דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פעילות גופנית המגבירה את הפעילות המוחית וההשלכה על האושר. 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 1213   [ נצפה 2262 פעמים ]

פעילות המוח מושפעת מאין ספור גורמים נפשיים וגופניים. כולנו טרודים בפעילות חיים אינטנסיבית ולכן אין באפשרותנו לעצור את המרתון ולחשוב עד כמה אימון גופני משפיע על תפקודי המוח.פעילות גופנית מסוגלת לשפר כישורים קוגנטיביים ומנטליים להפחית סיכון לדמנציה להפחית את הסיכון לסרטן ולשמש כתרופה מונעת למחלות לב  וכדומה ולהאריך את תוחלת החיים. הפעילות הגופנית מזרזת את ניקוי הפסולת מתאי המוח משחררת אנדורפינים והורמונים המשפרים את מצב הרוח ותפקוד הזיכרון. ניסויים שנערכו הוכיחו שכושר גופני גבוה מיטיב עם הכישורים הקוגנטיביים וכמו כן שיפור בסיבולת לב ריאה גמישות מוחית, שמונעים את הירידה בכישורים הקוגנטיביים עם ההזדקנות.
פעילות גופנית קבועה מזרימה יותר חמצן למוח משפרת את תפקוד הזיכרון ואת מהירות התגובה.
ברצוני לציין מספר נקודות שפעילות גופנית משפיעה על המוח:
1. עוזרת להתמודד עם מצבי לחץ חרדה, מתח ודיכאון
2. מפחיתה כאבים כרוניים
3. משפרת את זמן התגובה בפעולות כמו נהיגה ובמצבי חירום
4. עוזרת לישון טוב יותר
פעילות גופנית מורידה את לחץ הדם, מגדילה את גמישות האיברים, מעלה את דרגת החסינות מפני מחלות, שורפת קלוריות, מעלה את מסת השריר ומחזקת את העצמות.
נשים שרוצות לבחור פעילות גופנית מתאימה למוח צריכות להתרכז ב-3 קריטריונים
1. שיווי משקל
2. כוח רגליים
3. זריזות

לאחר שמגבירים את כושר השרירים ברגלים אפשר לתרגל את מרכזי שיווי המשקל והקואורדינציה במוח.
חשוב להתחיל במתינות ולהעלות את רמת המאמץ בהדרגה מהקל לכבד.
גיוון הפעילות הספורטיבית חשוב לשמירה על כושר המוח.
מחקרים ארוכי טווח שנעשו הוכיחו שפעילות גופנית מגינה על מרכז הזיכרון של המוח.
ישנה קואורולציה ברורה בין הקשר לפעילות גופנית למניעת אלצהיימר.
נשים שנמצאות במסגרת פעילות כושר קבועה מעלות את הביצועים השכליים שלהם ללא קשר לגיל.
אפשר להבחין בתועלת זו מייד אחרי הפעילות הספורטיבית.
מחקרים הוכיחו שנשים קרייריסטיות בעלות השפעה העוסקות בפעילות ספורטיבית יש להן יכולת ניהולית גבוהה יותר, כמו כן יכולת לתכנון תוכניות גבוהה, שליטה בהתפרצויות, שמירה על קר רוח, וכל התהליכים הללו מתבצעים בדרך כלל בחזית המוח. קליפת המוח הקדמית היא המפיקה את התועלת הרבה ביותר מפעילות ספורטיבית.
נשים רבות עסוקות בעיסוקים שונים בחיי היומיום, אך הן חייבות לכלול את הפעילות הגופנית בחיי היומיום שלהן ולהעניק לה מקום מועדף.
הגוף שלנו ובעיקר המוח אוהבים לנוע, ספורט הוא המפתח לחיים בריאים שיש בהם יותר שמחה ואושר.מעבר לכל היתרונות הגופניים יש קשר לבריאות הנפש וסיוע לתחושת הרווחה הפסיכולוגית.
לפעילות גופנית יש השפעה רבה על תפקוד המוח, אימונים משפרים את יכולת הלב לשאוב דם רבה ביעילות רבה יותר וכמו כן מעלה את יכולת הדם לשאת חמצן.יתרונות נוספים הם  חיזוק כושר הארגון וביצוע משימות מורכבות,כמו כן שיפור בהערכה העצמית והביטחון העצמי שלנו.
מחקרים ארוכי טווח שנעשו הסיקו שפעילות גופנית מגנה על מרכזי הזיכרון של המוח ומפתחת את כושר המוח.
במהלך הפעילות מתרחשת פעילות הורמונלית חלק מההורמונים המופרשים משמשים כמשככי כאבים ומרגיעים את פעילות השרירים ההורמונים כגון אנדורפין,נוראדרנלין והסרוטונין משפרים את מצב הרוח וגורמים לנו להרגשת אושר.

      ההתעמלות בשיטת סטודיו C מלמדת את המתעמלת לשלוט על השרירים באמצעות המוח.התרגילים מתבצעים מתוך שליטה והבנה ונועדו להפעיל את המחשבה בקואורדינציה עם השרירים.הפעילות הגופנית האירובית שקיימת בסטודיו C(דינמי ואימון מחזורי) משחררת חומר בשם בטא - אנדורפין , המופרש במוח , ומגיע למרכזים שיוצרים אפקט המרגיע וכן גורם להנאה והתמכרות . בנוסף , המאמץ הגופני גורם לעליה ברמת חומרים מוליכים במערכת העצבים , בשם נוראדרנלין וסרוטונין , שהם בעלי השפעה מכרעת על מצב הרוח .כמו כן בעת פעילות גופנית קיימת הסחה מהבעיות המטרידות אותנו ביום- יום וקיים " פסק זמן ", הגורם להורדת הלחץ והמתחים המצטברים כמו גם ההנאה מעצם ההצלחה בביצוע  פעילויות גופניות,מעלה את מצב הרוח .
לסיכום, ניתן לראות שהפעילות הגופנית עוזרת להגיע לתחושת הרמוניה עם הגוף. המתעמלת מרגישה פחות מוגבלת ויותר גמישה וחופשייה בתנועותיה, דבר המשליך גם לגבי האישיות שהופכת זורמת שלמה ומאוזנת יותר.

אורח החיים המודרני מגביר את לחצי היום יום ומשפיע על מידת הפגיעות הפיסית והנפשית של האישה בחברה המערבית.
נשים עומדות כיום בפני מטלות רבות.  הן דורשות מעצמן להצליח בעבודה, לנהל בית, לגדל ילדים, להיות עצמאיות, לעמוד בלחצים, לתמרן במיומנות בין היותן נשות קריירה מטופחות המשמרות מראה צעיר ורענן, לבין היותן אמהות השנה ומארחות לתפארת. בתוך כל אלה, מצפים מהן להקדיש זמן  לעצמן, כדי לשמור על סגנון חיים בריא.
מחקרים הראו כי קיים קשר  הדוק בין אוכל לבין מצב הרוח ובכדי להפיג את המתח ולתרום לשלווה  הדיאטה הנשית מבית סטודיו סי מדגישה את האלמנטים הבאים:
• אכילת ארוחות בזמנים קבועים - דילוג על ארוחה ורעב ממושך יביאו לסימפטומים גופניים כמו חולשה, סחרחורות וכאבי ראש, ואף לעצבנות ומצב רוח רע.
• רישום  ביומן אכילה את הרגלי האכילה שלנו ביחס למצבי  סטרס ומתח -
פעמים רבות סטרס ומתח גורמים לירידה או עלייה בכמות האוכל הנצרך רישום אכילה יכול לעזור  בהתמודדות עם שליטה טובה יותר באכילה ובכך להרגיש טוב יותר.
• השפעה על רמות סרטונין במח -  סרטונין הינו חומר המופרש במח  כמוליך במערכת העצבים  ומשפיע על מצב רוחנו. תפקידו של סרטונין - ליצור תחושת רגיעה, שובע ולהשרות שינה. רמתו של הסרוטונין נוטה לרדת בשעות אחה"צ, מה שמביא בדרך כלל לרעב מוגבר לפחמימות, כיוון שהפרשת הסרוטונין מתגברת בעקבות אכילת פחמימות מורכבות, זאת למרות שהסרוטונין בנוי דווקא מחומצות אמינו, שהן מרכיב חלבוני. כאשר אנו אוכלים פחמימות מורכבות, בעיקר בשעות שבהן הסרוטונין נמוך, רמתו תעלה ואז נחווה שובע ורוגע נעים, וכתוצאה מכך גם מצב הרוח שלנו ישתפר.
• הימנעות מאכילת פחמימות פשוטות, כלומר סוכרים, כגון ממתקים, עוגות – אכילת מזונות אלו גורמים לעלייה מהירה של רמת הסוכר בדם וזו גורמת גם להפרשה מוגברת של אינסולין כתוצאה מכך לירידה מהירה של רמת הסוכר בדם, מה שעלול לגרום לתנודות במצב הרוח.
• דגש על נטילת ויטמינים ומינראלים - ויטמינים ומינרלים קשורים גם הם להיווצרות מוליכים עצביים וכתוצאה מכך לתחושת רגיעה והרפיה, כמו סידן ומגנזיום, וכן ויטמינים מקבוצה B כמו ויטמין B1  תיאמין,  ויטמין B2  ריבופלאבין.
לויטמינים מקבוצה B תפקיד חיוני במערכת העצבים, ומחסור בהם עלול להביא לפגיעה במערכת העצבים וכתוצאה מכך להפרעות שונות הקשורות בין היתר למצב הרוח. מקור תזונתי מצויין לויטמינים מקבוצה B וכן למינרל מגנזיום הוא דגנים מלאים כמו חיטה מלאה, אורז מלא ושיבולת שועל, אותם מומלץ לשלב בכל ארוחה, כולל ארוחות ביניים קטנות יותר במשך היום, אשר יסייעו גם בשמירה על רמת סוכר תקינה בדם וימנעו תנודות במצב הרוח.
חומצות השומן מקבוצת אומגה–3 הכרחיות לתפקוד וגמישות נכונה של קרומי התאים בכדי שקולטני  התא יוכלו לפעול בקליטה והעברה של מסרים בצורה תקינה.
מאז שנות התשעים של המאה ה-20, עם עלייה בשכיחות מצבי הדיכאון,  הועלה  הקשר בין מצבי דיכאון לבין חסר בחומצות שומן מסוג אומגה-3. העדויות המצטברות מורות כי אכן קיימת זיקה כזו.
במחקר שבדק את  הקשר בין דיכאון ובין רמת ה-DHA בדם.  נתבקשו נבדקים  לדרג את רמת הדיכאון שלהם, ולאחר מכן נבדקה רמת חומצת השומן בדמם. התוצאות הראו כי לנבדקים שדירגו את עצמם כבעלי רמת דיכאון בינונית ומעלה, היו רמות ה-DHA נמוכות באופן ניכר.
קיימות מספר השערות לגבי מנגנון הפעולה של אומגה 3. אומגה 3 ידועה כמייצבת את ממברנת התא השומנית, ובכך דואגת לממברנה להישאר גמישה ויעילה. ממברנת תא שמתפקדת בצורה יעילה משפיעה על מערך קבלת מסרים ומכאן, בין השאר,  שינוי במצב הרוח.
מחקרים קליניים הוכיחו כי לצריכת אומגה-3 מסוג EPA  במינון 1 גרם ביום או צריכה מן המזון יש השפעה מרגיעה.
מקורות לאומגה 3 מן המזון: זרעי פשתן, אגוזי מלך,  טונה בהירה המשמשת לשימורים, דג זהבון, פורל, סלמון טרי, הרינג, סרדינים, סול, פורל,מוסר, בורי לברק, דניס ואנשובי.
• הימנעות ממזונות ומשקאות המכילים קפאין (כגון קפה, תה, שוקולד וקולה)- משקאות אלו מגבירים את עוררות מערכת העצבים ואת תחושת המתח, לכן רצוי דווקא להימנע מהם בזמן מתח.

שילוב וביצוע של המלצות אלו יכולים במידה רבה להקל על מצב המתח ולהביא לתחושה חיובית ורגועה יותר.

המאמר נכתב על ידי גלית פרי, סמנכ"ל הדרכה ועל ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/

 

המאמר נכתב על ידי גלית פרי, סמנכ"ל הדרכה ועל ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב