כלים מהותיים בעבודת צוות
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

כלים מהותיים בעבודת צוות 

מאת    [ 04/08/2010 ]
מילים במאמר: 902   [ נצפה 3162 פעמים ]

 
 

 

בתפילתנו אנו אומרים "אתה חונן לאדם דעת " בורא עולם מקנה חכמה ודעת לאדם, האדם נברא עם הפוטנציאל הקיים במוח. עליו להתאמץ להפעיל את המוח, לטפח כלים מתאימים כדי שמהפוטנציאל – יצאו פירות עסיסיים וטעימים. הקב"ה נתן לכל אדם דעת, אך במצב הטבעי, קיימים מנהיגי הדור, העומדים בראש המערכת ויש שרי אלפים ושרי מאות, היינו מנהיגי ביניים, בימינו קצינים זוטרים בצבא, או מנהלי מחלקות  ואגפים במפעלים במוסדות החינוך- מתפקדים צוותי הניהול רכזי מקצוע, רכזי שכבות ועוד.

האם המנהל שהוא מנהיג מנצל את "אתה חונן לאדם דעת" היינו מנצל איכות זו הטמונה במוחם של אנשים, כולנו נבראנו שונים אחד מן השני גם החכמה והדעת אופייניים לכל אדם, כל אחד מתמחה בתחום מסוים, לכל אחד קצב חשיבה שונה ואיכות מוחית מגוונת. ככל שמנהיג  ישכיל לבנות צוות עובדים בו – כל אחד מפיק מרגליות משכלו – מחכמתו שלל, בו יוצרים תשתית אנושית המפתחת מוטיבציה כדי שלכל יחיד ויחיד תינתן במה להשקיע להראות ולהפגין את יכולתו הטמונה במוח. תרגול רציף ויעיל של האופציות שבמוח – מחדד את השכל ומפיק חכמה כמו כן – בצוות עובדים משמיע כל אחד דעתו שלו – מתקיים דיון מעמיק בו משמיע על אחד את דעתו מתפיסת עולמו. הדיון הפתוח מאפשר שאילת שאלות ומחלוקות בין האנשים, זו הדרך –המתכונת הטובה ביותר להיות חכם וללמוד אחד מהשני.  אנו יודעים שלימוד בחברותות, שקלא וטריא , ויכוחים, מחלוקת, מתוך תרבות עצמית יצירתיות מדהימה. היינו מנהל שהוא מנהיג, חייב לבנות שולחן עגול- בו כל הצוות נפגש להעלאת דילמות. ורעיונות מגוונים בעבודת בית הספר ומאפשר השמעת דעותיהם של כולם בכך-הדעות של כל אחד באה לידי ביטוי והתוצר משתבח. בזמנו- כמנהיג מפקחים ומדריכים במחוז ושאלתים מה דעתם? המה בתחילת הדרך ציפו לשמיעת דעתי, הרעיונות של המנהיג, ואנו נבצע. ביקשתי מכל מפקח, לאמור דעתו והצעתו לייעוץ העמקה, עשרים ההצעות היו מדהימות, איכותיות ומדהימות, יחד בשיתופיות בחרנו מהם את הראויים ביותר לתחילת הדרך. כאשר ההחלטות נובעות מכל הצוות הדבר מפתח יצירתיות רצון עז, מוטיבציה, נחישות והמון יוזמה להמשיך בחקר ובחשיבה מעמיקה. כאשר בתהליך קבלת ההחלטות קיימת שיתופיות של כל הקבוצה וכל אחד לחוד, הרי  "אתה חונן לאדם דעת" בא לידי ביטוי מעשי, ישנן כלים מהותיים וחשובים כדי לשפר לייעל ולשנות עבודת צוות איכותית ונכונה, להלן כמה הצעות:

1. אחריות

מילת מפתח בהצלחה ככל שתחושת האחריות טמונה בכל אחד מן העובדים הרי המשימות והחשיבה לביצוע יהיו באיכויות נפלאות, בכך כל אחד מקבל על עצמו אחריות ומשרה אווירה של עוצמה בצוות.

2. שיתופיות

מתוך אופציה להשמעת דעה מכל אחד, תוך קיום דיונים ומחלוקות, מטפח ומעצים שכלו של אחד, כל אחד מרגיש שהוא חלק – חוליה משרשרת הניצחון.

3. שייכות

כאשר אדם חש כי שואלים אותו – מאפשרים לו להביע את דעתו – מנצלים חכמתו שלו, הרי הוא מרגיש שייך לקבוצה תחושת השייכות הינה גורים דומיננטי בהחדרת רצון עז להשמיע חוכמה דעה כדי שכולם ינצחו.

4. סמכות

מנהיג חכם – מאפשר לצוות לחשוב,לתכנן, לקבל החלטות אך לקבל על עצמו סמכות לביצוע המשימה המתוכננת, כל אחד צריך לחוש כי נתונה בידו הסמכות לחשוב לתכנן ולבצע.

5. יוזמות ויצירתיות

הקשבה לכל אחד, עידוד הבודד בתוך הקבוצה להשמיע כל רעיון וכל דעה מעמיקה את החשיבה לפיתוח יוזמות ויצירתיות, בעולמנו המתקדם כל הזמן, המתחדש ללא הרף, הרי היצירתיות והיוזמות הם הבסיס העיקרי לנוע להתגבר על תקלות ובעיות ולבנות משהו אחר, שונה, מעניין ומרתק – אילו יבנו רק עם אנשים.

6.שקיפות.

המנהיג חייב לשנות מערכת יחסים עם העובדים בהם האמון קיים,

היושר וההגינות חייבים לשרור לכל אורך הדרך. הכל צריך להיות ברור ובהיר לכל אנשי הצוות, השקיפות של העשיה, המטרות, היעדים והחשיבות  של כל הפרויקט צריך להיות נהיר לכל אחד. כך יתקבלו החלטות מעולות ונבונות.

7. קור רוח

גם שישנן תקלות ובעיות, טעויות וקשיים, המוח יפעל ביתר שאת,

בהיגיון בחכמה ובמחשבה יצירתית רק אם תשרור אווירה נעימה

וקור רוח לספוג התקלות ולראות בכל טעות אתגר. 

8.התמדה

המנהיג צריך ליצור אווירה של אורת רוח סבלנות, אמפתיה , אכפתיות והקשבה לכל אחד,  כדי שהצוות, שכל אחד מהצוות ,ימשיך כל הזמן מוח-היצירתי.

9. ארגון סדר ומשמעת.

כולנו אוהבים סדר, נוח יותר רצוי ויעיל שהכל מנוהל ע"פ נהלים ברורים לכולם , שמירה על כך מאפשרת לכל אדם למקד החשיבה במוחו, ולטפח העיקר ולהימנע מהטפל. כאשר הכל מנוהל היטב, הרי ההחלטות תהיינה מעולות ומצוינות.

10. מה למה ואיך

ככל שכל איש צוות יודע, מה רוצים לעשות, לאן פנינו מועדות, מה היעדים אותם רוצים לכבוש כאשר יודעים הם למה, לשם מה צריך להשקיע מאמץ אינטלקטואלי, למה חותרים, הרי  המוח יפעל בעוצמה ובתבונה כדי למצוא את ה"איך", את הכלים, את המיומנויות הנכונות כדי שה"מה" וה"למה" יקבלו את התשובות היצירתיות והטובות ביותר.

מנהיג בכל מפעל ובוודאי במערכת החינוך, מנהל בית ספר שהוא מנהיג, צריך כל הזמן להעצים עובדים לטפח ולפתח חוכמתם של המורים, של כל אחד מהם על פי כישוריו האישיים ויכולתו הייחודית. בדרך זו, ייתרום כל אחד, כל איש צוות לכלל – לצוות כולו.

המנהיג חייב לבנות ה"במה" שתהא נוחה טובה ויעילה – כדי שכל ה"שחקנים" כל אנשי הצוות יוכלו למצוא מקומם המיטבי על במה חשיבתית זו.

בדורנו שלנו – אנו יודעים שככל שהמנהל – המנהיג מפעיל יותר טוב את צוות עובדיו – ככל שכל מורה מפתח כישוריו האישיים בהם הוא ניחן בהשפעת המנהיג,  ככל שהמנהיג מאתר כישורים כל מורה בונה לו במה משלו, הרי ההישגים יגיעו לשחקים, הלמידה מאחרים, ההקשבה לכל אחד, מאפשר טוב יותר לטפס על הסולם ולהתגבר על כל שלבי הסולם, הקבוצה – הצוות היא הבסיס החשוב ביותר בימנו להצלחה, צוות אנשים הבנוי מייחודו של כל אחד – ומתרומתו האישית לכלל – לאחדים, לצוות.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב