דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התאמת החינוך לאפיוני הדור 

מאת    [ 12/08/2010 ]

מילים במאמר: 971   [ נצפה 2375 פעמים ]

מוקדש לרבנית יפה מגנס

אין בית מדרש ללא חידוש (חגיגה), החינוך חייב להיות במסגרת, בפאזה של "שליחות", המתקדמת, המתחדשת, המוסיפה כל הזמן משהו אחר נוסף, חדש על כל מה שנלמד. אני קובע ועושה, אך תמיד צריך סייעתא דשמייא, תפילה, בקשה. אם האמונה קיימת, הנחרצות, הנחישות והרצון להצליח תקף, הרי ההצלחה בוא תבוא.

הרב קוק מדגיש מאד את הכרת אפיוני הדור ולצמוא הכלים המתאימים לאפיונים אלה. יש צורך לתת כל הזמן מענה לצרכים. "אתגרי הדור" מוקד העשייה באולפנות, למידה מעמיקה תוך תחושת "שליחות" כאדם. הרצף החינוכי של שש שנים מ-ז'-י"ב חשוב ועקרוני. כולם כמעט עובדים בכל הגילאים, כי העמל החינוכי הוא על האדם, פיתוחו וקידומו וחידושו של כל תלמיד.

המציאות חושפת הילד בפני הכל. הרחוב בבית, קיימת חשיבה גראפית פדגוגית לכל אחת מ- 400 התלמידים. יש בית מדרש וטיפוח כל תלמידה. אך האדם, המורה, המחנך, המנהיג שותף בלמידה המתמדת, ועלינו "לצאת מהקופסא". בעולם יש שלשה דברים: "זמן, מקום ומהות", כל "יש" ביקום הוא מוגבל בזמן , במקום ובמהות. בעולמנו יש פתיחות עם גבולות, לכל אחד ריבוע שהוא צריך להיות בו, אך יש המון קסמים המונעים ממך לבחור עצמך. המחנך צריך להגיע לכל אחד דרך "האהבה והאמונה" עפ"י הרב קוק.

האמונה – מוקד בהצלחה. האמונה שאתה חובתך להוציא מן הכוח אל הפועל כל שטמון בו, כפי שמציין בעל חובת התלמידים. ראוי להוציא את הסגולה, את הטוב שבאדם ולא "כל" מה שטמון בילד, להוציא רק את הטוב, האיכותי והחכם.

בעולם שיש בו גבולות, יש צורך באמונה שלנו בילד, בטוב שטמון בו, באיכותו שלו. בכל דרמה אם מחנכים נכון מתוך אמונה, צריך להיות יצירתי, לשאול את הילד, לא רק מה שאני רוצה כמחנך, כמורה, כמנהיג. הבנת רגישות לפיתוח הילד מתוך רצון של ההורים והמורים ולא מתוך מה שטמון בו.

אהבת הילד חשובה, אך גם אהבת עצמי המורה וחינוך לאהבת הילד את עצמו.

אני והטכנולוגיה, אני ועוצם ידי עשיתי הכל, אני והמחשב... לפעמים צריך להיזהר, המחשב קיים, הקופסא קיימת, השפה שונה. הפיכה לתרבות שונה. בניית האדם צריכה להיות ממוקדת יותר, יש קושי בפתיחות, מפגשים של בנות תורניות עם ילדים חילונים, או עם אוכלוסיה אחרת שונה, מסוכנת לעתים בתהליך בניית הילד, המפגשים חשובים למורים, יש חשיבות גדולה מאד למפגשי אנשי חינוך עם מגוון האוכלוסייה, האם הכפר הגלובלי פתוח ופרוץ. או שמא דווקא במצב זה הפכנו ליותר ויותר בודדים.

בספרו של רוני אבירם מצוין, כי חשוב להקשיב ולשמוע אם זיהוי התקופה שאנשי המדע-החוקרים מוצאים.

הכל שפיט, אין אמת אחת קשוחה, זו הדרך, קיים קושי לחנך בעולם זה קץ האידיאולוגיה, נשחטו פרות קדושות, פעם כולם הלכו לשרות לאומי, היום יש כמה החושבות אחרת, כאן עכשיו ומיד... מושגים של דור זה. ועלינו להתמודד עם אידיאולוגיות, מדוע ממעטים להגי לתנועות הנוער, כי אין מסרים.

כיום ההתבגרות לפני הזמן, ילדה מגיעה לכיתה ז' שונות ואחרות 10 שנים אחורה. יש חשש לעיתים של תגובות לבנות ולהורים, בתקופה של שינויים.

ההתנתקות? הציונית הדתית לאן? צדקת דרכנו. מי אנחנו, קיימים ריבוי דעות, הקרקע נשמטת מתחתנו, הבלבול, הבנות מרוסקות, ראש קטן, הכיצד לחנך לעמל. מי לוקח אחריות, הנוער איבד האמון במבוגרים.

בעל חובת הלבבות מדגיש, אתה המבוגר אל תשב ותאשים הקטנים. אנו המבוגרים מהווים דוגמא לקטנים. החיקוי גרוע מהאורגינל, החיקוי מושפע. ואנו המחנכים, מה הפתרונות לעולם טכנולוגי משתנה?

יש פינות של דיאלוג עם בנות.

הנוער רוצה גבולות, מוכן לקבל לא... רוצה משנה סדורה... לפעמים זה מרגיז, אך הם אוהבים את האמת. הסדר חשוב.

ה"שיר המרובע" לפי הרב קוק. להיות אדם שר, האדם בא לעולמנו  וצריך לשיר את שיר הנפש, לזהות הכוחות שלו. שיר הנפש שלו ושל יכולתו, ומשם למעגל השירה הלאומית. משם השירה של האדם לכל האומות, לכל העולם. והעיקר "שירת היקום". להתייחס לכל דבר ברצינות, באופטימיות ובנחישות.

חשוב לעגן הפן הנשמתי של האדם, החינוך החברתי חשוב אך לא די בו. לפעול לא רק השכל על הנפש, אין צורך למצוא חן בעיני התלמידים, אלא להאמין בהם ולפעול בהתאם. למצוא, לאתר הכלים, הדרך, התהליך, לכל כיתה מחנכת לפחות 10 שעות, 4 שעות לא מוגדרות, חינוך, אקטואליה ושעות לנשמה.

לכל כיתה 1-2 שעות עם המנהלת על בעיות העולם.

כל חודש שו"ת עם הרב.

יש שעות חברותא, הוראה מחנכת, איתור בעיות וטיפול בהם. בית מדרש חי אורחות צדיקים, פעם בשבועיים שולחנות עגולים, הבנת מעלות, דילמות ובירור, ועל זה תכנית מפגשים מוזמנת דמויות לנסות לברר הנושא החודש: בהתאם לשאלות המועלות.

סיעור מוחין חשוב עם הבנות. יוזמים יצירתיות, התמודדות חיובית ערכית לשיתופיות, לשילוב הבנות על הרעיונות.

כל יום ראשון לימוד בחירה, הרב קוק, הרב חרל"פ וספרי מוסר.

ויש יש מגמות – הכל בגדלות אך עם המון אהבה אמונה וכוח.

בית ספר ניסויי חיפוש אחר "האני" – נרטיב סיפור אישי.

לכל תלמידה חונכת, סיפור אישי דרך העצמה. לא הטפה=העצמה.

פסיכולוגיה נרטיבית.

הבוגרות: המון עו"ד, אדריכלות, שופטות, מתמטיקאיות.

לפרוץ בגדול, באקדמיות השונות, בבר אילן יש נפילות.

קשר עם בוגרות במייל, דברי תורה, כנסים.

נוסעים עם בוגרות לשבתות+מרצה אורח

ומפקחים אישיים.

אמון בבנות ובהורים

שיחות אישיות של המורה עם הילדים. השיחה האישית מהווה מוקד בהצלחה, היחס האישי, סדר ארגון בתוך מסגרת עם גבולות, אך משולב באנושיות, בחיוך, באהבה, בכבוד, דווקא בדור זה הפתוח, המרתק, האינטלקטואלי, התחרותי, יש צורך בנימה אישית.

היהדות מטפחת חיי קהילה אך ממקדת הפעילות של התפתחותו של כל אחד, של כל יחיד.

האולפנית בת"א בניהולה המצוין של מנהלת מעולה פועלת בחשיבה יצירתית, כל הזמן לומדים את הדור, אפיוניו ומשתניו.

החינוך באולפנות, ממוקד בחינוך ובעיצוב הבנות, כל הזמן "יש עם מי לדבר", לומדים העולם המשתנה ומוצאים הכלים להתמודד.

ההישגים מעולים ומרקיעים שחקים, אך הכל משולב ביחס, באנושיות ובהקשבה לכל בת. גם בעולם "מבולבל" המשפיע, יש רצון לסדר, ארגון, משמעת.

יש ויש זמן לקיום דיאלוג עם כולם ועם כל אחת לחוד. הדיאלוג חודר לנשמה, קיומם של שולחנות עגולים מאפשר לכל אחד להתבטא אך גם להקשיב לאחר וללמוד ממנו.

העצמת הבנות, כל אחת על פי רמתה ויכולתה מהווה גולת כותרת בהצלחה חינוכית. ואשר היחס האישי קיים הוא לא נפסק לאורך שנים רבות. הכלים החינוכיים פועלים דרך השכל ודרך הרגש, השילוב של שתי האינטליגנציות – הוא שילוב מנצח

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב