיהן, ולעובדי הניקיון שלהן משלמות שכר זעום (לעיתים אף נמוך מגובה שכר המינימום) ותנאי העסקה מחפירים. עובדי ניקיון רבים, שעושים את מלאכתם נאמנה ומעניקים שירותי ניקיון מקצועיים לחברות היי-טק מובילות, למשרדי ממשלה ולחברות פרטיות אחרות, לא מקבלים את השכר ההוגן לו הם ראויים.

לכן, כל חברה, ארגון או מוסד שנעזרים בשירותי ניקיון של חברת ניקיון חיצונית צריכים להיות ערים גם לתנאי ההעסקה שמקבלים עובדי הניקיון שפוקדים את משרדם מדי יום. כאשר בוחרים חברת ניקיון חיצונית, חשוב להיות מודעים לא רק לאיכות חומרי הניקוי או לטיב העבודה של עובדי הניקיון. מן הראוי שלכל חברה תהיה האחריות החברתית הנדרשת כדי לוודא שהיא שוכרת את שירותיה של חברת ניקיון אשר אינה עושקת את עובדיה, ומשלמת להם את השכר המגיע להם.

מעוז ניקיון חברת ניקיון ותיקה המעסיקה עובדים ישראלים מעל גיל 21




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב