דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המצאתו של בית דפוס כנקודת מפנה ביכולות האדם להניע מהפכות 

מאת    [ 20/07/2010 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 3264 פעמים ]

היה היה פעם ממציא גרמני בשם יוהאן גוטנברג. גוטנברג, צורף במקצועו, הפך לימים לאבי הדפוס. כמו בהמצאות אחרות, גם הדפוס את המצאת הדפוס קשה לייחס לאדם, או לתאריך מסוים. גרסאות שונות של דפוס ניתן למצוא בסין, בראשית המילניום השני. גם ליאונרדו דה וינצ'י הניח את הקרקע למה שיהפוך לימים לדפוס. אך הראשון שהצליח ליצור בית דפוס המושתת על טכנולוגיה עמידה, אמינה וזולה היה גוטנברג. גוטנברג עצמו, שלא כמו באגדות, לא זכה לראות עדנה מהמצאתו. ההשקעה בפיתוח הכניסה אותו לחובות כבדים והוא נאלץ למכור את בית הדפוס שלו. עם זאת אהבתו והלהט אותם השקיע בדפוס, כפי שאנו יודעים כיום, שינו את פני העולם. כיום ניתן למצוא בית דפוס דיגיטלי בכל פינה. בית דפוס דיגיטלי מעניק שירותי דפוס דיגיטלים מתקדמים בהתאם לשינויים שעבר העולם מימי קדם.

גם אם גוטנברג לא בהכרח המציא את הדפוס, הרי שבית דפוס הוא ללא ספק המצאה שלו, שכן העקרונות אותם פיתח הפכו את הדפוס מתהליך מורכב, יקר ובלתי ישים, לתהליך פשוט וזול. בדיוק פשטות זו היא שהפכה את הדפוס למהפכני כל כך. טרם ימיו של גוטנברג, הדרך היחידה להפצת ספרים הייתה על ידי העתקתם בידי נזירים. הדבר העניק לכנסייה עוצמה רבה. דבר לא הופץ בטרם עבר תחת עינם הבוחנת וידם המצנזרת של הנזירים. לשם ההגינות יש לציין כי היו גם נזירים אשר ראו ערך רב בשמירה על האותנטיות של החומרים אשר עברו תחת ידיהם והעתיקו בהיחבא כתבים רבים באופן נאמן למדי.

חופש הפעולה של בית דפוס


עם זאת, המצאת הדפוס שמה קץ לשליטת הברזל של הכנסייה בידע ובתרבות. לפי המיתוס לפחות, הספר הראשון אותו הדפיס גוטנברג היה התנ"ך. גם אם על פניו, נראה כי זו בחירה שמרנית למדי, הרי שמדובר היה בצעד מהפכני. הפצתו של התנ"ך והברית החדשה בקנה מידה המוני העביר את השליטה בידע מן הכנסייה אל העם. פתאום, יכול היה כל אחד להחזיק בבעלותו תנ"ך. למעשה, יכול היה כמעט כל אדם לפתוח בית דפוס ולהפיץ כל מידע העולה על רוחו.

אימפריות נופלות ויורדות באמצעות בית דפוס

בתוך עשורים ספורים (הרף עין במונחי התקופה), התפשטה ההמצאה בכל רחבי אירופה ובתי דפוס רבים הוקמו. אף על פי שהדפוס שימש את הרשויות ואת המלוכה, הדפוס תרם רבות להעצמת האדם הקטן. בזכות הדפוס ניתן היה להדפיס ספרים ללימוד קריאה ולהפיץ את השליטה בקריאה ובכתיבה. במקביל בית דפוס היה יריית הפתיחה לענף העיתונות. כבר בימים ההם הקמת בית דפוס הייתה נחלתו של המהפכן ואיש המילה הכתובה. בתי דפוס הוקמו מתוך אהבת המילה וחופש הביטוי.

זאת גם הסיבה שמהפכות רבות, קטנות וגדולות, החלו בהדפסת פאמפלטים וכתבי דעה שנתלו ברחובות. זאת גם הסיבה שבמסגרת הניסיון לדכא התמרדויות היו בעלי בית דפוס תחת סכנה מתמדת. כיום עומדים לרשותנו אמצעי תקשורת רבים, ביניהם רדיו, טלוויזיה ומחשבים ובתי דפוס אינם מופקדים עוד על שמירת החופש ותפוצת המידע. עם זאת רוח אהבת החדשנות והחופש ממשיכה לפעם בליבם של בעלי בתי דפוס דיגיטלי עד היום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב