דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי ממוקד מטרות מול אימון אישי הוליסטי 

מאת    [ 30/07/2010 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 2165 פעמים ]

אימון אישי מוגדר ע"י רבים כ"תהליך ממוקד מטרה". מהו בעצם מיקוד? באופטיקה מגדירים מיקוד כ"כיוון כל קרני האור הנכנסות לנקודה מסוימת". נרחיב את ההגדרה לשאר התחומים ונגדיר מיקוד כ"כיוון כל המשאבים העומדים לרשותנו לנושא נקודתי מסוים". ואכן, מיקוד הוא עוצמתי, אנו יודעים שאם נרכז באמצעים אופטיים (למשל, זכוכית מגדלת)  לנקודה בודדת את כל הקרניים שמגיעות משטח מסוים נקבל ריכוז של אנרגיה שמאפשר לנו לחולל אש מאין. מחקרים מראים שאנשים שהתבקשו לבצע מספר משימות הגיעו לביצועים הטובים ביותר כאשר התמקדו במעט משימות, רצוי  אחת, בכל רגע נתון.

לעומת זאת, מיקוד עלול להיות גם מסוכן. צפיתי לאחרונה בערוץ הנשיונאל גיאוגרפיק (ערוץ תוכניות "ריאליטי" נפלאות) בבעל חיים טורף, שבזמן שהתמקד ועקב אחר טרף פוטנציאלי וחיכה להזדמנות לתקוף אותו מקרוב, נטרף ע"י טורף גדול ממנו. התמקדות בטרף עבורו היא הישרדות (הבטחתי תוכניות ריאליטי), הוא לא מהיר מספיק כדי לרדוף אחר טרפו, הוא חייב לארוב לו ולחכות שהוא יתקרב. ריכוז כל המאמצים במעקב אחר הטרף מנע ממנו מלנקוט אמצעי זהירות והוא הפך מטורף לנטרף.

לעיתים קרובות אנשים ממוקדים במטרה מסוימת מתוך אמונה שהשגתה תחולל מהפכה בחייהם ומתאכזבים. המטרה הושגה ולמרות זאת שביעות הרצון לא השתפרה במתוכנן. למה? אולי כי המטרה לא הייתה באמת המטרה ואולי כי לא תמיד מטרה גדולה אחת מייצרת את קפיצת המדרגה ודרושה התייחסות רוחבית ולאו דווקא ממוקדת.

מסקנות: 1) לא תמיד נכון לסמן מטרה מסוימת ולהתמקד בה. יתכן ונשיג את המטרה ועדיין לא נשיג שיפור בשביעות הרצון שלנו. 2) לפני שמתמקדים יש לבחור היטב את המטרות בהן נתמקד. הפרדוקס (לכאורה) הוא שעל מנת להתמקד בנושאים ה"נכונים" יש צורך להתחיל ההסתכלות רחבה - לא ממוקדת. אם לא נביט בתמונה כולה לא נדע לברור את העיקר מהטפל. 3) גם לאחר בחירת מטרה להתמקדות, לא תמיד רצוי להתמקד בכל מאת האחוזים. כפי שראינו, מיקוד יתר עלול להיות מסוכן ורצוי לשלב מיקוד והרחבה.

לעיתים קרובות אימון אישי מתחיל כאשר המתאמנים מסמנים מטרה אימונית מוגדרת ומוצהרת באחד מתחומי החיים (למשל זוגיות או קריירה או קשרים חברתיים וכדומה). הם יודעים לציין קושי או בעיה ספציפיים, אמיתיים וכואבים ללא ספק, ומצפים לפתרון מיידי. זהירות - ייתכן והקושי הוא סימפטום לחסם עמוק יותר שמשפיע בצורה רחבה ומייצר קשיים נוספים בשאר תחומי החיים. אם נתמקד במטרה המוצהרת מבלי לטפל בחסם האמיתי הכללי, "נפתור" את הבעיה פתרון זמני ולא יציב ונייצר תסכול רב למתאמנים.

בקצה אחר של הסקאלה נמצא אימון אישי הוליסטי. גישה שמתייחסת לאדם כאל מכלול שלם (הוליסטי) שלכל מרכיביו השפעה עצומה זה על זה. לפי הגישה ההוליסטית, עיסוק ממוקד בסימפטומים יחטיא את המטרה. יש להתייחס לאדם בהרחבה, לטפל במכנה המשותף למספר סממנים שונים.

רבים מייחסים את המונח הוליסטי למונח רוחני. אין זה כך. אומנם תרבויות המזרח הרחוק משלבות לעיתים קרובות רוחניות (השגחה, צירופי מקרים וכדומה) והוליסטיות אבל לכל אחד מהמושגים זכות קיום עצמאית. אימון אישי הוליסטי אינו בהכרח אימון אישי רוחני. הוא אימון שמרחיב את זווית הראיה כדי לזהות את המכנה המשותף למספר בעיות ואז להתמקד בו.

יוסי וילנסקי - מאמן אישי וקבוצתי מוסמך, מנהל מנוסה. מתמחה באימון אישי בונה שמשלב הווה ועתיד, חשיבה ורגש, עשייה והוויה, מיקוד והרחבת אופקים


 www.yossivilenski.co.il טלפון: 052-6968695  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב