דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על יוגה ובעיות לחץ דם 

מאת    [ 19/07/2010 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 3339 פעמים ]

יוגה ובעיות לחץ דם

מתוך הרצאה של ב.ק.ס. איינגאר

אסנות (תנוחות) היוגה יכולות להועיל בדרכים מגוונות.

אסנות מרגיעות את המיינד, מייצבות ומאזנות את מערכת העצבים הסימפתטית והפרא-סימפתטית ואת מערכת העצבים האוטונומית. מערכות אלו  מעורבות בתגובה למתח והן יכולות להיות מאוזנות באמצעות תרגול תנוחות, יוגה, כתוצאה מזה לחץ הדם מווסת ומיוצב. באמצעות אסנות שונות אפשר להפחית את השפעת לחץ דם גבוה על מערכות הגוף השונות: מערכת הנשימה, מערכת העצבים , וכן על אברים שונים כמו הלב, הריאות, הכבד והכליות, ואף לנטרל כליל את ההשפעה על ידי תרגול של אסנות ופראנימה.

מהן, אם כן, האסנות אשר עוזרות לווסת את לחץ הדם:

 תנוחות בשכיבה, תנוחות הפוכות ומשפחת הכפיפות קדימה. (בתרגול על פי איינגאר יוגה).

כפיפות קדימה
אלו הן התנוחות הבסיסיות ביותר לתרגול לסובלים מלחץ דם גבוה, בעוד הסובלים מלחץ דם נמוך יפיקו את מירב התועלת מויפריטה דנדסנה.

איך זה עובד? 
כאשר מתרגלים כפיפות קדימה, מערכת העצבים הסימפתטית נמצאת במנוחה, וכך ישנה השפעה חיובית גם על מערכות אחרות. לחץ הדם מתייצב כאשר איברי החישה, המוח, ומערכת העצבים הסימפתטית רגועים. המנח המאוזן של עמוד השדרה בתנוחות אילו מאפשר ללב להאט את פעולתו משום שאין עומס על הלב ואין צורך להזרים את הדם בניגוד לכיוון כוח הכובד אל המוח. קצב הלב ונפח הדם המוזרם ממנו מואטים ומופחתים בו זמנית ולחץ הדם נמצא בשליטה.

כפיפות קדימה מייצרות שלווה במוח הקידמי,. אברי החישה, העיניים, האף, הגרון והלשון משתחררים  ממתח.  וכך מתח עצבי, כאבי ראש כרוניים וכאבי עיניים מופחתים.

למרות שאוטנסנה ואדהומוקשוואנאסנה משויכות לתנוחות העמידה, הן למעשה סוג של כפיפות קדימה, ולכן בעלות אפקט דומה על מערכת העצבים. כאשר תנוחות אלו מבוצעות עם תמיכה מתחת לראש, הדם זורם בחפשיות אל קשת אבי העורקים וסינוס הקרוטיד. הזרימה המוגברת אל תוך החללים הללו מרסנת את המרכז האחראי במוח על שינויי מתח כלי הדם, ולכן לחץ הדם מתייצב.     

תנוחות בשכיבה
כמו סופטה בדהקונסנה או סופטה פדנגושטסנה 2 מאפשרות לאזור הבטן להתרחב ולהרגע. הרפיה זו היא בעלת ערך לא רק לכל האיברים הפנימיים, היא גם תורמת להרגעת מערכת העצבים.

לסובלים מלחץ דם גבוה מומלץ לתרגל  תנוחות ישיבה כגון בדהקונסנה, וירסנה, ואופוישטהקונסנה. לעיתים קרובות הם חווים קשיים בנשימה, ולכן תנוחות אילו בהן הגוף זקוף מרככות את הסרעפת ומשחררות מתח מן הצלעות והשרירים הבין-צלעיים, ובכך מאפשרות למתרגל לנשום בקלות.

תנוחות הפוכות
כמו:  הלסנה, סטובנדה סרוונגסנה, וויפריטה קרני מייצרות מנוחה ומחיות את העצבים ומפחיתות את המתח המיוצר על ידי מערכת העצבים הסימפתטית באופן מיידי. תרגול סדיר של תנוחות אלו מאפשר לשמור את לחץ הדם בשליטה.

ויפריטה דנדסנה מאפשרת מנוחה של המוח המוארך (Medulla Oblongata), האזור האחראי על ויסות לחץ הדם. תנוחה זו מיועדת לסובלים מלחץ דם נמוך, ואסורה לתרגול לסובלים מלחץ דם גבוה, שכן היא מעלה לחץ עיני (Ocular Pressure).

שווסנה ופראניימה (תרגול נשימתי) עוזרות לשלוט במערכת העצבים האוטונומית, ובכך מפחיתות את המתח הסימפתטי. כשם שהמיינד והחושים מתכנסים פנימה, כך לחץ הדם מווסת.

 

תרגום ועריכה- רוני אילן (קורס מורים 2010(, גבי דורון

למאמר המלא: יוגה ובעיות לחץ דם ב "מרכז לאיינגאר יוגה - נווה צדק".

 

 

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב