דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירותי ניקיון בצבא - בעד ונגד? 

מאת    [ 10/08/2010 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 2999 פעמים ]

לאחרונה החל צבא הגנה לישראל, בתהליכי ייעול ושדרוג במגוון רחב של תחומים ואגפים בזרועותיו השונים. אחד מתהליכי הייעול הוא בעצם הפרטת החובות והמטלות שהיו כרוכות ונשענות על כוח האדם האורגני הקיים בצבא, כלומר חייליו. אחד מהתחומים שהופרטו בצבא, אולם עדיין לא בכל זרועותיו הוא תחום הניקיון. כיום ניכרת מגמה שהולכת ומתפשטת בכל הקשור בניקיון במתקני הצבא ובסיסיו. צה"ל מחליף את החיילים ומוריד מהם את נטל הניקיון ומאציל זאת על חברת שירותי ניקיון. צעד ייעול או עוד שלב בהתפוררות החוסן והמשמעת, שהצבא מעניק לחיילים במהלך השירות הצבאי בדרך לפינוק נוסף?

על פניו אם ניקח את כל הפרמטרים של ניקיון בצבא, נגיע לאותה מסקנה – אין ספק כי הצבא בחר בדרך נכונה לייעל את הזמן של החיילים ואף את חזות הבסיסים. אם זאת, משהו במסורת עתיקת היומין כי הצבא הוא גוף עצמאי מתפוררת לאיטה. הפרטת מטלות הניקיון בצבא, מתעדפת יותר זמן לחיילים הקרביים, בצורך באימונים וביכולת להעניק מנוחה הולמת לחיילים לאחר אימון, נוהל קרב מפרך או לפני ואחרי פעילות מבצעית.

האם התפקיד המפורסם "עובד רס"ר" עומד להעלם בקרוב? "לא כל כך מהר" אומרים גורמים בצבא. נכון הצבא שוכר את שירותיהן של חברות ניקיון, אולם כרגע זה רק באגפים מסוימים בצבא. בעיקר במתקנים צבאיים שמורים וייצוגים. נכון להיום עדיין ניתן לראות חיילים במדים מבצעים עבודות ניקיון או בשמם הצבאי – "עבודות רס"ר". המחזה בו חיילים מבצעים פוליש ומקרצפים משטחים וחלונות בצבא, הולך לו ודועך. הקו המנחה שטומן בתוכו את הרעיון כי חברת ניקיון תיקח תחת חסותה את כל מטלות הניקיון של החיילים אכן מבורכת, אך עולה פה עוד בעיה מסוימת, לפחות ברמה הפסיכולוגית של חוסן ובניית עצמאות אצל חיילים, בפרט לוחמים.

מצד אחד, חיילים קרביים שמבצעים עבודות ניקיון בבסיסים לומדים על בשרם את משמעות המשמעת והסדר. דרך פעולות ניקיון, קרצוף, פוליש, שטיפה וטאטוא לומדים החיילים על בשרם את מהות הסדר בחיים. בהעדר פעולות אלו, יכול מאוד להיווצר מצב של פינוק בקרב חיילים לוחמים, דבר שיכול להשפיע מעט על רמת החוסן והמשמעת שלהם. כאשר חייל יודע שניקיון וסדר אלו הדברים הבסיסים במטלותיו, רוב הסיכויים שהוא יהיה חייל יותר ממושמע ומאורגן, בהעדר פעולות ניקיון אלו, עלול להיווצר מצב של פינוק יתר וחוסר משמעת ודברים אלו יש לבחון.

אם זאת המצב כרגע רחוק מכדי להגיע לסינריו כזה. כיום עדיין בבסיסים סגורים ורחוקים, בסיסי אימונים ומוצבים נידחים, ניתן לראות חיילים עושים עבודות של פוליש לרצפה או מנקים את השירותים ושוטפים כלים, דבר שהוא כיום הופך להיות נדיר מפאת מכונות השטיפה שצה"ל החל להכניס לבסיסיו. מחזה זה מחזיר אותנו לצבא הישן והטוב עליו כולנו גדלנו.

למרות שצה"ל עורך שדרוגים ומנסה להתאים עצמו סוף כל סוף לצבא אמיתי שמתקיים ומתנהל במאה העשרים ואחת, אין ספק שיש לשקול השפעות פסיכולוגיות של חוסן ומשמעת כאשר לוקחים משימה שהיא סטאטוס קוו בצבא ובסופו של מעצבת ומאפיינת סדר ומשמעת בחיילים ומכשיר אותם לצבא ולחיים בכלל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב