דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על איינגאר יוגה ואביזרים 

מאת    [ 03/08/2010 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 2691 פעמים ]

 

על "שימוש באביזרים באיינגאר יוגה "

 

בימינו ,כמעט בכל מרכז יוגה  ניתן למצוא אביזרים כמו חגורה, בלוק עץ, שמיכות, קיר חבלים ועוד. אביזרים אלה הפכו להיות הכרחיים ל "לוק"  הנכון, לאווירה "הנכונה " .  אבל צריך לשאול- האם באמת גם  יודעים מה לעשות איתם? לשם מה נועדו?

אביזרי היוגה ( props ( מזוהים עם שיטת איינגאר. מר ב.ק.ס איינגאר  פיתח ושיכלל את השימוש באביזרים והביא את השימוש בהם לדרגת מיומנות גאונית.  האם הוא המציא את הטכניקה הזו?

" למרות שגורוג'י המציא את העזרים, שיטה זו הייתה ידוע זה מכבר באופן גס. בבעלותו של ט. קרישנאמאצ'אריה היה ספר בשם " יוגה קורונטה"  הרמזים שהיו באותו ספר הספיקו לגורוג'י לפתח רעיון זה הלאה. לפני 20 שנה, לפני שנבנה המרכז הנוכחי, גרנו בבית קטן עם שני חדרים, בעודו מלמד,נהג גורוג'י לעיתים קרובות לבקש מאמי כלי בית שונים כמו אבן ריחיים, מערוך לצ'אפטי,לוחות מעץ, מטחנת יד מאבן, כרית, מזרון ועוד. אמי תהתה מה עושה אבי עם כל אלה. הוא השתמש בכל כלי הבית האלה עם תלמידיו, ובכך גרם לחלקים שונים בגופם לתפקד כראוי. הניסיונות הללו התפתחו, וכיום ברשותנו עזרים מתוחכמים ומדויקים. הוא נהג להשתמש במילון עב כרס של פראניאמה על מנת לפתוח את בית החזה. היום עמודים לרשותנו אביזרים כגון כריות וקופסאות משופעות המיועדות לחולי לב, כל העזרים הם פרי המצאתו. "

מתוך הרצאה  של גיתה ס. איינגאר בגורו פורינמה בשנת 1987

השימוש בחבלים ובמיני אביזרים המצויים בטבע ידוע בהיסטוריה של היוגה ישנם ציורים מהמאה ה-13 בהם מצוירים יוגים קשורים בחבלים  בתנוחות  שונות.

אני זוכרת את הפעם הראשונה שראיתי את הציורים האלה ואת תחושת ההפתעה שהרגשתי, אבל גם את הגאווה על כך שדרכו של מורי ב.ק.ס. איינגאר יוגה הינה דרך הסוללת את דרכה  העכשווית  מתוך יניקה של מסורת. מסורת זו מבוססת על הקשר העמוק המתקיים בין מורה לתלמיד לאורך כל הדורות.

כלומר, מר ב.ק.ס איינגאר לא המציא את השימוש באביזרים, בחלק מהמקרים הוא גילה אותם מחדש ובחלק מהמקרים שיכלל לדרגת גאוניות את השימוש באביזר. אמרתי פעם ועדיין אני אומרת- ולו רק בשביל החגורה היה צריך מר ב.ק.ס איינגאר לקבל פרס נובל ל...

 גיתה איינגאר, באחד משיעוריה בפונה הפתיעה, אותי לפחות, והרחיבה את המושג "אביזר" לידיים ולרגליים ואל כל הגוף. מה הוא הגוף שלנו אם לא אביזר ואמצעי להשגת תרגול פנימי עמוק וחודר אל מעטפות הקיום הפנימיות יותר? כשרואים את הדברים מנקודת המבט הזו מתווסף למושג אביזר נופך חדש.

הצורה בה אנו משתמשים באביזר, מה אנו לומדים ממנו ומה אנו מיישמים מהלמידה הזאת תלויים באיכות ורמת התרגול שלנו. מתרגל מוגבל ישתמש באביזר כקביים, בעוד שגורוג'י ישתמש  באותו אביזר בכדי להגיע למקום העמוק ביותר בעצמו.

האביזר כקביים: כיום, מאות אלפי מתרגלים הסובלים מבעיות הנעות על הטווח שבין פריצת דיסק, דלקת פרקים,  ועד בעיות לב ויתר לחץ דם הפיקו תועלת מתרגול איינגאר יוגה.

האביזר ככלי להכחדת פחדים: פחד יכול לערער את נפש האדם, אבל אביזר יכול לעזור לאדם להתגבר עליו.

האביזר כגורם היוצר יציבות פיזית ומנטאלית: גורוג'י אמר לעיתים קרובות: "אסאנה אינה תנועה, אלא סדרת פעולות קואורדינטיביות והרמוניות". יחד עם זאת, ככל שהמנח הפיזי מורכב וקשה יותר בתוך האסאנה, כך גם חוסר היציבות של הגוף גדל

האביזר ככלי המסייע לענווה:אני תוהה מי מאיתנו שם  לב שכאשר אנו משתמשים באביזרים, אנו מתחילים להתבונן ולבחון את המורכבות של עצמנו, וכך לא נוצר מקום לגאווה.

האביזר ככלי המסייע בהפיכת המוח לאובייקט: מתי מקבל המוח שלנו הזדמנות למנוחה? מתי מקבל המוח הזדמנות לחוות ולהרגיש שקט ושלווה? אפילו אם אנו מבצעים תנוחה מרגיעה כמו שוואסאנה, המוח ממשיך להורות לשאר הגוף כיצד עליו לנוח. הזמן היחידי בו יכול המוח להפוך לאובייקט, אפילו אצל מתרגלים מתחילים, הוא בשעת שימוש באביזרים.

 האביזר ככלי המסייע בפיתוח תחושת קלות: כולנו "נהנים" מהאסאנה כשהגוף מרגיש קל, וזאת בדיוק התחושה שהאביזרים מסייעים להשיג.

האביזר ככלי לפיתוח רגישות אצל המתרגל: כמתחילים, אנו ניגשים לתרגול האסאנות דרך הגוף הגס. תחילה אנו נוטים להשתמש במערכת השרירים בלבד, אך ככל שאנו מתקדמים בתרגול עלינו להשיג את הרגישות לחוות את התנוחה בעזרת העור והחושים. האביזרים מסייעים לנו לפתח את הרגישות הזאת

האביזרים כמסייעים להסדרת הפראנות במערכת שלנו

הפראנה ואיוס הם כוחות החיים המצויים בתוכנו. אנו חשים בנוח במהלך ביצוע אסאנות כאשר הואיוס נמצאים באיזון. מתרגלים מתחילים רבים נוטים "לאחוז" שלא במודע את האודאנה שטהאנה, במיוחד בפיתולים ותרגול פראנאיאמה בישיבה. תרגול כזה יכול להיות מזיק. השימוש באביזרים  מארגן ומסדיר באופן אוטומטי את הפראנה ואיוס במערכת שלנו.

אנו לא צריכים להשתמש באביזרים כקביים או כספה עליה אנו קורסים. עלינו להיות  ברורים בנוגע לסיבות שבגללן אנו משתמשים באביזרים באסאנות מסוימות ובשיעורים מסוימים.

למאמר המלא: "איינגאר יוגה ואביזרים - סיפור אהבה" באתר "המרכז לאיינגאר יוגה -נווה צדק"

מאת- פרשאנט איינגאר, גיטה איינגאר
תרגום ועריכה - גבי דורון  ועידו פלד.

 

 

 

 

 

 :

 

 

 

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב