דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחצ חם: על המשבר התקשורתי והדיפלומטי בין ישראל לטורקיה ועל ההשלכות המדיניות והכלכליות. מאת רונן הלל, משרד יחסי ציבור רונן הלל תקשורת ויחסי ציבור 

מאת    [ 24/07/2010 ]

מילים במאמר: 593   [ נצפה 2095 פעמים ]

"משברים דיפלומטיים בין מדינות הם לא המצאה ישראלית - טורקית אך לאחרונה נדמה כאילו שתי המדינות ממציאות מחדש את המושג הזה ולוקחות אותו לכיוון הכי הגרוע שניתן לנהל", כך פתחתי את המאמר האחרון שלי בנושא יחסי ישראל טורקיה, שפורסם בינואר 2010. במאמר זה הסברתי על כישלון הדיפלומטיה ועל יחסי הציבור www.ronenhillel.co.il השליליים שנגרמו לישראל. מאז חלפו מספר חודשים והמשבר החריף עם ההשתלטות של חיילי צה"ל על המשט הטורקי לעזה, שנערך ב-31 במאי.

יחצ חם: על המשבר התקשורתי והדיפלומטי בין ישראל לטורקיה ועל ההשלכות המדיניות והכלכליות. מאת רונן הלל, מנכ"ל משרד יחסי ציבור רונן הלל תקשורת ויחסי ציבור מאמר על יחסי ציבור וניהול משברים

"משברים דיפלומטיים בין מדינות הם לא המצאה ישראלית - טורקית אך לאחרונה נדמה כאילו שתי המדינות ממציאות מחדש את המושג הזה ולוקחות אותו לכיוון הכי הגרוע שניתן לנהל", כך פתחתי את המאמר האחרון שלי בנושא יחסי ישראל טורקיה, שפורסם בינואר 2010. במאמר זה הסברתי על כישלון הדיפלומטיה ועל יחסי הציבור www.ronenhillel.co.il השליליים שנגרמו לישראל. מאז חלפו מספר חודשים והמשבר החריף עם ההשתלטות של חיילי צה"ל על המשט הטורקי לעזה, שנערך ב-31 במאי.

הטורקים, שהחריפו את העוינות כלפי ישראל ומאיימים בהפסקת היחסים הדיפלומטיים איתה מוכיחים כי פיהם וליבם אינם שווים תמיד. הנה השבוע הופתעתי כאשר קראתי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפיהם צנח היצוא הישראלי לטורקיה בחודש יוני רק ב-22.6% ובסה"כ עמד על כ-118 מיליון דולר, לעומת כ-152 מיליון דולר בחודש שקדם לו. נדמה, כי הטורקים מנהלים את היחסים עם ישראל בהתאם לאינטרסים שלהם, במיוחד כאשר מדובר בהיבטים כלכליים.

על ישראל לשאול את עצמה האם ההתעקשות לסחור עם טורקיה בשעה שזו מנגחת אותה תקשורתית בצורה חריפה וקשה שווה את המחיר הזה? לעומת זאת, כאשר בוחנים את תגובת דעת הקהל הישראלי נדמה כי דווקא הפעם הישראלים מצביעים ברגליים: קבוצות מחאה צרכניות רבות התארגנו ברשתות חברתיות באופן ספונטאני, מיילים על מוצרים טורקיים ודרישה להחרימם הופצו ברחבי הרשת והתיירות הישראלית לטורקיה הופסקה לאלתר. הטורקים, אגב, מיהרו להגיב בכלי תקשורת ישראליים כי החרם התיירותי הישראלי לא פגע בהם נוכח הגעתם של התיירים האיראנים, דבר המוכיח את עמוד השדרה וההבנה בניהול הקמפיין מול ישראל, או אם תרצו – ניהול תקשורתי מדויק ונכון של המשבר מול ישראל. משברים הם אמנם חלק אינטגראלי ביחסים בין אנשים, בין עסקים ולקוחות ובוודאי שבין מדינות, כל שכן בין מדינות שכנות כמו ישראל לטורקיה. ניתן להשתמש בהם לטובת שיפור יחסים ולצאת מחוזקים יותר ואף לקדם אינטרסים, אבל המציאות שונה וטורקיה ממשיכה להכפיש ולהעניש את ישראל ללא הפסקה ובעצם להוביל את ציר הרשע, בעוד שישראל הרשמית מעדיפה להתעלם, לשתוק, להיות פסיבית.

את השיעור האמיתי סופגים עתה הטורקים דווקא מהציבור הישראלי שנדמה שמגבש את זהותו הדיפלומטית שעה שממשלתו מגמגמת בקול רם במקום לנהל עמדה תקשורתית ברורה ויציבה. הצפייה מהדיפלומטיה הישראלית כי משברים צריך לדעת לנהל, שוב מתבדה. נדמה כי המשבר הישראלי - טורקי המחריף מביא ליצירת הד תקשורתי רחב ושלילי שברובו מופנה כלפי ישראל - אינו מנוהל על ידי אף גורם בצורה שתאפשר את פתרונו או הבאתו לידי סטאטוס קוו – יהיה אשר יהיה.

בעוד העמדה הטורקית דובקת בעמדה נחרצת ובלתי מתפשרת, מעמידה תנאים ומקבלת החלטות אופרטיביות (לפחות חלקיות), הצד הישראלי מתנהל בעצלתיים, פועל בלא מחשבה ארוכת טווח והגרוע מכל – ללא הנהגה. על הדיפלומטיה הישראלית להוכיח בגרות ולהעמיד על משקל היחסים עם טורקיה את האינטרסים הלאומיים של ישראל ולפיהם לנהוג באומץ ובבגרות גם אם ההחלטות וההכרעות אינם מתיישבים עם רצונותיה. למען הסר ספק, אציין כי ישראל משמיעה קולות כאילו כבר מזמן הפנימה כי טורקיה כבר איננה החברה הטובה מצפון וייתכן כי עוד זמן לא רב וללא פתרון ברור יש לה את הפוטנציאל והמוטיבציה להפוך למדינת אויב. מול גישה זו על ישראל להגיב בשכל, במהלכים מחושבים ומתוכננים שיש בהם אפילו כדי לשמר יחסים קרים יותר ובלבד שיהיו יחסים.

רונן הלל הינו מנכ"ל ובעלים של משרד יחסי ציבור רונן הלל תקשורת ויחסי ציבור. http://www.ronenhillel.co.il ומנכ"ל משותף של חברת מיתוג אישי http://www.mitugishi.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב