דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פלטפוס ילדים 

מאת    [ 10/08/2010 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 4490 פעמים ]

פלטפוס היא מילה ששמענו לא מעט מאמהות יהודיות ודואגות לילדים רכים. בכתבה זו נסביר מהו בדיוק אותו פלטפוס המעורר חשש בלב האמהות הצעירות, נתהה לגבי הטיפול הרצוי ומתי להתחיל בו, וכן נחשוף את האמת מאחורי דעות קדומות ואגדות סבתא באשר לתסמונת פלטפוס.

 

תסמונת פלטפוס - הסבר

לו היינו מתרגמים את שמה לעברית, תסמונת פלטפוס היתה "תסמונת הרגל השטוחה". אם תחלצו לרגע נעל ותביטו בכף הרגל שלכם, תראו שבצד הפנימי שלה, במדרך, יש מעין קשת לאורך כף הרגל מאחרי העקב ועד לאזור האצבעות. צורת הקשת אינה מקרית – יש לה תפקיד חשוב בתפקוד היומיומי של כף הרגל. כשאנו הולכים, עומדים או עושים פעולות פיזיות שונות הכרוכות בהליכה ובריצה, כל משקל הגוף מועמס על כף הרגל. כדי להתמודד עם עומס המשקל בהליכה, הקשת מחלקת אותו על פני כף הרגל. היא הופכת את כף הרגל לגמישה יותר מאשר במצב שטוח, וכך היא מתאימה את עצמה וסופגת פחות זעזועים בעת הנחתה על הקרקע.

 כשהקשת לא קיימת – כלומר, כשיש פלטפוס – התפקוד של כף הרגל נפגם, והיא תיראה שטוחה יותר. יש פלטפוס בדרגות שונות, כמובן. לעתים הוא לא יורגש יותר מדי, אבל מאידך פלטפוס יכול להיות חמור ולשלוח כאבים לכל מערכת היציבה בגוף.

 

למה אמהות מודאגות כל כך דווקא מתסמונת פלטפוס?

יש לכך שתי סיבות עיקריות: קודם כל, פלטפוס הוא בעיה מאוד נפוצה ומוכרת. בערך 15 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלת מתסמונת פלטפוס, ולכן יש חשש ממשי וסיכוי גבוה שיימצא פלטפוס גם בקרב ילדינו.

הסיבה השנייה היא שכאשר אמהות מסתכלות על תינוק רך או ילד קטן הן מיד רואות את כף רגלו השטוחות ובטוחות שמדובר על פלטפוס. אולם זו בהלה מוקדמת ולא נחוצה: כל התינוקות מצוידים בכפות רגליים שטוחות, מכיוון שהשומן מסתיר את הקשת הקיימת.

 

אם כך, מתי אפשר לאבחן פלטפוס אצל הילד?

לא לפני גיל 3, והמחמירים יאמרו אפילו 7. עם זאת, אם הילד סובל מכאבים בכף הרגל, כדאי לקחת אותו למומחה כדי לאבחן אם מדובר על פלטפוס.

 

ואם זה פלטפוס – מה עושים עכשיו?

התשובה פשוטה: מדרסים. אורתופד מוסמך שיאבחן פלטפוס יוכל להתאים מדרסים בהתאמה מדויקת לכף הרגל של ילדכם. מדרסים אומנם לא "מרפאים" לגמרי פלטפוס. מטרתם של מדרסים היא הקלה בזמן ההליכה. זאת מכיוון שאותם מדרסים בעצם משנים את צורת הרגל כשעומדים עליהם, ואז המטופל מרגיש כאילו הקשת כן קיימת בכף רגלו, ולרגל קל יותר לבצע את תפקידה.

עם זאת, יש כיום מדרסים מיוחדים מסוג Heel Seat שבשימוש מוקדם בקרב ילדים יכולים לעתים לתקן בעיות פלטפוס קיימות. כמובן, השימוש באותם מדרסים מתאים רק עבור ילדים, היות ואצל מבוגרים מערכת כף הרגל כבר סיימה את גדילתה והתפתחותה ואינה גמישה מספיק עבור שינוי והחלמה.

 

אפשר למנוע פלטפוס ורכישת מדרסים אם לא מאפשרים לילד ללכת יחף?

לא. לתסמונת פלטפוס אין שום קשר לנעליים. אם הילד יצטרך מדרסים יהיה זה בגלל שהוא נולד עם פלטפוס, לא בגלל שהלך יחף או כי נעל נעליים מסוג מסויים. 

כל המידע על פלטפוס ומחלות אורטופדיות נוספות באתר אורטופדיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב