דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול לייזר בגידולי גרון 

מאת    [ 25/07/2010 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 4007 פעמים ]

הטיפול בקרני לייזר לגידולי הגרון קיבל תאוצה רבה בשנים האחרונות. מזה למעלה מ-30 שנה אני מטפל בגידולים ממאירים הממוקמים במיתרי הקול בעזרת קרן לייזר בלבד ללא צורך בהקרנות וללא ניתוחים בצוואר. במהלך עבודתי טיפלתי במאות מטופלים.

ההקרנות מבוצעות לתקופה של מספר שבועות בדר"כ זהו טיפול יום יומי, גורמות ליובש בגרון,בצקת וצרידות קשה. גם הטיפול הניתוחי דרך הצוואר יוצר אי נוחות רבה למטופל צלקת,וכמובן פיום קנה (Tracheostomy ).

לעומת זאת טיפול בלייזר הינו נוח יותר,ללא צלקת בצוואר,ללא פיום קנה, ולעומת ההקרנות שהן טיפול ממושך זהו טיפול חד פעמי,ללא דימומים ,ללא יובש בגרון,ללא בצקת וברוב המקרים הצרידות לאחר הפעולה היא לא קשה. המטופל משתחרר לביתו לאחר הפעולה ללא צורך באישפוז  כשלוש שעות ולא יותר מ-24 שעות .כמובן המטופלים צריכים להישאר במעקב ממושך ע"י רופא מיומן בכדי לזהות ולמנוע הישנות ולהפסיק לעשן במידה ויש רקע של עישון..

כמנהל מרפאת הקול במרכז רפואי "רבין" וכרופא בכיר התנסיתי בבדיקת מספר רב של מטופלים הסובלים מצרידות ממושכת המגיעים מכל רחבי הארץ והעולם מתוכם אבחנתי חולים שהצרידות הייתה עקב גידול ממאיר במיתרי הקול ורובם גברים עם היסטוריה ממושכת של עישון.

יש לציין שמדובר גם בנשים וגם בצעירים חלקם אפילו ללא רקע של עישון.

לאחר הבדיקה במרפאת הקול ואם יש חשד שמדובר בגידול ממאיר המטופלים מופנים בשלב ראשון לביופסיה ממיתרי הקול שמבוצעת בדרך כלל בהרדמה כללית קצרה תחת מיקרוסקופ.לעיתים הביופסיה מבוצעת בהרדמה מקומית. במהלך הביופסיה שנמשכת מספר דקות יש צורך להעריך את גודל הגידול מיקומו והאם  יש התפשטות לאזורים אחרים בגרון.לקיחת הביופסיה נעשית ממספר מקומות  לאבחנה מדויקת. מספר ימים לאחר הפעולה הנ"ל מתקבלת תשובת הביופסיה, במקרה ואכן מדובר בגידול ממאיר והחולה מתאים לניתוח לייזר הוא עובר שוב פעולה והפעם לניתוח לכריתת הגידול הסרטני בקרני לייזר, גם הפעם הפעולה מתבצעת בהרדמה כללית בעזרת מיקרוסקופ שאליו מחובר מכשיר הלייזר,הפעולה מבוצעת דרך לארינגוסקופ.

ישנם לא מעט מקרים שהניתוח בלייזר מבוצע ללא צורך בביופסיה מקדימה מאחר והמטופלים נשלחו לביצוע הניתוח ממרכזים אחרים עם אבחנה של גידול סרטני ואין צורך לבצע ביופסיה מקדימה, כמו כן לעיתים ניתן לראות בבירור שמדובר בגידול סרטני והביופסיה נעשית במהלך הניתוח ללא צורך לניתוח נוסף,פה נדרש כמובן הניסיון והמיומנות של הרופא המנתח.

ההסתכלות של המנתח הינה דרך מיקרוסקופ שמציג תמונה מוגדלת של מיתרי הקול, כל הצוות מוגן נגד פגיעה ממכשיר הלייזר ע"י משקפיים מיוחדות כיסוי של ראש המטופל בסדין לח כדי למנוע פגיעה של קרן הלייזר, לאחר איתור מיקום הגידול אני מבצע בזהירות רבה ובדייקנות כריתה של הגידול במלואו לפעמים יש צורך לכרות חלק או את כל מיתר הקול. התכשיר נשלח לבדיקה היסטופתולוגית, כמו כן שולי הכריתה נשלחים גם כן לבדיקה כדי לאמת שאין שאריות גידול.אני משתמש בלייזר-C02.בעוצמה של 4-6 וואט, יש לציין שבמרבית המקרים המנותחים משתחררים באותו יום או לכל המאוחר יום למחרת.

עלי לציין שהניתוח בלייזר מבוצע גם במקרים שמראש אנחנו מעריכים שאין מדובר בגידול סרטני כמו כשיש בצקת או פוליפ גדול . ובהרבה מקרים משמש גם לפתיחת נתיב אויר.

הלייזר משמש כתחליף לסכין לפי שיקול המנתח.


פרופ' יעקב שבירו מנהל השירות לבעיות קול בי"ח בילינסון ורופא מנתח בכיר במחלקת אף אוזן גרון https://www.prof-shvero.com/ מייל: Jacob.shvero@gmail.com נייד:052-4528786




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב