דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עד כמה האוכל מחבר אותנו לזיכרון ילדות והאם ניתן לשנות הרגלי תזונה? 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 1964 פעמים ]

חברות אנושיות רבות פיתחו במהלך ההיסטוריה הרגלי אכילה ואמונות רבות  שמאפיינות אותם לגבי כיצד לצרוך אוכל. אמונות אלו התבססו על ניסיון שעבר מדור לדור.עם הזמן מספרם של האנשים המאמצים המלצות תזונה נכונה הולך וגדל. הרגלי האכילה אינם עומדים תמיד בקנה אחד עם הידע הרב שהצטבר בנושא תזונה בעקבות ריבוי התפקידים שיש למזון בחיינו.
בראש ובראשונה האוכל הוא חומר נותן חיים אולם הוא אינו רק חומר המאפשר חיים יש לו גם תפקידים חברתיים ומשמעויות סמליות רבות. מזון מסמל שפע ועושר.
כאשר האדם נולד הוא אינו מצויד בידע לגבי טיב המזון, הידע הזה נרכש בשלבים בתהליך חברות המתחיל מהרגע שהוא נולד.הילד קולט בהדרגה את כללי ההתנהגות של סביבתו הקרובה, לומד על המאכלים שהיא מציעה וכך הוא מסתגל לטעמים המקובלים על הסובבים אותו.תהליך ההסתגלות אינו קל ולעיתים בתחילה הילד מפתח טעמים והעדפות שאינם עולים בקנה אחד עם סביבתו.
הרגלי אכילה מתחילים מרגע הולדת התינוק. האופן שבו מסגלים את התינוק למזון שונה מחברה לחברה.
בתהליך החברות שמתרחש סביב המזון טעמיו וגם דרכי הכנתו נהפכים למובנים מאליהם במידה כזו שאחר כך קשה לאדם הבוגר להסתגל למאכלים אחרים. האדם נקשר קשר רגשי חזק מאוד למאכלים שהכיר בתקופת ילדותו. לעיתים מספיק בריח מוכר של המאכלים של אימא בתקופת הילדות כדי להתקף בגעגועים גדולים לבית ולעבר. תהליך ההתחברות גורם לכך, שהרגלי האכילה והעדפת טעמים ומאכלים מסוימים הופכים לחלק אינטגרלי מזהותו של האדם.עשיית תפנית בהרגלי תזונה צריכה להיעשות ע"י החלק הלא מודע של מוחנו.
התת מודע שאחראי על מנגנוני הפחד וההתניות נמצא בחלק של המוח שאינו אוהב שינויים, הוא צמוד לתבניות ובכל פעם שמתבצע שינוי שחורג מההרגלים הוא מייד משחרר שדר למוח שגורם לו לחזור להרגלים הישנים. אנשים מפתחים הרגלי אכילה ונצמדים אליהם ברמה של תת מודע, במוחו של כל אחד מאתנו חקוקה התדמית של עצמנו באם היינו שמנים או רזים, ובמידה ולא עבדנו על החלק החשוב של התת מודע שלנו ניתפס תמיד במוחנו כאנשים שמנים ולכן נחזור להיות אנשים שמנים כבעבר. זו אחת הסיבות שאנשים "נשברים" במהלך ביצוע דיאטות. התת מודע שבנו מוכרח ל"צרוב" את השינוי בהרגל ובמידה ולא מצליחים תמיד נחזור למראה ההתחלתי שלנו.
רובנו מתייחסים לזיכרון האוכל מילדות כעל עבר נוסטלגי שמידי פעם אנו רוצים לחזור אליו, אך הדינמיות וכוח החיים נותן לרובנו את האפשרות לעשות את התפנית בהרגלי התזונה ורק הבסיס נשאר מהעבר.התפנית בהרגלי התזונה ניתנת לשינוי בתהליך של בחינה עצמית שניתן להגיע לתת מודע ולצרוב בו הרגלים בריאים ונכונים יותר. סדר היום העמוס שרובנו נתקלים בו מאלץ אותנו לתכנת מחדש את מוחנו, להירתם להתעמלות, לאכול נכון ואזי נחייה חיים בריאים יותר ומאושרים יותר.
עלינו להרגיל את מוחנו לאכול נכון בבוקר ובצהרים ולהשתדל לאכול ארוחת ערב מוקדמת.
טוב נעשה אם נקום בבוקר מוקדם במחשבה שנקדיש חלק זעיר מיומנו להתעמלות ובעזרת המחשבה הזו נעלה חיוך ענק על פנינו.תהליך ההרזיה כמו כל שינוי משמעותי בחיינו חייב להיות מלווה בתהליך תומך של יצירת מודעות חדשה לגוף חדש.
חייבים להבין כלל פשוט- אם משנים את המזון- המזון הוא שמשתנה, אם נשנה את עצמנו- השתנו הרגלינו. ההתנהגות התזונתית שלנו תביא עמה הרגלי תזונה נכונה ואיכות החיים שלנו תשתפר פלאים.


המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/

 

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב