דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניעת מחלות המועברות במזון בתקופת ההריון 

מאת    [ 11/08/2010 ]

מילים במאמר: 1289   [ נצפה 3913 פעמים ]

מניעת מחלות המועברות במזון בתקופת ההריון

תזונה נכונה ומגוונת בתקופת ההריון חשובה ביותר לאם ולעובר המתפתח ברחמה, זאת כולם יודעים. אך, יש לתת את הדעת לכך, שבתקופת ההריון ישנה חשיבות עליונה לבטיחות המזון ומניעת מחלות שמקורן במזון ( "הרעלת מזון").

בתקופת ההריון מתרחשת אצל האשה ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, ירידה זו הינה טבעית ונורמלית , אבל היא חושפת את האשה באופן מוגבר לגורמי מחלות שעלולים להימצא במזון, ולגבי העובר, הוא כמובן שנמצא בסיכון היות והמערכת החיסונית שלו רק בשלבי התפתחות ואיננה מוכנה להילחם במחוללי מחלה.


מחלות שמקורן במזון, הקרויות גם "הרעלת מזון" הן מחלות שעלולות לקרות כאשר אנשים אוכלים או שותים מחוללי מחלה ( חיידיקים, טפילים או וירוסים) או כאשר אוכלים מזון שמזוהם בכימיקלים .


הסימפטומים למחלות אלה משתנים, וכוללים, כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים או תסמינים דמויי שפעת כגון כאב ראש, חום וכאבי שרירים. במידה ונאכל מזון מזוהם, הוא יגרום למחלה תוך 1-3 ימים או אפילו תוך 20 דקות, במידה וישנה חשיפה לכימיקל מזהם יקח לו 6 חודשים עד שרמתו תעלה והוא יגרום לחולי. לעיתים האם לא תרגיש חולה אך עדיין יכולה להעביר את הגורם המזיק לעובר דרך השיליה.
מחלות שמקורן במזון בזמן הריון עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות האשה והעובר, הפלה, לידה מוקדמת ואפילו סכנת חיים לאם ו/או לעובר. במקרה והאם חלתה הדבר עלול להוביל לתשישות והתייבשות, לעיתים האם עצמה אינה מרגישה סמפטומים חזקים של מחלה אך היא עדיין מעבירה את מחוללי המחלה דרך השילייה לעובר מה שעלול לפגוע בבריאותו.
הטיפול הרפואי במחלות אלו כולל שמירה שהאם לא תתייבש, במיוחד כאשר ישנן הקאות או שלשולים, בדיקות דם, וכן טיפול אנטיביוטי.


ישנם חיידקים רבים שעלולים לגרום ל"הרעלת מזון", בינהם ה- אי קולי והסלמונלה, לכן מומלץ לגבי אשה בהריון, ילדים קטנים ובכלל לכל בני המשפחה, לאמץ כללי בטיחות מזון במטבח, שנכונים לכל החיים והם שישמרו מהרעלת מזון בבית בעת הכנת ובישול מזון:

 


    • כללי ניקיון

o לפני שמתחילים לבשל, יש לשטוף ידיים במים חמים וסבון.
o יש לשטוף ידיים לפני ואחרי שמכינים מזון, להקפיד לשטוף לאחר שימוש בשירותים, החלפת טיטולים או טיפול בחיות .
o להקפיד על שטיפת משטחי החיתוך , הסכינים וכו' במים חמים וסבון.
o להקפיד על שטיפת פירות וירקות היטב במים זורמים .

 

 


    • כללי הפרדה

o יש להפריד בשר נא , עוף, דגים ופירות ים ממאכלים שכבר מוכנים לאכילה, לדוגמא לא להכין בשר חזה עוף לשניצל ולהניחו ליד ירקות החתוכים לסלט, או ליד שניצלים שכבר מוכנים לאכילה.
o במידת האפשר, מומלץ שיהיו בבית 2 קרשי חיתוך, האחד לבשים, עוף וכו, והשני לחיתוך ירקות ופירות.

 

 


    • כללי בישול בטוח

o יש להקפיד שהמזון, לדוג' בשר, עוף, דגים, ביצים וכו' יהיה מבושל היטב. תהליך הבישול משמיד את החיידקים והטפילים במידה ונמצאים בבשר.
o לאחר הבישול, יש להקפיד שהמזון ישאר חם מאוד, מעל 60 מעלות בתנור או פלטה עד לזמן האכילה, או להכניס אותו למקרר תוך שעתיים, לא לתת למזון להתקרר לבד ולהשאירו על משטח המטבח זמן רב, כאשר האוכל מתקרר לאט ונמצא בטמפרטורה שבין 4-60 מעלות החיידקים ( במידה וישנם) גדלים ומתרבים במהירות.
o מזון שהושאר בטמפרטורת החדר למשך יותר משעתיים ( ובאילת למשך יותר משעה בלבד) יש לזרוק, היות ויש סכנה שהוא מקולקל.

 

 


    •  הקפדה על קירור המזון

o יש לשמור מזון במקרר או בפריזר בהתאם להוראות שעל האריזה.

עבור נשים בהריון, ישנם 3 סוגים של מזהמי מזון שיש להכיר ולדעת כיצד להישמר מפניהם:

 

ליסטריה - חידק מזיק שיכול להימצא במזונות מוכנים לאכילה הנשמרים בקירור ובאדמה. החידק הזה הוא מיוחד בכך שהוא גדל ומשגשג היטב ( לצערנו) בקירור. הוא גורם למחלה שנקראת ליסטריוזיס. הוא עלול להימצא במזונות מוכנים לאכילה שנשמרים בקירור ובחלב לא מפוסטר.


כיצד להישמר ממנו:
o להקפיד על 4 כללי בטיחות במטבח.
o להימנע מאכילת נקניקיות, אלא אם חוממו היטב.
o להימנע מאכילת נקניקים, בשרים קרים ופסטרמות שנמצאים פתוחים במעדניה בקירור. ( נקניקים ופסטרמות שנמכרים סגורים באריזה ניתן לאכול, אך יש להקפיד על התאריך האחרון לשימוש וכן לאכלם מספר ימים קצר מהפתיחה כמו שרשום על האריזה).
o להימנע משתיית חלב לא מפוסטר או מאכילת גבינות שלא הוכנו מחלב מפוסטר, יש לקרוא תויות ולוודא שברכיבים כתוב חלב מפוסטר.
o להימנע משתיית מיצים טריים שנמכרים בכוס בדוכנים שונים, הם אינם מפוסטרים. ניתן לשתות מיצי פרי שנמכרים סגורים בבקבוק.
o להימנע מאכילת ממרחי בשר או ממרח כבד, פטה כבד שנשמרים בקירור.
o להימנע מאכילת מאכלי ים ודגים מעושנים שנשמרים בקירור כגון סלמון מעושן, לקס, לקרדה, מקרל, הרינג וכו', אלא אם מכינים מהם מאכל שעובר בישול למשל פשטדה עם סלמון מעושן . בנוסף, להימנע מאכילת ממרחי דגים בשמנת או במיונית.
o להימנע מאכילת ביצים לא מבושלות כגון: רטבי סלט שונים, קינוחים.
o מומלץ לאכול סלט ירקות כאשר הוא טרי, אם קונים סלט ירקות מוכן יש לוודא שהמקום מסודר ובעל רישיון עסק, ולאכול את הסלט סמוך לקניה.
o להימנע מאכילת נבטים טריים ( מכל הסוגים) , חיידקים עלולים להיכנס לזרע ואז כמעט בלתי אפשרי לשטוף אותם החוצה. ניתן לאכול נבטים שבושלו.
o מומלץ להימנע מאכילת סלטי חומוס וטחינה במסעדות שונות או במעדניות, ניתן לקנות סלטים אלו כאשר הם נמכרים סגורים באריזה ( כמובן שיש להקפיד על תאריך התפוגה) או להכין בבית ולאכול תוך יומיים.
o ניתן לאכול שימורים של דגים ומאכלי ים מעושנים, ממרחי כבד ובשר, היות והם עמידים ואינם צריכים קירור.
o ניתן לאכול מוצרי חלב וגבינות שהוכנו מחלב מפוסטר, יש לבדוק את התויות.

כספית - מתכת שיכולה להימצא בדגים מסוימים בכמות גדולה, במידה ונאכלת באופן קבוע בזמן הריון עלולה להצטבר ולגרום נזק למערכת העצבים של העובר. מקור הכספית הוא בזיהום תעשייתי שמגיע לאוויר ולמים, ובדגים גדולים שחיים הרבה שנים המתכת הזו נאגרת בכמות גדולה בגוף, ולכן יש להימנע מאכילת דגים גדולים כגון: כריש, דג חרב, קינג מקרל, רעפנון, טונה אדומה, טונה לבנה וטונה אלבקור, בארץ מוגשות למשל מנות של סטייק טונה ומהן רצוי להימנע בהריון.
כדי למנוע חולי והצטברות של כספית בגוף האשה, יש להימנע מאכילת דגים אלו עוד לפני ההריון, מזמן שבו מנסים להרות, כי לוקח זמן עד שהכספית מתפנה מגופנו.
ניתן ומומלץ לאכול שתי מנות דג או פירות ים בשבוע מסוגים אחרים כגון: שרימפס, טונה בהירה מקופסת שימורים ( עד 2 קופסאות לשבוע) , סלמון אפוי או בגריל (לא מעושן), זהבון, סול, פורל, דניס ועוד. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט.

טוקסופלסמה - פרזיט מזיק שגורם למחלת טוקסופלסמוזיס. מחלה זו עלולה לגרום לפגיעה קשה בהתפתחות העובר, לאם נמגמת לעיתים מחלה ולעיתים היא לא חשה בסימפטומים כלל.
הוא עלול להימצא בבשר נא או בבשר שלא בושל כראוי, בפירות וירקות לא שטופים, באדמה, בארגז החול שבו החתול עושה את צרכיו ובחוץ במקומות בהם יש חתולים מסתובבים שעושים שם צרכים ( גני שעשועים וארגזי חול למשל).
כיצד להישמר ממנו:


o להקפיד על 4 כללי בטיחות במטבח.
o להקפיד על בישול בשרים, עוף, ביצים ודגים בצורה יסודית , יש להקפיד שהבשר ישנה את צבעו לחלוטין וכך נדע שהוא מוכן ובטוח לאכילה.
o יש להימנע מאכילת קרפצ'יו, סטיייקים או המבורגרים בדרגת עשייה נא או מדיום, סושי עם דג, יש להימנע מאכילת סושי צמחוני במסעדות שכן הוא הוכן על אותו קרש, עם אותו סכין שנגע בהם הדג הנא, כן ניתן להכין סושי צמחוני ביתי.
o במידה ומגדלים חתול בבית, כדאי שמישהו אחר יחליף לו את החול בארגז, וגם מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות.
o לא להכניס הביתה חתול חדש בזמן שאשה בהריון.


לסיכום ניתן לומר, שיחד עם ההקפדה על תזונה נכונה בתקופת ההריון יש לאמץ הרגלי עבודה במטבח, שמטרתם מניעת מחלות המועברות במזון ושמירה על בריאות האשה ההרה, ילדים קטנים ושאר בני המשפחה . בנוסף, יש להכיר את המגבלות בקניית ואכילת מזונות מסויימים שעלולים להכיל גם מחוללי מחלה. בשמירה על כללים חשובים אלו תוכל האשה ההרה למזער למינימום את הסיכון לחלות במחלה המועברת במזון ולשמור על בריאותה ובריאות העובר המתפתח ברחמה.

 


מקורות מדעיים:
http://www.health.gov.il/pages/default.asp?pageid=856&parentid=854&catid=116&maincat=35
http://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/HealthEducators/ucm083316.htm

 

http://www.meravdiet.co.il דיאטנית קלינית מוסמכת מטעם משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בתזונה קלינית BSc      בהצטיינות מהפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית. עובדת מאז 2005 כדיאטנית קלינית במסגרות של בתי חולים ( הלל יפה ובלינסון ) ומרפאות נוער ומבוגרים בכללית (מינהלת שרון) , בנוסף מנחה סדנאות לשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל.  מתמחה בטיפול לירידה במשקל בנוער , נשים וגברים. מטפלת בנשים הריוניות, וכן בירידה במשקל לאחר לידה וגם כאשר מניקים, בקליניקה הפרטית שלי בהוד השרון גם התינוקות מתקבלים בברכה...




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב