לאנשי החינוך יש תפקיד חשוב והוא לשנות את פני החברה הישראלית המתבוססת בדמה. הרי מי יחולל שינוי בחינוך אם לא המנהלים והמורים? תפקיד ההוראה הוא שליחות עצומה ומחויבות אדירה, ורק שינוי חינוכי מהפכני יהפוך את המצב החינוכי שהשתרר כאן וימנע את המגמות העתידיות שנמצאות מעבר לדלת. עריכה לשונית והגהה הן הכרח כשמנסחים חוזר או מצע חינוכי. יש להקפיד על כללי כתיבה תקינים.
המחנך כיום מנותק מכל ערך או אידאל חינוכי, ואינו עושה דבר לנוכח מיעוט המשתתפים בפעילויות החברתיות, החינוכיות והלימודיות המתקיימות בארגונים העוסקים בחינוך הלא פורמלי ובחינוך המשלים. למעשה, המחנך משלים עם המציאות, פולט כמה מילות תסכול ושב לביתו.
לא ירחק היום שבו ישוחח המחנך עם עמיתיו במהלך הפעילות על הרגלי הבילוי שלו ועל מצבו הכלכלי, ועבודתו תהיה רצינית פחות. המחנך ישתף פעולה עם רצונות התלמידים שישכנעו אותו להציץ יחד באלבום התמונות המשפחתי ולשוחח עמם על הטיול השנתי. דרישותיו מהתלמידים יהיו נמוכות, והתלמידים עצמם ישקיעו בפעילות מעט מאוד.
הארגונים הנמנים עם החינוך הלא פורמלי ועם החינוך המשלים לא יכשירו את המחנך לבצע את תפקידו, והוא ייזרק למים הקרים ללא תמיכה מערכתית וללא ידע מעשי. המחנך יהיה מבולבל ונבוך, ואת עבודתו לא ינחו כל מטרות חינוכיות. הוא לא ייהנה מעבודתו, וינסה לספק הסברים למנהליו לפרישתם של הילדים מהפעילות. בהמשך הוא אף יפרוש מתפקידו מרצונו.
המהנדסים ואנשי ההיי-טק, שהקדמה הטכנולוגית מאדירה כל העת את חשיבות תרומתם לחברה, יתפסו את מקומות עבודתם של הסטודנטים ושל בוגרי האוניברסיטאות בחוג לחינוך והוראה במסגרות החינוך השונות, והאחרונים יידחקו לשוליים החברתיים, ויועסקו בעבודות כלליות הדורשות כישורים אישיים מעטים. עקב הקיצוצים הכספיים בתקציב החינוך יעבוד אדם שכיר אחד בכל מוסד חינוכי לא פורמלי, והוא שיפקח על הפעילות החינוכית כשלצדו תעבוד שורה של מתנדבים אשר לרוב לא יתאימו מבחינת אישיותם לעסוק בתפקיד. הדרישות של המנהלים מהמחנך או מהמתנדב יהיו נמוכות ביותר, והמתנדב עצמו ימעט להשתתף בהשתלמויות המערכתיות או בישיבות הצוות השונות.
בעתיד הרחוק יותר יחליפו תלמידי התיכון את אנשי החינוך בתפקידם, שייעלמו כלא היו משדה החינוך. למעשה, "מחנך" העתיד יהיה תלמיד תיכון שיקבל אחריות לפעילותם של התלמידים מכיתות בית הספר היסודי במתנ"ס, וייעדר רבות מ"עבודתו" עקב עיסוקיו ה"רבים". למנהל לא יהיה זמן לעקוב אחר פעילותם של תלמידי כיתות י"א וי"ב, והוא יהיה טרוד בבעיות ארגוניות, בגיוס כספים ובשיווק, ומספר בעלי התפקידים בארגון יצטמצם בהדרגה.
המורה בישראל לא ישרוד שנים רבות בתפקידו, עקב הפגיעה הקשה בזכויותיו הסוציאליות ובהבטחת משרתו. חוסר מקצועיותו של המורה יבלוט לנוכח קשיי הבנת הטקסט, האוריינות והשפה של התלמידים, ויהיה לו חלק בגידול דור של תלמידים חסר ידע מהותי ובסיסי.
ניר שגב - עורך לשוני וסופר צללים