דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמינות ומהימנות מכשיר הדבורה 

מאת    [ 19/07/2010 ]

מילים במאמר: 666   [ נצפה 3677 פעמים ]

 

מכשיר חדש למדידת מהירות שנכנס לשירותיו של משטרת ישראל בשנת 2008 הינו מסוג BEE III IL מתוצרת חברת MPH, ומכונה בפי כל "דבורה" כיום המשטרה עושה שימוש נרחב במכשיר זה. 

מכשיר הדבורה יכולה להיות בשימוש כשניידת המשטרה נמצאת בשלושה מצבים שונים:

1.      כאשר הניידת במצב סטטי.

2.      כאשר הניידת בתנועה עם כיוון נסיעתו של הרכב הנמדד.

3.      כאשר הניידת בתנועה נגד כיוון נסיעתו של הרכב הנמדד.

 

מכשיר הדבורה מצויד בשתי אנטנות על הגג של הניידת ואלה שולחות קרני לייזר לפנים ולאחור של הניידת ויכולים בקלות לזהות את המהירות בו נוסעים כלי הרכב הנעים בסביבתה של הניידת.

לוח מכשיר הדבורה מותקן בתוך הניידת מעל לוח השעונים. על הלוח מופיע איור של הניידת וסביבו חיצים המורים על כיוון ההפעלה של הדבורה. בלוח מוצג המהירות של הרכב הנמדד ומהירות הניידת. השוטר בניידת יכול להשוות בין מהירות הניידת בלוח השעונים לבין המהירות המופיעה בלוח של מכשיר הדבורה, וכך יכול השוטר בניידת לבדוק בקלות את תקינות מכשיר הדבורה.

על פי נתוני המשטרה: מכשיר ה- דבורה יעיל גם כאשר מופעלים כנגדו מכשירים לשיבוש או גילוי רדאר או לייזר ועשוי אף להתריע לשוטר כי ישנו מכשיר המשבש רדאר שמופעל באותה עת נגד מערכת הדבורה.

כפי הידוע, בעבר אמינותו של מכשיר הממל"ז (מד מהירות לייזר) הוטלה בספק, זאת עד שהוכחה וניתנה לו "תעודת הכשר" על ידי כבוד בית המשפט העליון בפס"ד ע"פ 4682/01 גבריאל לוי נגד מדינת ישראל, נח(1) 304., בו החליט בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט אדמונד לוי בהרכב של שלושה שופטים ופסק:

"אני סבור כי הפסיקה אותה אזכרתי, ובעיקר הניסויים הרבים שנערכו בממל"ז, מחייבים את המסקנה כי התוצאות שמפיק המכשיר עונות על מידת ההוכחה הנדרשת בפלילים, ומכאן הצעתי לחברותי לקבוע כי הממל"ז הנו מכשיר מדידה אמין ומדויק בכפוף להפעלתו על ידי מפעיל מיומן, על פי הנחיות היצרן, ולאחר ביצוען של הבדיקות השגרתיות בטרם ההפעלה. בהתקיים כל אלה, הנתונים שמפיק הממל"ז על מהירותו של רכב-מטרה כשרים להתקבל ולשמש כראייה בבית המשפט..."

בנוסף, כבוד בית המשפט העליון הכריע מספר שנים קודם לכן לגבי הפעלת מכשיר אחר, מסוג הרדאר למדידת מהירות וקבע בע"פ 5345/90 בראונשטיין נגד מדינת ישראל כדלקמן:

"על התביעה להוכיח, כי המכשיר הופעל כיאות על ידי המפעיל ובתנאי שטח המבטיחים כי המכשיר מדווח את המהירות הנכונה וללא שיבושים"

בית המשפט העליון בשני פסקי הדין הללו נתן "תעודת הכשר" למכשירים בהם השתמשה המשטרה למדידת מהירות, בהתקיים תנאים מסוימים שקבע. כפי שאנו שמים לב, שאלת אמינות המכשירים בהם משתמשת המשטרה עולה לדיון מפעם לפעם.

מכשיר הדבורה הינו מכשיר חדשני ושאלת אמינותו של מכשיר "הדבורה" הגיעה לאחרונה לפתחו של בית המשפט, בפסק דינו של כבוד השופט אלון אופיר בת"ת (ב"ש) 5729/08 מדינת ישראל נ. ציטרון צבי.

בפסק דין זה נדונה אמינותו ודיוקו של מכשיר הדבורה כאשר הטענה שנטענה הייתה כי המכשיר אינו מכשיר מספיק אמין ומדויק.

בפסק הדין קובע בית המשפט, כי ניסויי המעבדה וניסויי השטח הוכיחו באופן חד משמעי כי מכשיר "הדבורה" הינו מכשיר אמין ומדוייק לצורך מדידת מהירות נסיעתו של כלי רכב זאת בסטייה של עד שלושה קמ"ש מהמהירות עליה מצביע המכשיר, וזאת בכפוף לתנאי הפעלה שיבטיחו קבלת מדידה ללא טעות. המשטרה הצליחה להוכיח בתיק זה את אמינותו של המכשיר, וכיום מדידות המהירות המבוצעות במכשיר על ידי המשטרה יחשבו לאמינות ומדויקות בפני בית המשפט.

למעשה, גם מכשיר הדבורה קיבל "תעודת הכשר" מבית המשפט וזאת כאמור בהתאם לקריטריונים בהם על מפעיל המכשיר לעמוד על מנת שהמדידה במכשיר תחשב למהימנה ומדויקת.

על כן, נהג שנתפס על ידי מכשיר הדבורה במהירות מופרזת יוכל לבדוק ככל הנראה רק אפשרויות לערער על מצב הפעלת המכשיר ומיומנויותיו של מפעיל המכשיר, בין היתר על ידי בדיקת נתיב הנסיעה בו נסע כלי הרכב שנתפס, גורמים העשויים לשבש את הפעלת מכשיר הדבורה, קשר העין בין השוטר לרכב הנמדד וכדומה, אך לא יוכל לערער כנגד אמינותו ומהימנותו של המכשיר.

בברכת נסיעה זהירה ובטוחה.         

 

תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.

עו"ד משה גולדצויג


המחבר הינו עו"ד עצמאי העוסק בתחום התעבורה ומייצג בעבירות תנועה ובין היתר בשיכרות, מהירות בפני בתי המשפט ברחבי הארץ.


ליצירת קשר: href="mailto:moshe@goldandlaw.co.ilmoshe@goldandlaw.co.il">">moshe@goldandlaw.co.il נייד: 052-6565112


אתר אינטרנט: www.goldandlaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב