דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עלילה - ביקורת סרט 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 7095 פעמים ]

העלילה עצמה היא ללא ספק המרכיב הנעדר המרכזי מסרטו החדש של עמוס גיתאי "עלילה". הסרט, המוצג כ"עיבוד חופשי" לספרו רב המכר של יהושוע קנז "מחזיר אהבות קודמות", מגולל את קורותיהם של כמה דיירי בניין תל אביבי משותף ומוזנח. הדיירים, על כל גווניהם, הם לטעמו של גיתאי, מראה קטנה וחדה של ישראל שאנחנו מעדיפים שלא לראות. זו המתעללת בזקנים ניצולי השואה שלה, המנצלת ללא רחמים את העובדים הזרים. ישראל של גיתאי היא מדינה כוחנית ודקדנטית.

אי אפשר להתעלם מכישרון הבימוי והניסיון הקולנועי של גיתאי. בעין חדה הוא יוצר עולם דמיוני פנטסטי הנטוע במציאות ישראלית אותנטית לכאורה. מתוכו, הוא דולה בעקביות את כל מה שיוציא אותה רע. הצד המנחם הוא שישראל העלובה של גיתאי מצטלמת נהדר. תנועות המצלמה שלו יפיפיות והמיזנסצנות שלו מלאות ועשירות כמעט תמיד בהתרחשות כלשהיא, אבל תחושת האי נוחות המתלווה לסרט היא שאין רחמים בליבו של גיתאי על ישראל הזו שהוא מבקש להראות. קשה לדעת אם גיתאי אוהב לשנוא אותנו או שהוא פשוט יודע במדויק מה הם החומרים שלו שיצליחו לקחת גם את הסרט הזה אל צרפת שמאמצת אותו בחום מזה זמן רב אל מול גלי האדישות שהוא זוכה להם כאן.

ישראל של גיתאי היא מדינה שיושביה הם זומבים חסרי כל רגשות. רונית אלקבץ בתפקיד גרוטסקי ומופרך של שוטרת שברור שלא הייתה עוברת סף קבלה כתלמידה בעלת קשיי למידה. עזרא [אורי קלאוזנר], תמצית הגבר הישראלי הדביל בעיניו של גיתאי: קרבי, וגרוש רפה שכל המחנה את המכונית את מול האקסית שלו[חנה לסלאו בתפקיד קטן ומרגש]. הילד לא רוצה לעשות צבא והסינים מדברים עברית כמו גדולים. אם משהו מכל זה נשמע עדין נשמע לכם מאד מציאותי תצרכו לחכות לדקות המסך הארוכות והמשמימות במיוחד של יעל אבקסיס [מלי], צעירה בעלת אובססיה למין משוחרר, נטול זהות וגרוע.

כמיטב המסורת היא לבושה בכל הסרט בפאה שלא מונחת טוב על הראש והיא אמורה להפוך אותה למסתורית. על מנת שלא להחמיץ את ההזדמנות לומר לנו משהו שילמד אותנו על עצמנו בפס הקול תשמעו כמה שיותר נאומים חוצבי להבות של ראש הממשלה ושל ראשי מפלגות שונים כי להווי ידוע שבישראל בכל פעם שאתה במצוקה רגשית הנובעת ממערכת יחסית אתה פותח את הרדיו על מנת לשמוע את שרון ומגביר את הרדיו. "עלילה" הוא לא סרט טוב בעיקר בשל החולשה המרכזית של התסריט. הדמויות במקום שיתחברו להן במקום שקולאז' קולנועי אמור להתחבר פשוט מרחפות כמו אמבות בחלל השנוא הזה שגיתאי יוצר, הן נשארות סתומות ופלקטיות בדיוק כפי שהיו בהתחלה.
אלי מורנו הוא סופר, מקים ומנהל אתר קופירייטס לשמירה מקוונת של זכויות יוצרים.
http://www.copyrights.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב