דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריאות אופטימית - בריאות שלמה שיש בה שמחת חיים 

מאת    [ 03/08/2010 ]

מילים במאמר: 782   [ נצפה 2871 פעמים ]

בריאות אופטימית היא חיבור בין הרפואה המדעית והמתקדמת ליכולות המחשבה להשפיע על מניעת מחלות והתמודדות איתן. בריאות אופטימית משלבת את המלצות הרפואה המערבית באשר למניעת מחלות וגילוי מוקדם עם כלי שהוא אולי הרפואה המונעת העוצמתית ביותר: ריפוי המחשבה.

 

בבואנו להגדיר מה היא בריאות אופטימית, בדקנו מהי הגדרת המילה בריאות ע"פ ארגון הבריאות העולמי:
"בריאות היא מצב של תחושת רווחה מלאה (WELL BEING) מבחינה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק העדר מחלה או נכות".

"תחושת רווחה?" ההגדרה הנפלאה הזו בעצם משחררת כל אחד מאיתנו לקבוע את מידת בריאותו על פי השקפת עולמו, ללא חוקים מדעיים נוקשים ומגבילים. גם כשרמת הכולסטרול לא לגמרי ברמות הנחשבות תקינות, הרי שאם אנו חווים תחושת רווחה מלאה מכל הבחינות, הרינו בריאים! אם כן, מחשבות חיוביות על מצבנו מגדירות את בריאותנו בדיוק רב יותר מכל מדד "אובייקטיבי" אחר. 

הבריאות היא תחושת רווחה מכל הבחינות. מסיבה זו מצאנו לנכון להוסיף לה את התואר "אופטימית" כך ש"בריאות אופטימית" מתארת באופן מדויק יותר את תחושת האושר המתלווה למצב גופני, נפשי וחברתי חיובי.

משולש הבריאות האופטימית
ניתן לתאר בריאות אופטימית כמשולש שווה צלעות. הצלעות הן הפיזי (הגוף), הנפשי (רגשות) והשכלי (מחשבות).
הצלע הראשונה – הפיזית, היא המוכרת ביותר וכוללת את הבריאות של גופנו הגשמי, אברינו החיצוניים והפנימיים, המערכות השונות וכל מה שנקלט ונמדד על ידי חמשת החושים. המדע התרכז מאוד עד כה בצלע זו, שכן היא היחידה הגלויה לעין, וניתנת לבחינה ומדידה. זו צלע חסרת סבלנות, הדורשת את תשומת ליבנו המיידית. לגוף הגשמי מערכת אזעקה משוכללת ביותר. כל שיבוש בפעילותו התקינה זוכה להפעלת כריזה בדמות כאב כזה או אחר. מכיוון שכך, זוכה הגוף למלוא ההתייחסות. אנו מודים לפלאי הרפואה המודרנית ששחררה אותנו ממחלות רבות. בעזרת הטיפול התרופתי, החלמנו מזיהומים, נרפאנו מסוגי סרטן רבים, הקלנו על כאבים ושיפרנו ללא הכר את איכות חיינו.
שמירה על בריאותנו הגופנית כוללת פעילויות רפואה מונעת, ספורט, אכילה נכונה ושינה טובה והרבה צחוקים.
אולם למרות כל זאת גילינו את מגבלות הרפואה המודרנית. מחלות רבות נותרו ללא פתרון של ממש ועם חלקן אף למדנו לחיות לאורך שנים. כשביקשנו לחקור את מקור המחלות, מה משפיע על מהלכן ומה גורם להחלמה, התברר לנו שהצלע הגופנית מושפעת מאוד משכנתה, הצלע הנפשית.
הצלע השנייה היא הצלע הנפשית, רגשית - כשעולים רגשות שליליים כמו עצבות, אכזבה או כעס, הנפש משתפת את הגוף המתרגם את הרגשות לתופעות פיזיות דוגמת כאבי בטן, דפיקות לב מהירות, הזעה, חיוורון וכו'. הביטויים עשויים להיות יותר דקים אך לאנשים בעלי יכולת התבוננות טובה יש יכולת לפענח את מצב הנפש על פי הבעות הפנים או שפת הגוף.
סטרס (עקה בעברית צחה) הוא מצב של עומס רגשי על המערכת. בתגובה להתרחשות חיצונית כלשהי, אנו עלולים לחוש לחץ, דאגה, מועקה, מתח, עצבנות או אפילו חרדה. סטרס הוא הגורם השכיח ביותר לפנייה לרופא הראשוני. מעל 50% מהפונים למרפאה מגיעים עם תסמינים שונים הקשורים ישירות לסטרס כמו כאבי ראש, הפרעות בשינה או בתיאבון, חולשה וכדומה. במצב זה, יש ירידה ביעילות מערכת החיסון בשל רגישותה הגבוהה למצבי הנפש שלנו.
כששואלים אותנו המטופלים בעיצומה של מגפת שפעת, כיצד זה שאיננו נדבקות, אנו עונות שהסוד שלנו הוא שמחת חיים, פעילות גופנית ומיץ גזר ותפוזים. בעיקר שמחה כי אליה השפעת לא נדבקת וגם אם זה קורה לעיתים נדירות, הרי שהיא חולפת במהרה.

ביטול הסטרס והשבת השמחה לחיים – זהו מתכון בדוק לבריאות אופטימית! נפש בריאה בגוף בריא (ולהיפך)

הצלע השלישית היא הצלע החשיבתית, החיונית לתחושת הרווחה.
זו צלע שלא נופלת בחשיבותה משתי הצלעות האחרות, ובלעדיה לא נוכל לחוות בריאות אמיתית. היא מערכת ההפעלה הבסיסית, ספר החוקים האישי של כל אחד מאיתנו. החשיבה כוללת את הנחות היסוד  ומערכת האמונות שיצרנו. זו האמנה שכרתנו בינינו לבין העולם, מגילת הזכויות והחובות שלנו, כפי שניסחנו אותה בעצמנו.
הצלע החשיבתית היא הקובעת את גישתנו לחיים. זו מערכת הפעלה שנוצרה לפני שנים רבות והיא כוללת את כל האמונות, הדעות, המחשבות, העמדות, ההנחות והתובנות שלנו. לעיתים רחוקות אנו מעמידים את מערכת האמונות במבחן ולרוב אנו נוטים לראות אותה כאמת שאינה ניתנת לשינוי. כל התרחשות בחיים מפוענחת בעזרת המערכת הזו. אם יש לנו אמונה ביכולתנו, אמונה שחיינו בעלי משמעות, אמונה שיש סדר ביקום והעולם הוא מקום ידידותי, שבני אדם טובים, שיש תקווה – כך ייראו חיינו. האמונה היא האמת שלנו והיא קובעת את בריאותנו.

לסיכום, בריאות אופטימית היא בריאות שיש בה תחושת אושר, ומכאן שכל מרכיב בנו - גוף-רגש-מחשבה- בריא ומאושר.
הבריאות היא תולדה של חשיבה נכונה ובעיקר תלויה ביכולת שלי לשמוח!
החיים  הם התגלמות המחשבות שלנו. כשהמחשבות לא שמחות, גם החיים  מתנהלים בהתאם. אנחנו יכולים להמשיך להאשים את כולם – את הממשלה, את הבן זוג או את הבוס – בסופו של דבר זה רק הראש שלנו שזקוק להכוונה חדשה.

הכותבות הן דר' דינה איזן ודר' לילך מלצקי, מומחיות ברפואת משפחה ובעלות חברת "סינפסות – קידום בריאות אופטימית"

 

www.synapsot.com

 

 

דר' דינה איזן ודר' לילך מלצקי, מומחיות ברפואת משפחה, "סינפסות - קידום בריאות אופטימית".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב