דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוש הומור - פסיכולוגיה פופולארית של חוש הומור 

מאת    [ 14/04/2007 ]

מילים במאמר: 1863   [ נצפה 8143 פעמים ]

הערת/הארת פתיח קצרה: כל הקטעים המובאים אין בהם כדי להעיד על טעם הכותב בהומור. כל הקטעים מובאים ללא קשר לטעם האישי ואך ורק למטרת הצגת נוסחאות הומור, שיכלול הבנת הומור החל מהומור נמוך וגס ועד הומור גבוה שיתווסף בהמשך. מטרת המאמר לפתח מודעות להבנת הומור, שיטות בנייתו ושיטות פירוקו בלבד. המאמר הינו מאמר מקצועי והינו אסוציאטיבי ספירלי ולא במיבנה לוגי.   

 חוש הומור - פסיכולוגיה פופולארית של חוש הומור

כל אחד מסוגל להבין במידה זו אחרת ממה אנשים צוחקים ומדוע, בין אם הוא זה אשר מנסה להצחיק ובין אם הוא נמצא "בתוך הצחוק" ומרגיש ממה הוא צוחק. ולמרות זאת, כאשר נידרש לנסח במילים ספציפיות את הסיבות לצחוק ואת ניתוח הדבר או העניין שיצר את הצחוק הרי שלא נצליח ממש להגדיר זאת.לשם כך קיימת הפסיכולוגיה הפופולארית של הצחוק. 

גבהים וסוגים: החל מהומור גס דרך נונסנס ועד הומור אלגנטי

הצחוק על כל גווניו וצורותיו מאפשר פורקן ,ויפה לבריאות טובה, וגם עדיין אף אדם לא מת ממנו, מלבד למעשה אדם אחד בהיסטוריה.סיבת המוות לא הייתה מעצם הצחוק אלא מעצם מיקומו שלו. הוא פשוט צחק.... בארון של אישה נשואה. ייתכן והייתה זו אותה האישה אגב, שענתה לפי הבדיחה הידועה על השאלה : האם את מדברת עם בעלך בזמן הסקס? - בתשובה:אם הוא מתקשר אז כן. מצד שני,ייתכן והייתה זו תגובתה הטיבעית על המקרה הקודם שקרה לה איתו.כשחזר בזמנו הביתה עם ארגז תקליטים בידו.היא וודאי נזכרה ששאלה אותו "מדוע אתה קונה תקליטים? הרי אין לנו פטיפון !" ושזכתה לתשובה: "אבל גם את קונה חזיות!" ... כך או כך, ובכל מקרה רצוי, כדי להבין את סוג ההומור המתקיים בין בני הזוג הנ"ל להתבונן בהם.ייתכן והאישה הינה כל כך מכוערת למשל עד כדי כך שהבעל מעדיף לקחת אותה איתו כל יום לעבודה כדי שלא יצטרך לנשק אותה כאשר הוא חוזר הביתה.ייתכן אף שהיא עצמה גם באה איתו מיוזמתה כדי שלא יקרה חלילה מצב שהוא יסתובב בפה עם גומי לעיסה ובכיס עם גומי לאישה.

מה המקרה הנ"ל מתאר? הומור בנושאים גסים יוצר צחוק היות והוא מבטא כמובן דרך לשחרור דברים.כמובן שעצם היחס יהיה אחרת לתוכן אם אתה חווה ומרגיש את הדברים על עצמך או אם אתה רק מסתכל על הדברים ושומע אותם.אם תשימו לב הרי שבהצגת המקרה מיקמתי אתכם בנקודות תצפית שונות,בכל פעם, שגרמו לכם למעורבות ריגשית והבנות מסוגים שונים:

הבעל שצחק בארון של האישה הנשואה הציג את מה שכלל לא דימיינתם (או חלילה וחס מתוך הזדהות...), הדיבור של האישה בזמן הסקס מיקם אתכם לנוכח הפתעה לא צפויה כך שבכלל לא "יכולתם להתמקם" ותיכננתם היכן להתמקם (טכניקת יצירת מתח תוך כדי ),בעניין הפטיפון והחזיות יצרנו עיקרון של הדדיות (כך שמיקומכם הינו כמביטים בשתי התרחשויות בו זמנית וכמאחדים אותן). מבחינת הבדיחה המסיימת על סוגי הגומי יצרנו משחק מילים שעיקרון הצחוק בו הוא יצירת מיקום מתוכנן מראש הננשא באיכותו כלפי יצירת מצב של יכולת כניסה לתוך נקודת תצפית המכוונת אך ורק למילים (+שינוי מיקום). מסובך מעט, אל תתאמצו, מוטב שתשתדלו פשוט ליהנות מההומור עצמו .... אל תשברו את השיניים ...

רופא השיניים

הבנת הצחוק ממשיכה דרך בהירות השיניים והרופאים המטפלים בחיוך יפה. בהמשך נבין מה מיקומינו ביחס לדברים בדיוק כמו הבחור הצעקן במגרש הכדורגל שבמחצית הראשונה נהג לצעוק יאאלה בית"ר תשברו למכבי את השיניים ושבמחצית השניה צעק הפוך: יאללה מכבי תשברו לבית"ר את השיניים. בסוף התברר שהוא לא היה בעד אף קבוצה, וכלל לא מעודד, אלא היה ... רופא שיניים.

ייתכן ואנו צוחקים פה היות ואנו מזדהים עם תכונה (במקרה זה חוכמה, והדבר מעיד על רמת האינטלגנציה שלנו) או היות ואנו צוחקים על חוסר הקשר של אובייקטים : (טכניקת ליהטוט אובייקטים)- רופא השיניים,דיבורו ומכוונתו וכלפי מי.רבים ינסחו זאת: צחקנו פשוט בגלל ה"שטות" שבדבר. ואכן, גם זה אפשרי כניתוח אמין.   

השאלה הנוספת תהיה כמובן גם דרגת האינטליגנציה של רופא השיניים הנ"ל ושימוש ההומור העצמי שלו על ידי עצמו מעבר להצגת הדברים חיצונית במלל. דרוש גם להבין זאת.למשל - האם במרפאתו הפרטית שאליה הוא חוזר לאחר משחק הכדורגל יש בשירותים תמונה של אסלה המוצפת בקרשים בתוכה ללא אפשרות להוציאם בקלות? האם למשל תמונה כזו תלויה בחדר השירותים אצלו ומדוע הוא בחר לתלותה שם? ייתכן ולא כל אדם ממוצע יבין זאת שעה שרופא השיניים למעשה התכוון להראות "סתימה" (...קרשים החוסמים את האסלה). הבנתם את הבדיחה או שאתם צריכים לשוב ולקרוא אותה ? (רופא שיניים - סתימה ..)

טכניקות אלו כוללות התמקמות בתוך ומשלבות טכניקות בבושקה של כפילויות או מה שעשוי להקרא: "ראי מול ראי מול ראי".

ייתכן ויהיה אף מספיק מצחיק להביט באדם שמזה זמן רב כבר לא ביקר אצל הרופא הנ"ל ושעם פתיחת פיו לראשונה כולנו נחזה בשן אחת כן ושן אחת לא או שן אחת כן ושן אחת לו.או לפי נוסח אחר: בשן אחת כן ושן אחת לו לא. כעת ביצענו למעשה מעבר מההסתכלות אל תוך צורת הניסוח.כאן מתחיל הנונסנס להצטרף. 

 נונסנס

גובה ההומור עשוי להתחיל מנונסנס מתמיה כדוקטור שעמד באמצע הרחוב עם חבל ולא ידע אם מצא חבל או שאיבד חמור,דרך המקרה של הערום שהתפרץ לחדר בבית מלון ושהסביר שהוא ע- רום סרוויס ועד הליכה עם מקל על הראש תוך כדי הסבר שזה מקל עליך. 

נוסנס אולי לא זכה עד היום להסבר מדוייק אך אין ספק שעבודתו מצליחה מן הסיבות הבאות:


    • 
    איחוד תמונות ואסוציאציות חופשיות במוח וקישור לוגי/אינטואיטיבי היוריסטי

    • 
    שינוי ציפיה לדבר הגיוני שמתבטלת

    • 
    הצטרפות חוויתית לדימוי עצמי שמנסה להישמר בארשת רצינית אך שנתקל במשמעות ו"ניסוח ללא סיום" או פאנץ

    • 
    הבנה אישית של יופי/אופי כארכיטקטורה פנימית של הבנה שקיימת אצל המאזין בלבד

הנונסנס עשוי להיות על הדברים עצמם ועשוי להיות מוצג בעקיפין באמצעות מילים ומשחקי מילים. כאן אנו למעשה מתחילים להתוודע אל התפתחויות משחקי המילים בהומור.ישנם גם מצבי ביניים מאד ראשוניים של שלושת הסוגים הללו באופן מעורב כמו למשל באימרה המנתחת מהם חושי האדם והמסבירה שמלבד החושים: ראייה,שמיעה,מגע,טעם,ריח יש גם חוש הומור.היה פעם מישהו שנשאל על החושים והוסיף גם את החוש שרמוטה -להבנתו.(אין ספק שזה גם ממחיש את עיקרון ההפתעה והפליאה שהינו מעקרונות ההומור ובטח ובטח של הנונסנס).

נון סנס,אע"פ הבנתו המקובלת כניתוק מהיגיון או כשבירת חוקים או כללי דיבור ותצוגה - לא בהכרח תמיד שובר חוקים אלא גם למעשה יוצר חוקים. אסור לשכוח שקיימות למעשה נוסחאות נונסנס החוזרות על עצמן. עצם שמיעת בדיחות שוב ושוב על ידי הציבור מטמיע נוסחאות בעלות מבנה מסויים בתודעה הציבורית. (על כך במאמרי ההמשך שיובאו).

 דעות על הומור או רגישות להומור?

מרבית אנשים הינם רציונאליים ובוחנים היטב את הדברים (ומסכנים מי שלא...) ולכן כאשר אדם שומע או איכשהו מתכוונן להומור אשר מולו הוא עובר שורה של תהליכים מחשבתיים וריגשיים כדי להתחיל לגעת בעצם ההומור.תהליכים אלו כוללים התייחסויות ריגשיות,דיחפיות,מנטאליות מסוגים שונים ומגוונים מאד. בכל אופן לא כדאי יהיה כמובן להתייחס להומור אך ורק כ"מה דעתך" על הבדיחה/הדבר/או מה תגובתך.היות והדבר הרבה יותר מורכב כדאי יהיה יותר לדבר פחות על אינטליגנציית החווה את ההומור (מהיבט זה) ויותר כעל רגישות להומור.

איש איש אמנם עם דעותיו אודות ההומור אך הדיעות עשויות להשתנות מאדם לאדם ובכל אופן יש להם מכנה משותף ועקרונות מנחים היוצרים את מיטב ההומור.הן העצמי והן התגובתי (בתגובה לנשמע).עצם העובדה שאתה יודע ומכיר את העקרונות הללו הינה ידע אישי עצמאי ייחודי אודות פסיכולוגיה של הומור אע"פ שקיים ידע מוסכם ומסודר שבסה"כ נחוץ לארגנו.לעיתים דרושה במקרים מסויימים התאמת ידע לכללי ההומור המרכזיים על מנת להתמקם ברמה המתאימה לך מבחינת האנשים אשר סביבך.

מוטב, אם כך, לדבר למעשה על רגישות להומור ולא על דעתך האישית על סוג ההומור.סביר להניח שבמצבים שונים תוכל להנות מסוגי הומור שונים מאד זה מזה ואף מסוגי הומור שככל הנראה אף כלל לא מזוהים עם טעמך האישי.הדבר נראה לפעמים בבירור בתופעת "גל ההומור" - אותו השטף הצחוקי שנגרם ולא מפסיק וש"מדביק" את ההתייחסות לבדיחות הבאות בצחוק העצמי הטיבעי.

 צחוק עצמי טיבעי כאנרגיה הרוצה לצאת

 שאלה מרכזית העשויה להישאל בתחום ניתוח ההומור הינה האם הוא תהליך של מלמעלה למטה או תהליך של מלמטה למעלה.כלומר,ובמילים פשוטות: האם הוא "יוצא" מתוך האדם או - האם הוא "נמשך" בעזרת החיצוני לאדם.כמובן ששני אלו נכונים אולם עלינו לשכלל מעט את כלי הבנתנו כדי לשפר את הניתוח.

עיסוק בבדיחה או בהצחקה על ידי מצבים הומוריסטיים עשוי להראות לנו שאנשים שונים מתבוננים על הדברים וחווים אותם בדרכים רבות ושונות.לכן,הגיוני יהיה להניח שקיימת אנרגיה הרוצה לצאת החוצה מתוכם שאותה ההומור משפר להוציא (אפיקי שיחרור) ומלבד זאת,ובנוסף,קיימים ערוצים שטרם נחקרו (תעלות אינפורמציה) הנפתחות אקראית ללא קשר לנושא ההומור או לצורת ההגשה.הדבר דורש חקירה נוספת.

 

אותו הומור בצורות שונות - טכניקות הוואריאנטים כמסייעות להבנת ניתוח ההומור

אותם נושאים עשויים להיות מטופלים על ידי טכניקות שונות ולהגיש נושאים שונים בצורות אחרות לגמרי. כך למשל גם נושאים גסים עשויים להיות מוגשים על ידי העברה לטכניקות משחקי מילים להומור גבוה יחסית: בתקופות התנ"ך למשל המילה לשכב הוחלפה במילה לדעת.כך למשל ייתכן שבעל החוזר הביתה ושתופס את אישתו עשוי לצעוק עליה ועל המאהב "ידעתי!". אם לדוגמה המאהב הוא מורה לתנ"ך הרי שהוא יכול לצעוק בחזרה "בסדר.אתה ידעת.עכשיו אני יודע".

 עיסוק בוואריאנטים (במקרה זה משמעויות ) עשוי לשמש כטכניקת חקירה טובה מספיק של נגיעות תכנים באזורי פסיכולוגיה שונים.למרות שהדבר אינו מצחיק אלא רציני מאד הרי ששינויי ניסוח ותזוזת תכנים (שינויים כמעט בלתי מורגשים בנוסח) עשויים לספק מידע רב מאד ועם תועלת ניתוחית אודות האלמנטים הפנימיים של ההומור.  

 אם המאהב יושאר בחיים הפילפול עשוי להימשך בדרכים שונות ורבות על פי מידת העניין והנאורות (ומראה האישה).אולי השניים יוכלו אפילו להמשיך לבית קפה ושם לדון בחילופי בדיחות לפי איכותן וטעמן ולשכוח מהאישה לחלוטין(לשמחתה או לצערה).אם המאהב הינו בעל חוש הומור רב אולי הוא גם יוכל להוסיף ולחדד ולהציג שאלות כגון (מתוקף אהבתו להוראת התנ"ך):תגיד לי - מה לדעתך הקשר בין מחזור סידור ותנ"ך? ולענות בסופו של דבר : אם לאישתך יש מחזור ואין לך סידור (עם מישהי אחרת...) - אתה נח!

משפט זה אודות הקשר בין שלושת המילים מציב סיטואציה דימיונית המשלבת מספר אלמנטים בו זמנית וממחישה הומור גבוה ונמוך בו זמנית ,הפתעה,שינוי נקודות תצפית ושימוש בטכניקה משולבת. 

כניסה אל תוך מצבים וסיטואציות

 רבות,הומור נגרם מתוך סיטואציות.ההסברים המקובלים הינם כל אותם המנגנונים הפסיכולוגיים המופעלים מצפיה בסיטואציות:


    • הזדהות,שינויי דיסוננס קוגניטיבי
    • יצירת תואם שפלן של שפת גוף (שפת גוף מקבילה הנוצרת אצל הצוחק לבסוף - הזהה לאחת הדמויות) 
    • צבירת מתח ופריקתו
    • תפוקות אינטלגנציה ופעילותה וייצוגי מצב בפסיכופיזיקת הדימיון (כיצד מדמיינים דברים)
    • הבנה הנתקעת ב"קיר" ללא המשך וחיפוש חלופות לפריקה
    • מצב של שוטטות ובהיה וחיפוש פאנץ שלא מגיע
    • לקיחת צד בסיטואציה
    • יצירת ביטוי והסכמה
    • התהלכות בתוך סיטואציה מקבילה ודימיונית אישית הזהה לזו המוצגת או המוכרת לה (או הממשיכה אותה)
    • יצירת "נגיעות פסיכולוגיות", לדימוי עצמי,לשינויי תפיסה ועוד תהליכים רבים של קשב,חלוקת תשומת לב.
    • יצירת אשליות ולהטוטי וקיסמי השפעה.

בדוגמה הספציפית הבעל המקורי יוכל לצחוק כרגע או להתרגז מאד בהתאם למצבו.מתרחשים בו דברים רבים ושונים מן הקלילים ביותר ועד החמורים והגרועים מאד.הצחוק אומנם יפה לבריאות אך הוא אמור להיות מחושב באופן מסודר ומאורגן מאד.חבל יהיה מאד בשלב זה אם המאהב יגלה שהמעלות היחידות של הבעל הרותח הן כשיש לו חום.ושהדבר היחיד שעומד לו הוא זכות אבותיו.ובוודאי שאין צורך לציין זאת במיוחד כרגע.הבנת ההומור והתאמתה למצב היא מאד קריטית ומעידה ככל הנראה  הרבה על האדם.

הן הנמצאים בתוך הסיטואציה והן הנמצאים מחוצה לה מבצעים את כל התהליכים הפסיכולוגים הנזכרים ובנוסף אף משמשים מצע לביצוע כל התהליכים החוזרים הללו על "עצמם".

 ניתוח סיטואציות על קצה המזלג

סיטואציות כוללות ניתוח מורכב מאד של הומור ואמורות להיות מנותחות ניתוחים :


    • של התמקמות נקודות המבט
    • של "היכן נמצא אני עצמי בתוך כל זה" והאם בכלל.....
    • האם אני מעורב או צופה (ובמה מעורב ובמה צופה)
    • היכן בי בתוכי אני מרגיש את הדברים בעיקר (לפי מודל :בטל"ר - בטן לב וראש)
    • האם אני פועל כעצמי או שאני כרגע חלק מזהות של קבוצה ופשוט "צוחק עם כולם" (הבנת מהם קשריי כרגע לשאר:לוגיים,ריגשיים ושל דחף והיכן המגעים) 

המשך רב יבוא עם פירוט :  גבהים של הומור, סיבות הצחוק , תועלות הצחוק וההומור , בסיסי הצחוק , על מה מעיד הצחוק, מהיכן הוא יוצא ואיפה הוא קורה: באומר, בקורה, בפרשנות, וכן הלאה. על כך במאמרים הבאים.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב